Onder de noemer Podiumdorst organiseert Stefan Breuer (labelbaas Tiny Room Records en bandlid Combo Qazam) dit jaar zestien avonden in Vechtclub XL te Utrecht. Avonden die er op zijn gericht de ‘indie scene’ te belichten van Utrecht en daarbuiten. Daarbij wordt volop ruimte gegeven aan de meer obscure genres als ambient, noise, folk en experimentele rock. Deze maandagavond 2 mei staat in het teken van de breekbare singer-songwriter. Of stiekem toch niet helemaal?

….en opeens is het stil als Ike de Zeeuw plaatsneemt achter de microfoon en is deze avond van start. Hem  kun je voornamelijk kennen als gitarist en zanger van de Groningse noiserockband Wolvon. Wat minder bekend is dat hij sinds dit jaar onder de naam Lo/Now een solo-album uit heeft op cassette, genaamd Homies. Deze speelt hij vanavond en daarbij valt gelijk op hoe fluisterzacht en ingetogen het klinkt in vergelijking met de opnames. Vaak komt zijn zang nauwelijks boven de gitaar uit. Zeer breekbaar. Een gitaar die er trouwens aardig op los rammelt. Wie beweerde dat een intieme singer-songwriter niet kan rocken? Het rammelende rafelrandje en het intiem fluisterzachte vormen twee leuke tegenstellingen. Prachtig begin van de avond!

Lo/now

Marthe Lasthuis AKA Honingbeer speelt met haar viool en een aantal effecten plus loop-pedalen twee soundscapes op het kruispunt tussen neoklassiek en electronic. De eerste is lang en vrij donker in sfeer. Ergens tussen ambient, drone en meer organische vioolklanken. Uitermate geschikt om je ogen dicht te doen en weg te dromen. Soms spannend, dan weer triest, filmisch en op een aantal momenten zelfs wat dissonant: tegen het lawaaierige aan, om daar vervolgens nooit helemaal voor te kiezen.  Bij de tweede track ‘Hazelgoud’ legt ze uit dat het een zelfverzonnen woord is om de euforie van de lente mee aan te duiden, nadat ze de bloeiende hazelaars goed zag glinsteren in de zon. Gelijk slaat de sfeer om naar een veel luchtigere toon vol vrolijkheid. Verdwenen is de donkere dreiging van eerder. Mooi contrast.

Honingbeer

Bart de Kroon heeft nog niet veel kans gehad om te toeren met zijn vierde Homemade Empire album, getiteld Fog Rolls In. Vanavond zit hij er weer, met enkel een microfoon en zijn elektrische gitaar. In deze minimale setting valt des te meer op dat zijn eco-apocalyptisch verhalende tracks (zeg dat maar eens snel achter elkaar!) een tragikomisch tintje krijgen, versterkt door zijn tegendraads gitaarwerk en verrassende vocale lijnen. Waardoor je soms het gevoel krijgt dat een lied ten einde komt, maar dan spontaan weer opnieuw begint. Dit optreden bewijst eens te meer dat Homemade Empire net zo geschikt is voor minimalisme als de meer maximale noise-folk die we op de albums meer horen. De Kroon vraagt het publiek nog om verzoeknummers, maar dat wordt weggelachen. Wij vragen met onze zachtste singer-songwriter approved stem nog om “More Cowbell!”, maar dit is hoogstwaarschijnlijk niet gehoord. Jammer hoor, haha. Wel een prachtige afsluiter van een mooie avond!

Homemade Empire

Gezien: Lo/now, Honingbeer en Homemade Empire, maandag 2 mei 2022 @ Vechtclub XL, Utrecht