Zaterdag 18 januari was een mooie dag voor de Nederlandse metal. Op Eurosonic Noorderslag won Roadburn de prijs voor het beste Nederlandse festival en Floor ‘Beste Zangers’ Janssen van Nightwish mocht zelfs de Popprijs in ontvangst nemen. In Utrecht werd diezelfde avond de metal gevierd in dB’s met de tweeëndertigste editie van Big Ass Metal Fest. Het heropgerichte Detonation, Shinigami en Godenbloed zorgden voor de muzikale omlijsting.

Big Ass Metal Fest is inmiddels een vaste waarde in de programmering van dB’s. Om de paar maanden vindt er een nieuwe editie plaats waarbij lokale, regionale en nationale metalbands uit de underground scene een kans krijgen op het podium van de oefenstudio.

De tweeëndertigste editie staat in het teken van de terugkeer van Utrechtse old school death metalband Detonation in de originele bezetting. Als dat nog niet genoeg is om naar dB’s af te reizen, dan is er ook nog de melodieuze death metal in Japanse sferen van Shinigami en de black doom/sludge metal van Godenbloed. Even wat leuke feitjes: Lars Vogel, de zanger van Godenbloed, zingt ook in de folk metalband Heidevolk, de band waar Koen Romeijn van Detonation gitaar speelt. Ook noemenswaardig is dat de bassist van Detonation, Otto Schimmelpenninck, bekend is van Delain, de band waar George Oosthoek van Shinigami regelmatig als gastmuzikant mag aantreden. En Oosthoek speelt samen met Mike Ferguson van Detonation in Doghouse Gallows. Maar laten we het over de muziek hebben, voordat dit te veel op een ‘wie doet het met wie?’ Game Of Thrones-aflevering gaat lijken.

Godenbloed

Allereerst is daar Godenbloed. De muziek van dit Eindhovense viertal is het beste te omschrijven als black metal gespeeld in het tempo van doom en sludge. Trage, slepende en beukende riffs die zich uitstekend lenen voor een stevig potje headbangen, terwijl Vogel met zijn screams zorgt voor het black-element. Af en toe wordt er opgeschakeld naar blastbeat tempo om het gevoel compleet te maken, maar de doom en sludge overheerst. Amenra schiet te binnen als referentiekader, hoewel Godenbloed iets minder bruut en in your face is dan de genoemde Belgen. De Eindhovenaren zorgen echter met wat ingetogen passages voor dynamiek en afwisseling. Na een halfuur sluit Godenbloed een prima set af met ‘Het Dodenwoud’, waarna ze de goedgevulde zaal achterlaten met Gregoriaanse koorzang.

Shinigami

Hierna is het de beurt aan Shinigami. Eigenlijk was het de bedoeling dat deze Utrechters vanavond avond een nieuwe EP zouden presenteren, maar dit is om persoonlijke redenen uitgesteld. Zanger George Oosthoek legt uit dat hun bassist, Luciano Sirigu, onlangs is geopereerd en het ging hem echt niet lukken om er vanavond al bij te zijn. Even is overwogen om het optreden te cancellen, maar Sirigu gaf zijn bandmaten de zegen om met een invalbassist op te treden.

Het Japan uit de tijd van de Samoerai’s is de grote inspiratiebron voor Shinigami (Japans voor ‘god van de dood’ red.) en qua muziek spelen ze melodieuze death/thrash metal. Blikvanger van de band is de reeds genoemde Oosthoek. Met een kwart eeuw podiumervaring, opgedaan in onder andere Orphanage en Delain, is deze gruntmeester een genot om naar te kijken en luisteren. Wat een uitstraling heeft die man! In veertig minuten windt hij dB’s om zijn vingers, terwijl hij signature-knallers als ‘The Way Of The Dragon’ en ‘Defiance op het publiek afvuurt. Complimenten voor de geluidsman, die weliswaar een paar nummers nodig heeft, maar daarna een prima mix neerzet. Met ‘Crushing Titans’ krijgen we toch ook nog een nummer van de nieuwe EP te horen. Alweer een moddervet optreden met de belofte van die toekomstige presentatie op zak.

Detonation

Dan nu het hoofdgerecht van de avond: Detonation, met de line-up waarmee het in 1997 allemaal begon. En in 2007 eindigde, hoewel de band daarna nog in wisselende samenstellingen een aantal albums en EP’s uitbracht. Om die reden voelt deze avond dus echt als een reünie: de jochies die meer dan twintig jaar geleden death metal begonnen te maken, zijn weer bij elkaar. En dat zullen we weten ook. Koen Romeijn meldt voor de zekerheid even dat ze echt alleen nummers van de eerste 3 albums zullen spelen deze avond (en dat ze maar 2,5 keer geoefend hebben. Gelukkig is daar weinig van te merken).

De zaal is goed gevuld en de reactie van het publiek is enthousiast. De mensen zijn Detonation nog niet vergeten en genieten van de brute old school death metal die over hen wordt uitgestort. Het publiek mag zelfs verzoeknummers indienen wanneer de reguliere set erop zit: de stem des volks kiest voor ‘Prophecy Unfolds’ van het debuutalbum An Epic Defiance, waarvan vervolgens ook het titelnummer wordt gespeeld. Tot slot krijgen we nog een heuse toegift als de band het podium verlaat en weer terugkeert voor nog één laatste knaller: ‘When Stone Turns To Ash’.

Een uur Detonation smaakt overduidelijk naar meer en gezien het enthousiasme op het podium dachten de bandleden er net zo over. Hopelijk vinden ze de komende tijd wat ruimte in de drukke schema’s van hun andere bands, zodat de wederopstanding van Detonation ook een goed vervolg krijgt. Het begin mocht er in ieder geval zijn.  

Gezien: Big Ass Metal Fest #32 met Detonation, Shinigami en Godenbloed, zaterdag 18 januari @ dB’s, Utrecht