Limelight viert tienjarig bestaan met metalfestival in Azotod

Martyr en Izegrim dragen bij aan een geslaagd verjaardagsfeest

Tekst: Joost Schreurs / Foto's: Eric Duijvestijn ,

Een festival in Utrecht organiseren in hetzelfde weekend als Le Guess Who? Een gewaagde zet, maar management- en promotiebureau Limelight Producties durfde het aan en boekte Azotod in De Meern om zijn tiende verjaardag te vieren. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door bands die Limelight zelf onder zijn hoede heeft: Only Fate Remains, Wolfen en het Utrechtse Martyr, aangevuld met Izegrim uit Zutphen en het Vlaamse Spoil Engine.

De eerste band van de avond is er een uit de eigen stal van Limelight: het Eindhovense Only Fate Remains: female fronted metal, waar Nederland in uitblinkt. Minder bombastisch dan Within Temptation en Epica, maar meer poppy zoals Delain en The Gathering. Het is jammer dat het optreden onderbroken wordt door technische mankementen en dat de zang en toetsen overstemd worden door de gitaren en drums, want Only Fate Remains heeft zeker potentie.

Ook de tweede band is geen onbekende van Limelight en komt uit Duitsland, een thrash metalgezelschap genaamd Wolfen. Deze band uit Keulen gaat al zo’n vijftien jaar mee en speelt degelijke thrash metal met een vleugje power metal, dankzij de melodieuze manier van zingen van Andreas von Lipinski. De originaliteitsprijs zal Wolfen waarschijnlijk nooit winnen, maar dit beseffen ze zelf vermoedelijk ook. Daarom zetten ze gewoon een vette, degelijke metalshow neer.

Dan is het de beurt aan Martyr dat een thuiswedstrijd speelt (De Meern is immers gemeente Utrecht). Dit is ook te zien aan de hoeveelheid Martyr T-shirts dat zich voor het podium verzamelt. We zien niet alleen in denim & leather gehulde 'oude' liefhebbers van de inmiddels 31-jarige band, maar ook veel jonge fans die nog geboren moesten worden toen het debuut For The Universe in 1985 verscheen. Hetzelfde geldt overigens voor de nieuwe bassist, de 23-jarige Jeffrey Bryan Rijnsburger, die afgelopen zomer Toine van der Linden verving. Martyr klinkt fris en dynamisch en speelt een keiharde, energieke set. Erg jammer is het daarom, dat ook dit optreden onderbroken wordt door technische problemen met de basgitaar. Dit mag de pret echter niet drukken: zanger Rop van Haren zoekt voortdurend contact met het publiek en speelt met de fotografen. Zijn aanstekelijke enthousiasme mist zijn uitwerking niet, want naarmate het optreden vordert, zien we steeds meer headbangende mensen. Hoewel de set met 1 nummer ingekort moet worden en Jeffrey zijn bas gefrustreerd op de grond smijt, mogen we toch spreken van een zeer geslaagd optreden.

Na het knallende optreden van Martyr is het aan Izegrim om er nog een schepje bovenop te doen met hun death/thrash metal. Izegrim is aan een stevige opmars bezig in de internationale metalscene, dankzij een sterk nieuw album Congress Of The Insane. Zangeres Marloes Voskuil ziet er met haar lange blonde haar uit als een engel, maar ze weet een deathgrunt te produceren, waar menig mannelijk collega jaloers op is. Izegrim knalt drie kwartier lang in hoog tempo door en heeft na deze avond ongetwijfeld nieuwe Utrechtse fans. Van deze band gaan we het komende festivalseizoen nog veel horen.

Door alle technische problemen loopt de avond wat uit ten opzichte van het geplande schema. Misschien is dit de reden dat de zaal wat is leeggelopen als Spoil Engine rond de klok van middernacht de planken betreedt. Erg jammer, want op zich is dit Vlaamse gezelschap een smakelijk toetje. Wie geen bus hoeft te halen, wordt getrakteerd op een lekker portie groove metal. Qua tempo minder snel dan de vorige bands, maar daarom niet minder heavy.

Voor wie Le Guess Who? allemaal wat te alternatief is en gewoon een avondje lekker wilde headbangen, was Into The Limelight een prima alternatief. Voor een zeer schappelijke prijs (€ 12,50 aan de deur) kregen we vijf fijne bands voorgeschoteld. Izegrim laat zien klaar te zijn voor het grote werk en de manier waarop Martyr live nog knalt kunnen veel jonge bands een punt aan zuigen. Dat de techniek het bij Only Fate Remains en Martyr het liet afweten, was jammer, maar toch blijft het beeld hangen van een mooie metalavond.


Gezien: Into The Limelight Festival 2013, zaterdag 30 november 2013 @Azotod, De Meern.