Eerste EHPO Jongerendag uitverkocht

Presentaties ook voor thuisblijvers te volgen

Tekst: Linda van Houwelingen / Foto: Diederik Zunneberg ,

Het veelal geprezen blog Eerste Hulp Bij Plaatopnamen organiseert 11 februari de eerste EHPO Jongerendag. Blogeigenaar Niels Aalberts gaat een algemene marketingpresentatie houden en drie cases behandelen voor het aanwezige publiek. Voor degenen die geen plekje voor de dag wisten te bemachtigen, niet getreurd: Door middel van een webcast kan iedereen thuis ook de presentaties volgen.

Presentaties ook voor thuisblijvers te volgen

Vrijdag 11 februari vindt de eerste EHPO Jongerendag plaats. Niels Aalberts, eigenaar van blog Eerste Hulp Bij Plaatopnamen, gaat een algemene presentatie geven en aan de hand van drie cases de 140 bezoekers de ins en outs van bandpromotie toelichten. De presentaties worden bovendien online gezet en er komt een webcast, waardoor degenen die geen plekje konden bemachtigen de EHPO-dag ook kunnen volgen.

“In die eerste presentatie geef ik een meer algemene visie over hoe muzikanten de zaken anno 2011 met behulp van hun website en social media kunnen aanpakken", zegt Niels Aalberts. "In de eerste case die ik behandel wil ik die visie omzetten in concrete tips voor die bewuste band of muzikant. Dat is het hele idee achter EHPO en deze middag: kennis delen en van elkaar leren. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat meerdere bands en muzikanten zich herkennen in de behandelde case.”

Voor de tweede case zet Aalberts de muzikanten zelf aan het werk: de makers van deze case heeft hij gevraagd om die van hen om te zetten in een presentatie. “We draaien de rollen dus om. De band presenteert en ik stel kritische vragen, geef commentaar en tips. Mensen in de zaal nodig ik uit hetzelfde te doen.”

“Op het gevaar af dat ik te vroeg juich, moet de derde en laatste case het klapstuk van de middag worden. Ik heb Leon Geuyen van The Gasoline Brothers en mijn vriend Wilbert Leering, die het ontwerpconcept van mijn boek Doorbraak! heeft bedacht en werkzaam is in de reclamewereld, gevraagd voor deze gelegenheid een creatief team te vormen. Zij zullen ter plekke, binnen een uur, een commercieel en creatief concept bedenken voor één van de cases.”

Hoewel de dag er zo prima georganiseerd uitziet, voelt Aalberts wel een lichte druk op zijn schouders: “Ik kan aan de bezoekersstatistieken zien dat mijn blog goed gelezen wordt, maar bloggen blijft een eenzaam 'beroep'. Ik ben niet gek en zie dat voor wat ik doe en schrijf belangstelling is, maar mensen laten betalen voor een boek of presentaties is andere koek.”

Te zien: EHPO jongerendag, vrijdag 11 februari 2011 @ HKU