Belanov is terug van weggeweest en debuteert met ‘Paragraph’

“Sommige mensen zullen wel denken: dat zijn oude koeien die in de sloot zijn blijven liggen.”

Casper Sikkema, ,

Zeven jaar geleden maakte Belanov indruk met het nummer ‘Night Season’ op de Fabulous Racers-compilatie van Zabel. Deze maand presenteert de band het debuutalbum ‘Paragraph’. Daarop te horen: zeven warme, verhalende liedjes met ruimte. Tijd voor een serieus gesprek over chemie, ontwikkeling en The Replacements.

“Sommige mensen zullen wel denken: dat zijn oude koeien die in de sloot zijn blijven liggen.”

En ook hierom is dB’s zo’n zegening voor de Utrechtse muziek. Als de muziek in de kantine te hard staat om een interview op te nemen, mogen we plaatsnemen in de grote zaal. Vlak voor het podium waar afgelopen weekend het debuutalbum ‘Paragraph’ ten doop werd gehouden, spreek ik Matthijs Uyterlinde en Otto Lange. Ze zijn net terug uit Italië, waar ze in het voorprogramma van de band Manetti stonden. “Dat contact verliep via MySpace. Onze muziek raakte daar een juiste snaar. Dat is het leuke aan internet: de basis blijft uiteindelijk overal toch hetzelfde, het gaat om muziek die je ráákt. We krijgen ook reacties van Amerikanen die de muziek te gek vinden.” Zoals gezegd: Belanov bestaat inmiddels acht jaar. Het vertrek van de bassist en drummer, kort na het verschijnen van ‘Night Season’, dompelt de band in een lange winterslaap. Otto: “In de periode 2001-2004 zaten we in een muzikale impasse. Bij het opnemen van ‘Night Season’ wisten we al dat onze drummer ermee zou stoppen. Niet veel later verliet ook de bassist de band. Erg jammer, we kregen veel lovende kritieken.” Met de komst van Matthijs Uyterlinde als drummer wordt de draad weer opgepakt. Het resulteert in 2007 in de zelf uitgebrachte EP ‘We Left On The Third Day’. 3VOOR12/Utrecht vond het gelijk een kostbaar kleinood: “Belanov is de perfecte muziek om bij in slaap te vallen, naast de liefde van je dromen. Onder een glanzende sterrenhemel.” Een tijd experimenteert Belanov met spoken word samples. “Het idee was muziek rond een verhaal te schrijven, een beetje zoals muziek bij een boek. Op een gegeven moment merkten we dat die vorm ons beperkte. De speelruimte wordt veel kleiner omdat we aan de tekst vastzitten en daar toch een bepaalde sfeer bij willen creëren en versterken. Muzikaal kan het soms een heel andere kant op, maar door de tekst ligt het vast. Het voelde daardoor als een opdracht om een liedje te maken om de samples heen.” Inmiddels gebruikt de band vocalen. “Dat epische ligt ons wel. We kwamen erachter dat we veel beter sfeer in de muziek kunnen brengen door zelf met zang te gaan werken en juist door die zang de sfeer te vergroten. ‘Paragraph’ is daardoor een duidelijke weergave geworden van een proces waarin de composities werden versterkt door de zang.” Het album werd bij de bekende producer Pieter Kloos (Solbakken, Motorpsycho) in Eindhoven opgenomen. “We hebben ervoor gekozen de plaat in een goede studio in een soort snelkookpan in een paar dagen op te nemen. Dat werkte goed. Pieter dwong ons echt na te denken over de keuzes die we maakten. Hij begreep wat de bedoeling was en wist -zonder de Grote Producer uit te hangen- nét even andere accenten aan te brengen met als resultaat een compacter geheel.” Binnen Belanov zelf lopen de muzikale smaken nogal uiteen, toch is er een duidelijke gemene deler. “Onze muzikale referenties lopen uiteen van Explosions in the Sky, vroege new-wave tot The Replacements. Toch zijn er ondanks de beperkte collectieve referenties wel een paar verbindende elementen: we vinden sfeer, overtuigingskracht en composities met kop en staart allemaal belangrijk. Het was grappig om te zien dat in Italië zowel van die metalgasten als Explosions in the Sky- fans onze muziek konden waarderen. Ik denk weleens dat we te poppy zijn voor de noise en de postrock en te experimenteel voor de mainstream. Daar viel het in ieder geval alleszins mee. ” De eerste positieve recensies op ‘Paragraph’ stromen al binnen, het album staat op de Luisterpaal en de releaseshow was een succes. Wat verwachten ze eigenlijk zelf? Matthijs: “We willen gewoon veel live spelen en muziek blijven maken die we mooi vinden.” Otto: “We hebben een tijd stilgezeten. Er zullen mensen zijn die ons nog kennen van de Zabel-verzamelaar. Die denken misschien wel: ‘dat zijn een stel oude koeien die in de sloot zijn blijven liggen’. Wat die mensen niet weten is dat we ondertussen een soort wederopstanding hebben doorgemaakt. We bestaan al zeven jaar maar moeten onze naam grotendeels nog vestigen.” ‘Paragraph’ van Belanov komt uit bij Dying Giraffe en is via de site te bestellen. Op dit moment is het volledige album ook te beluisteren op de Luisterpaal.