Veiligheid voor alles op zonnig UIT-feest

Dagjesmensen bevolken binnenstad, verre locaties trekken vooral fans

Tekst: Hans Vrijmoed / Foto's: E. Lutgendorff / E. Oostveen , ,

Het UIT-feest kende afgelopen zondag een vreemde spagaat in het programma: het aanbod in de binnenstad was af en toe wel erg kneuterig, terwijl de publiekstrekkers buiten de singel deze Culturele Zondag weer niet nodig hadden om een volle bak te krijgen. Ook met alle securitymensen bleek maar weer: veiligheid voor alles.

Dagjesmensen bevolken binnenstad, verre locaties trekken vooral fans

De Culturele Zondag kende vorige maand tijdens de Botenparade een triest einde aan een mooie dag. Als de organisatie er één ding van heeft geleerd, is het dat veiligheid op de eerste plaats komt. Alle onderdelen op en om het water en de kades worden goed in de gaten gehouden door veiligheidsmedewerkers, die ervoor zorgen dat niemand op de trappen blijft staan. Veiligheid voor alles dus, iets dat ook wel opgaat voor het programma; uit het grote aanbod van activiteiten en concerten was het goed zoeken naar de écht interessante dingen. De meeste bezoekers in de binnenstad zal het worst wezen; ze maken er op deze zonovergoten middag vooral een leuke dag van. De gele programmaboekjes van het UIT-feest bepalen vanmiddag het straatbeeld aan de Oudegracht: mensen die er met hun neus boven hangen op een terrasje met een witbiertje, of met het boekje in de hand langs de Winkel van Sinkel lopen. Het is, kortom, gezellig druk in de binnenstad. Ook buiten het stadscentrum gebeurt er genoeg, maar op het publiek bij Parnassos na lijkt het gros van de UIT-gangers zich weinig buiten de singel te begeven. Ook het Huis voor de Amateurskunst, Zimihc, loopt niet bepaald over van de bezoekers. Een enkeling spuit de muur van de rokersruimte over en ergens in het gebouw horen we gospelzanger William Wixley zingen. Een paar honderd meter verder bij het mediacentrum van RTV Utrecht is het gezelliger. Het gebouw wordt vandaag gedomineerd door Bingo FM: met een eigen feesttent in de achtertuin en artiesten als Wolter Kroes en Johan Heusden op de planken. Heel ander publiek dan de dertigers met jonge kinderen in de binnenstad; hier veel kettingen en ringen, geblondeerde haren en leggings. Plus natuurlijk de onvermijdelijke Marijke Helwegen, die poseert met een blaadje sla dat ze als een haring boven haar mond houdt. De andere aanwezigen werken vooral patat naar binnen. Wie wil kan daarna nog meedoen met een screentest of rondkijken bij een van de andere RTV-afdelingen die vandaag open huis houden. Het braderie-gehalte links laten liggen kan ook; de Utrechtse popzalen en het Huis aan de Werf bieden genoeg vermaak dat mijlenver lijkt af te staan van wat er nog meer in het programmaboekje staat. Zo ver zelfs dat je er dat boekje niet voor nodig hebt; Spinvis en de Hillbilly Boogiemen trekken op eigen kracht ook wel een volle zaal. Het Huis a/d Werf was in ieder geval afgeladen met studenten, ouders met jonge kinderen, in afwachting van “Vaandragers”; de voorstelling van Spinvis met het Rosa Ensemble. Een combinatie die drie jaar geleden al eens succesvol was en ook vanavond, in navolging van het Festival aan de Werf, de handen op elkaar krijgt. 'Vaandragers' heeft een optimistisch thema over zes mensen die in één avond de ideale wereld moeten ontwerpen. Het gezelschap speelt voornamelijk op het gevoel en dat werkt goed; dat het verhaal daarbij af en toe wat ontspoort, is bijzaak. Erik de Jong mocht later die middag ook nog opdraven in Vredenburg, om de Utrechtse Popquiz a gogo muzikale luister bij te zetten. Een eer die hij mocht delen met onder anderen Solo, Wende Snijders, Antonia en C-Mon & Kypski, wiens toetsenist Jori Collignon met een droog commentaar de grappende presentator Matthijs van Nieuwkerk de mond snoerde. Verder kent de popquiz net als op televisie een erg hoog Radio 2-gehalte; de meeste vragen gaan over de jaren ’60 en ’70. De nieuwe Utrechtse ciultuurwethouder Cees van Eijk, die als één van de drie teamleiders voor de publieksvakken werkten – de andere twee waren Joris Linssen en winnaar Vincent Bijlo – leek opvallend onwetend; zelfs als het publiek het goede antwoord riep, presteerde hij het om het fout na te zeggen. Maar het leverde hoe dan ook een amusant namiddagje op. Net als Spinvis wist ook Hillbilly Boogiemen vooral eigen publiek te trekken. dB’s stroomt vol, met veel vrienden van vroeger en hun kleine kinderen. Of met studenten die enthousiast waren geworden na het optreden van de andere groepsincarnatie, Blue Grass Boogiemen, op Lowlands dit jaar. Wat een outfit al niet voor verschil maakt; waar er in de Limatent op Lowlands een stel oudere mannen leek te staan, lijken we hier een stel automonteurs annex pompbedienden te zien spelen. De sfeer is er niet minder om; het publiek reageert uitgelaten op de vele covers van o.a. Hank Williams en Elvis Presley. De feestvreugde is compleet als het voor de band meest populaire verzoeknummer “Man of Constant Sorrow” (van de soundtrack bij de film “Oh Brother, Where Art Thou”) wordt ingezet. Marike Jager was afgelopen zondag de grootste publiekstrekker tijdens het UIT-feest in EKKO. Ook zij trok een goedgevulde zaal met jong en oud. Eerst alleen en later met haar vaste toetsenist Henk Jan Heuvelink, zong de ietwat verlegen zangeres haar mooie, ingetogen liedjes. Heuvelink kreeg halverwege het optreden ook nog even z’n eigen zangmomentje, toen Jager een snaar moest vervangen op haar gitaar. Wie daarna EKKO verliet en de loopbrug overstak, kon aanschuiven voor de openluchtbios. De sluis ligt vol met bootjes en ook op de kade is het dringen geblazen. Een leger veiligheidsmensen houdt alles scherp in de gaten en een reddingsteam staat stand-by. Ook hier geldt: veiligheid voor alles. UIT-feest, met o.a. Spinvis & Rosa Ensemble, Hillbilly Boogiemen en Marike Jager Gezien: verschillende locaties in Utrecht, zondag 10 september 2006 Met tekstuele bijdragen van: Bart Kuipers (Spinvis & Rosa Ensemble in Huis a/d Werf) Mike van Dooyeweert (Marike Jager in EKKO) Matthijs van der Ven (Popquiz a gogo in Muziekcentrum Vredenburg)