Een net niet uitverkocht EKKO luistert ademloos naar de tengere, in rok en sandalen geklede zangeres op het podium. Signe Tollefsen is iemand die met weinig moeite de aandacht vast weet te houden, zoals ze al vorige maand bewees tijdens Club 3VOOR12/Utrecht.
Afwisselend spelend op zes- of twaalfsnarige gitaar praat ze de liedjes makkelijk aan elkaar en weet zo, in combinatie met een ontwapenende glimlach, ook tussen de liedjes door de aandacht van het publiek te behouden. Enigszins giechelend vertelt ze dat ze op vijftienjarige leeftijd stiekem naar EKKO ging met een valse identiteitskaart. "Ik hoop maar dat ik er zo meteen niet uitgetrapt word door EKKO."
Tussen de liedjes door, zoals daar onder meer waren 'Jef', 'I Caught you Watching' en 'King of the Fire' lijkt ze zich ook steeds meer op haar gemak te voelen. Ze trekt, zoals ze overigens wel vaker doet, haar sandalen uit om op blote voeten haar optreden te vervolgen. Ze schiet zelf in de lach als ze een anekdote over een vriendje waarvoor ze 'Up to No Good' schreef, verkeerd vertelt. Rustig begint ze het verhaal opnieuw. Ook vraagt en krijgt ze applaus voor haar moeder die speciaal uit Engeland is overgekomen voor het concert.
In de liedjes kan ze nog veel meer van zichzelf geven dan ze met die verhaaltjes doet. Hoewel ze in het begin nog wat verlegen overkomt, is dat snel over wanneer ze begint te zingen. De breekbare, herfstachtige gitaarpopliedjes met die kenmerkende stem, inclusief de hoge uithalen, zorgen ervoor dat het publiek onverminderd stil en aandachtig blijft luisteren.
Ook Marike Jager weet daar goeddeels in te slagen. Het eerste liedje doet ze alleen, waarbij ze zichzelf begeleidt op de toetsen. Daarna komen de andere groepsleden van de 'grote Marike Jager band' erbij. In deze opzet speelt ze niet alleen werk van haar debuutalbum maar ook enkele nieuwe liedjes als 'Deeper Inside' en 'Monday', met een tweede stem van toetsenist Henk Jan Heuvelink.
Op het eerste oog lijkt Marike Jager met haar band wat professioneler dan Signe Tollefsen. Ogen zij in het begin nog wat onwennig, bij het derde liedje, 'Lizzy', beginnen band en zangeres los te komen. Bij de uitvoering van 'The Beauty Around' zijn er zelfs wat (gespeelde?) divatrekjes bij Jager te bespeuren. Live heeft de muziek een voller geluid dan op de plaat. Vooral de subtiele jazzy drumpartijen van Haye Jellema zijn een waardevolle toevoeging aan het geheel, maar ook Heuvelink laat zich niet onbetuigd. Zijn nieuwe basgitaar wordt enkele malen tevoorschijn gehaald en sommige liedjes ('Focus') monden uit in een jam.
Wanneer de finale ingezet wordt met 'Reducer' doet de band er nog een schepje bovenop en haalt alles uit de kast met een ogenschijnlijk geïmproviseerde toegift tot gevolg. Tevredenheid is er wel, maar na deze afsluiter en de toegift blijft toch het gevoel hangen dat er meer in heeft gezeten. Het muzikaal hoge niveau van de afsluitende nummers had misschien wel het niveau van de hele avond kunnen zijn.
Gezien: Marike Jager en Signe Tollefsen
EKKO, 25 oktober 2006
Signe Tollefsen treedt zondag 29 oktober op in Café Flitz in het kader van de Culturele Pop-Zondag; Walkin' Round The Stars
Marike Jager en band tonen ware klasse in toegift
Signe Tollefsen is gloedvolle opener van songwriteravond EKKO
Zowel Marike Jager met band als Signe Tollefsen weten het publiek in EKKO muisstil te krijgen. De wonderschone liedjes van Tollefsen met de schrille uithalen en het vollere geluid van de Marike Jager band maken indruk. Toch blijft met name bij deze laatste het gevoel hangen dat er meer in had gezeten.