BLØF wisselt sterke nieuwe nummers af met oude meezingers

Zeeuwen belonen hondstrouw publiek met lang concert

Matthijs van der Ven, ,

Eerder deze maand trad BLØF al op in Rotterdam met internationale gastartiesten. Het publiek in Vredenburg moet het zonder doen , maar de Zeeuwen compenseren die afwezigheid met hun tomeloze inzet en plezier. Zanger Paskal Jacobsen begint zwak, maar herpakt zich na enkele nummers. Utrecht wordt verwend met een concert dat bijna 2,5 uur duurt en drie toegiften kent.

Zeeuwen belonen hondstrouw publiek met lang concert

Voor BLØF-zanger Paskal Jacobsen lijkt het concert iets te vroeg te beginnen. De eerste nummers is hij niet goed bij stem. Veel regels, voornamelijk in de refreinen, maakt hij niet af of laat hij door het publiek zingen. Zijn hoge uithalen halen het maar half of blijven helemaal achterwege.Het derde nummer, ‘Omarm’, wordt zoals gebruikelijk ook grotendeels door het publiek gezongen. Maar voor een soort sing-in hebben de mensen geen kaartje gekocht. Net wanneer de hoop op verbetering wegvloeit, lijkt Jacobsen zichzelf te hervinden met een bijzonder mooie, akoestische uitvoering van 'Een Manier om Thuis te Komen'. Het nummer is afkomstig van het laatste album 'Umoja' en klinkt in Vredenburg beter dan op plaat. Zonder zijn drie vrienden herpakt de zanger zich en brengt hij in één liedje alle vertrouwen in zijn stem weer terug. BLØF staat bekend om zijn meezingbare hits, zoals 'Dansen aan Zee', 'Harder dan Ik Hebben Kan' en 'Hier', die ook in Utrecht gespeeld worden. Voor hun nieuwste album 'Umoja' reisden de bandleden de hele wereld rond. In de afgelopen twee jaar vlogen ze van Cuba tot Argentinië en India en namen in dertien landen dertien verschillende nummers op met lokale artiesten. In 2004 namen de Zeeuwen in Cuba de tweede single 'Hemingway' op met zanger, gitarist en componist Eliades Ochoa, bekend van de Buena Vista Social Club. Door de samenwerking met buitenlandse artiesten zijn de nieuwe nummers muzikaal stukken rijker dan veel van de oudere hits. Toch is het een oud nummer dat in Vredenburg boven alle anderen uitsteekt, ook qua uitvoering. 'De Mooiste Verliezers', afkomstig van het zesde studioalbum 'Omarm', ontroert en verstilt het publiek, om het even later te laten exploderen in het refrein. Jacobsen zingt middenin het nummer een klein stukje songtekst van Counting Crows, met wie de band al meerdere keren samenwerkte, om vervolgens weer uit te bouwen naar een meeslepend refrein. Jacobsen voelt zich steeds beter op zijn gemak op het podium. Zo neemt hij, zich niets aantrekkend van het rookverbod, bij een roadie veelvuldig een haaltje aan zijn sigaret en zingt hij ‘Heimweee' met één hand in zijn broekzak, alsof hij in een klein café besloten heeft even een liedje te gaan zingen. Het publiek vindt het prachtig. Zitplaatsen worden in veel vakken staanplaatsen en op het podium wordt er veel gelachen, om toetsenist Bas Kennis bijvoorbeeld, die het begin van een liedje vergeet, of om Paskal Jacobsen, die een andere draai aan enkele melodielijnen geeft. De Zeeuwen weten maar niet van ophouden, getuige de drie toegiften. Uiteindelijk wordt een mooie avond afgesloten met 'Holiday In Spain', waarbij toetsenist Bas Kennis de tekst van Crows-zanger Adam Duritz voor zijn rekening neemt, en het toepasselijke slotlied 'Het is Laat'. Gezien: BLØF Muziekcentrum Vredenburg, zaterdag 24 juni 2006