Nieuwste aanwinst in golf aan new wave-bandjes: The Real Guns

Eerste demo laat potentie zien maar overtuigt niet

Hein Bosman, ,

De eerste demo van The Real Guns is vooral een voorbode van het goeds dat nog zou kunnen komen. De erg korte demo bevat één goede en twee aardige songs, maar aan de zang moet nog gewerkt worden.

Eerste demo laat potentie zien maar overtuigt niet

De tijd dat nieuwe gitaarbandjes hun inspiratie en invloeden uit de jaren zestig haalden lijkt haast voorgoed verleden tijd. De jaren tachtig zijn hipper dan hip, en dan niet de langharige zwetende gitaarhelden, maar juist de new wave-sound. Franz Ferdinand, Bloc Party, The Plan en in Utrecht tappen naast Silence is Sexy nu ook The Real Guns rijkelijk uit dat vaatje. De drie liedjes op de demo hebben de voor het genre bekende 'dunne' en snelle drums, hetzelfde geldt voor de gitaren. Het cd'tje is met acht minuten speeltijd wel erg kort, maar de band is dan ook pas sinds 2005 bij elkaar. 'Greed' is het openingsnummer en tevens de beste track van de demo. De intro is aanstekelijk, de zanglijnen melodieus. Het is jammer dat het refrein niet nog een keer gezongen wordt, iets meer dan een minuut zang is wat weinig. Tweede track 'Love is Sick' is minder dan de opener, met een solo die er niet in past en een Engelse uitspraak die te wensen over laat. Afsluiter 'Girl You Never Want To Know' is melodieus sterker. De vertraging in het midden van het nummer is een welkome afwisseling in tempo en werkt goed. De demo lijkt ook voornamelijk een voorbode van wat eventueel nog komen kan. Een volwaardige cd bijvoorbeeld, waarop de stem van zanger Joep Geevers hopelijk krachtiger zal zijn. De zang is namelijk een manco. Natuurlijk hoort bij deze soort muziek geen groots en warm stemgeluid. Maar er mist nog kracht en finesse. Dat komt het duidelijkst naar voren in de laatste uithaal van 'Girl You Never Want To Know', daar krijg je toch echt even jeuk in je oren van. Muzikaal zit de demo goed in elkaar; de songs zijn als eerder gezegd pakkend, maar Geevers heeft nog wat werk te verrichten. Het is voor de band te hopen dat het een een volle live-agenda krijgt, over het algemeen maakt veel optreden een band en de zang sterker.