Demomatch: betaalde downloads van ongetekend talent Demomatch: betaalde downloads van ongetekend talent

, Jan Brooijmans,

Demomatch: betaalde downloads van ongetekend talent

Jan Brooijmans, ,

Het aantal legale downloads is het afgelopen jaar explosief gestegen. Apple’s iTunes verkoopt wereldwijd 1,25 miljoen nummers per dag. Niet alleen de vraag ernaar stijgt, ook aanbieders ruiken succes. Naast de opkomst van veel internationale en enkele nationale aanbieders, beheren een paar Utrechters een talentensite met demo´s, genaamd Demomatch.

Goed nieuws voor de muziekindustrie. Er wordt steeds meer legale muziek via internet gedownload. Gebruikers zijn in toenemende mate bereid om te betalen voor downloads, het aantal online muziek winkels groeit mee. Waren betaalde downloads in eerste instantie alleen voorbehouden aan major labels, tegenwoordig kan je als band zelfs je demo via het internet verkopen. Dat kan bijvoorbeeld bij Demomatch van Utrechters Teun en Willen Bontrup. Demomatch is niet zomaar een muziekwinkel. Het is een talentensite. Het idee erachter is bij de broers Bontrup ontstaan in de tijd dat ze zelf muziek maakten. Ze zagen allerlei andere bands om zich heen ploeteren met het uitbrengen en verspreiden van hun muziek. Een lastige klus, zeker in de huidige tijd waarin ingewikkelde marketingmechanismen een belangrijke rol spelen in wat er op radio en tv komt. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is Idols. In plaats van door te gaan met hun eigen muziek, hebben de jonge ondernemers een jaar geleden Demomatch opgestart. Net klaar met hun studie, geven ze nu alles om dit tot een succes te maken. Het concept omvat demo’s van talent, die tegen betaling worden aangeboden op de website demomatch.nl. Bezoekers kunnen van elk nummer een fragment van 45 seconden beluisteren, en het kopen voor 90 eurocent. Uniek aan de website is dat kenners hun mening geven over de demo´s. Onder andere gitarist Sander van Herk van Het Goede Doel, Guus Meeuwis en E-Life zijn gestrikt voor het doorlichten van de demo’s. De muziek is onderverdeeld in de genres pop-rock, dance, hiphop/rap/R&B, Nederlandstalige pop, metal/heavy rock en jazz/blues. Het concept is een uitkomst voor artiesten die anders geen muziek kunnen uitbrengen en voor muziekliefhebbers die dol zijn op nieuwe muziek. De kwaliteit van de demo’s is behoorlijk goed: “In het begin was het minder, maar nu is het verrassend goed en er zit nog steeds een stijgende lijn in”, aldus Teun Bontrup. Er gebeurt nog meer. De downloads van websites als Demomatch tellen sinds kort mee in de Megacharts (de single hitlijsten) en de demo’s worden op lokale en regionale radio gedraaid. De gebroeders runnen ook Legaldownload, een online distributiekanaal voor artiesten. De artiest krijgt 50 eurocent van de 80 eurocent die een nummer kost, een ongekend hoog percentage in de muziekindustrie. Het geloof in de zaak is groot bij de broers. Zij geloven dat “op termijn websites als Demomatch de nieuwe platenmaatschappijen van de muziekwereld worden.” Gevoel voor timing kan ze niet ontzegd worden: de vraag naar (legale) online muziek is nog nooit zo groot geweest. Volgens een laatst verschenen rapport zijn er in 2004 wereldwijd ruim 200 miljoen nummers verkocht; het tienvoudige ten opzichte van 2003. En Apple heeft net bekend gemaakt dat het momenteel, via iTunes in vijftien landen, zo’n 1,25 miljoen nummers per dag verkoopt. Dat bevestigt de enorme groei. En de enorme mogelijkheden voor online muziekaanbieders, zoals Demomatch.
Tags

nu op 3voor12