Tivoli en Plato slaan handen ineen: 'We hebben eigenlijk een beetje verkering'

Korting op je cd, op vertoon van je concertkaartje

Bart van den Berg, ,

Vanaf 20 februari krijg je bij het inleveren van een concertkaartje van een optreden in Tivoli 10% korting op de cd(‘s) van de betreffende artiest. Is dit een poging van Plato om te voorkomen dat zij niet, net als White Noise, binnenkort de deur moeten sluiten? En hoopt Tivoli hiermee soms teruglopend podiumbezoek te keren? Of is er gewoon sprake van een goed marketingidee van de twee innig verstrengelde leveranciers van alternatieve muziek in het Utregse? 3VOOR12/Utrecht legt zijn oor bij hen te luister.

Korting op je cd, op vertoon van je concertkaartje

Vanaf 20 februari krijg je bij het inleveren van een concertkaartje van een optreden in Tivoli 10% korting op de cd(‘s) van de betreffende artiest. Is dit een poging van Plato om te voorkomen dat zij niet, net als White Noise, binnenkort de deur moeten sluiten? En hoopt Tivoli hiermee soms teruglopend podiumbezoek te keren? Of is er gewoon sprake van een goed marketingidee van de twee innig verstrengelde leveranciers van alternatieve muziek in het Utregse? 3VOOR12/Utrecht legt zijn oor bij hen te luister. Om een muzikant extra te promoten werd er al eerder, ad hoc, een concertkaartje voor Tivoli bij een cd in Plato geleverd. Met dit nieuwe initiatief is er echter sprake van een structurele samenwerking. Plato beoogt meer ‘shoptravel’, aangezien de concertagenda aansluit op het cdassortiment en Tivoli hierdoor meer waarde geeft aan zijn kaartjes. “Je hebt bij wijze van spreken het eerste biertje gratis”. Het idee kwam van Plato, maar met het over de kop gaan van White Noise heeft deze actie, volgens Jeroen van Plato Utrecht, niets te maken. “White Noise heeft ondergang te danken aan het willen stunten met populaire titels. Maar als kleine prijsvechter leg je het af tegen de grote spelers. Plato moet het meer hebben van zijn brede en alternatieve aanbod en heeft van concurrentie met discounts als de Mediamarkt minder te vrezen”. Ook is het volgens Plato geen middel om mensen van het branden af te houden of hierdoor ontstane inkomstenderving tegen te gaan met lagere cdprijzen. “Muziekliefhebbers komen toch nog steeds wel hun cd’s bij ons halen”. Bovendien hebben vooral de verkopers van ‘Top 40’ muziek last van illegaal kopiëren. “Onze vaste klanten zien het downloaden van muziek meer als ‘erbij’ ”, verzekert Jeroen. Toch heeft ook Plato te maken met teruglopende verkopen. Zo was, mede daarom, de recente overname van het Amsterdamse Get Records nodig om in de markt van serieuze cd-winkels een grote speler te blijven. Ook Tivoli beschouwt de actie als 'gewoon een goed idee' waar je niet te veel bij moet doordenken. Veel mensen die bij Tivoli werken, hebben bij Plato gewerkt, en andersom. Een soortgelijke uitwisseling geldt ook voor de bezoekers. Daarom wordt er veel samengewerkt. “We hebben eigenlijk een beetje verkering met elkaar”, zegt Lieke Timmermans van Tivoli. Volgens haar is er dus geen verband met subsidieproblemen of mogelijke lage bezoekersaantallen in de Helling. Gewoon een goed idee? De muziekliefhebber is er in ieder geval bij gebaat. Op de vraag of er in de nabije toekomst nog meer zal worden samengewerkt tussen de twee tortelduifjes, antwoordden beide bevestigend. Meer wilden ze echter tot nader orde niet kwijt.