Sinds haar kindertijd koestert Melise Yazgili - nu bekend onder haar artiestennaam Lisea - een diepe liefde voor muziek. Ze schreef rapteksten en stond op de schoolpodia al te zingen. Na het afronden van haar muziekopleiding zette ze haar muzikale carrière even opzij en richtte ze zich voornamelijk op cabaret. Maar tijdens een spontane studiosessie werd het vuur toch weer aangewakkerd en schreef ze het nummer ‘Tok’, Turkse rap met een feministisch randje en een vleugje brutaliteit. ‘Ik was het aan mezelf verschuldigd om het uit te brengen.’

‘Eigenlijk was muziek één van mijn allereerste passies’, begint Melise te vertellen. ‘Vanaf hele jonge leeftijd was ik al bezig met zingen, rappen en het schrijven van teksten. Hoewel ik niet altijd precies wist of de inhoud van mijn Engelstalige teksten klopten, schreef ik ze graag in de stijl van Missy Elliot, omdat ik haar echt geweldig vond.’ Ze herinnert zich nog goed dat ze tijdens een talentenjacht optrad met het nummer ‘I Don’t Wanna Know’ van Mario Winans en P. Diddy. ‘De reacties waren enorm enthousiast, vooral op het rapgedeelte van het nummer. Door mijn leeftijdsgenoten werd ik daarna MC Mel genoemd’, vertelt ze lachend.

Cabaret

Als vanzelfsprekend koos ze voor de opleiding 'Artiest Muziek' in Arnhem. ‘Ik heb me toen vooral gericht op zang en niet zozeer op rap. Ik was de leadzangeres van een neo-soulbandje dat we daar hadden opgericht. De teksten schreef ik en kan ik het best beschrijven als funky liefdesliedjes.’ Na het afronden van de opleiding viel de band uit elkaar, waarna ze besloot zich te storten op haar andere passie: cabaret. Ze deed auditie voor De Koningstheateracademie in Den Bosch en werd toegelaten. ‘De keuze om me te richten op cabaret voelde als een logische stap. Tijdens mijn muziekopleiding had ik enkele satirische sketches gemaakt die viraal gingen op YouTube en Facebook, wat me motiveerde om die richting verder te verkennen.’

Turkse rap

Naast het af en toe maken van muziek in haar cabaretvoorstellingen, deed ze er eigenlijk niet veel meer mee. ‘Als ik iemand met beats bezig zag, dacht ik wel eens: het zou leuk zijn om er weer iets mee te doen, maar het was niet dat ik er actief naar op zoek ging.’ Toen Melise een relatie kreeg met haar huidige verloofde en om die reden naar Tilburg verhuisde, begon ze weer wat serieuzer met muziek bezig te zijn. ‘Hij zit in die business en we hebben een eigen studio in het huis waar we samen wonen. Toen hij vroeg of ik een keer muziek wilde maken, dacht ik: waarom ook niet. Hij zette een beat aan en ik ben gewoon gaan schrijven. Dat ging heel organisch.’ De tekst was in het Turks: ‘Ik spreek vloeiend Turks en voel me vrij om in die taal te rappen.’ Ze kreeg positieve feedback op het nummer en besloot om het uit te brengen. ‘Ik dacht 'fack it'. Ik ben iemand die veel nadenkt, maar ik vond dat ik het aan mezelf verschuldigd was om het uit te brengen.’

‘Het nummer ‘Tok’ is inmiddels een paar weken uit en Melise ontvangt veel positieve feedback. ‘Ik voelde veel spanning om het uit te brengen, maar sprak mezelf ook streng toe en vond dat ik over die angst heen moest stappen en het gewoon moest doen.’ De keuze voor Lisea als artiestennaam heeft ze te danken aan Chat GPT: ‘Ik gaf het systeem wat informatie over mezelf en vroeg om daarop aansluitende vrouwelijke artiestennamen en daar kwam Lisea na zeventien pogingen uit gerold. Dat sprak me meer aan dan “MC Anatolix”, die ook voorbij kwam bijvoorbeeld, haha. Ik vond Lisea goed klinken en toen ben ik daarvoor gegaan.’ De tekst van ‘Tok’ gaat over je eigen boontjes doppen, op eigen kracht ergens komen en de mogelijke positieve en negatieve gevolgen van succes. ‘Het heeft een feministisch randje en is een tikkeltje brutaal.’

Nieuwe muziek

Nu het nummer uit is, zit Melise niet stil en is ze alweer bezig met nieuwe muziek. ‘Soms is hetvoor mij wel een uitdaging om de discipline te vinden om actief bezig te zijn met muziek. Ik ben iemand die goed en vlot gaat wanneer ik inspiratie heb en dán de studio induik, maar ik weet ook dat je soms gewoon moet gaan, geduld moet hebben en moet kijken wat er ontstaat.’ De komende tijd kunnen we dus een nieuwe track verwachten. Wat die track precies zal inhouden, houdt ze nog even voor zichzelf.