Hoe is het idee voor Planet Jungle ontstaan & hoe is de eerste editie tot stand gekomen?
Planet Jungle is 15 jaar geleden begonnen in de Azijnfabriek in Roermond door mijn passie voor drum ’n bass en jungle. Er waren toentertijd eigenlijk bijna geen drum ’n bass feesten in deze regio, en als je al een UK act wilde zien dan moest je naar Nighttown in Rotterdam. De programmeur van de Azijnfabriek zag het aanvankelijk niet zo zitten: ze hadden blijkbaar voordat ik er vrijwilliger werd al eens tevergeefs een drum ‘n bass avond geprobeerd, maar na veel aandringen kreeg ik toch mijn zin en werd ik als vrijwilliger heel goed begeleid door programmeur Danny Bol en andere vrijwilligers. Ik heb toen zelf flyers en posters ontworpen en stond op elk feestje als een gek te flyeren, ik hield pas op als er echt geen mensen meer binnen kwamen. Toen we de eerste editie al een hele goede opkomst hadden voor een eerste keer is het alleen maar drukker geworden en konden we door subsidie ook UK artiesten boeken.
Tegenwoordig is er echter wel elk weekend een drum 'n bass feest met een UK line-up in een locatie voor duizenden bezoekers. Daardoor is het best moeilijk om als kleiner evenement het hoofd boven water te houden, want uitgaan is tegenwoordig best prijzig en mensen gaan toch sneller naar een feest wat doorgaat tot de eerste trein weer gaat. Zo'n groot evenement als Korsakov of PRSPCT is natuurlijk heel erg vet, maar een kleinere locatie waar de DJ nog geen meter van het publiek afstaat is veel intiemer. Ook horen we vaak van artiesten dat ze liever op een kleiner feest draaien, we kregen zelfs een keer van een hele bekende buitenlandse dj die we hadden geboekt te horen dat hij al van zijn collega's had gehoord dat Planet Jungle echt de bom was. Dat is toch wel mooi om te horen, dat ze het aan de andere kant van de oceaan over Planet Jungle hebben.
Hoe heeft het feest zich in de loop der jaren ontwikkeld?
Het eerste hoogtepunt was al snel bereikt, we hadden 15 jaar geleden op onze eerste editie namelijk een van onze Nederlandse favorieten Nymfo op de rol staan, en die is toen eigenlijk ook elk jaar wel weer een keer terug gekomen. Vrij snel daarna hadden we John B op de planning staan, die toen net zijn nieuwe drum 'n bass album uit had. Hij had het geluid zo hard gezet dat ik snel met een keukenmes door de zaal rende om een stuk foam in de werkplaats af te snijden voor onder de cd-spelers, want die sloegen over door de harde bass. Maar echt feest was het toen we 4 jaar geleden toevallig ook Dillinja op de line-up hadden staan, toen waren we voor het eerst stijf uitverkocht, zelfs vaste bezoekers stonden buiten zonder kaartje, en konden er niet meer in. Eigenlijk verkochten we vanaf toen elke keer uit, tot we onze laatste avond hadden omdat de locatie haar deuren moest sluiten. Toen ging echt het dak eraf, en hadden we Ed Rush & Optical achter de decks staan. Die hadden al jaren lang niet meer samen achter de draaitafels gestaan in Nederland, dat was dus een hele happening. Vervolgens zijn we mee verhuisd naar het nieuwe poppodium en was het een droom die uitkwam. Roni Size achter de decks dat was ook een epische avond.
Helaas kwam er toen een nieuwe programmeur, waar we weliswaar een heel prettig gesprek mee hebben gehad, maar vervolgens is het stil gebleven aan hun kant, en zijn we mede dankzij Joerie van Zinloos Geluid beland bij Hall Of Fame in Tilburg waar we nu alweer aan onze derde editie toe zijn. Zonder Joerie waren we waarschijnlijk niet meer doorgegaan, dus bij dezen, bedankt kerel!
Zijn er bepaalde edities/gebeurtenissen waar je met bijzonder genoegen op terugkijkt, en/of edities/gebeurtenissen waar je juist niet vrolijk van werd?
Waar we niet zo blij van werden is dat de Azijnfabriek haar deuren in jaren weer voor het eerst opende en alle vaste avonden behalve de onze terugkwamen. Ineens hadden ze al een drum ‘n bass avond met bijna dezelfde naam en gebruikten ze onze naam als referentie… Daar hebben ik en velen met mij nog steeds nachtmerries van, vooral omdat ik 10 jaar lang een zeer gedreven vrijwilliger was bij de Azijnfabriek. Het was een soort van tweede thuis geworden en ik had alle functies die je daar kon bekleden wel vervuld: van de zaal schrobben tot programmeren tot leidinggevende en eindverantwoordelijke. Ik heb er heel veel geleerd, alleen jammer dat waar je zo voor hebt geleefd dan zo moet eindigen.
Tekst gaat verder onder de video