Popunie en Re:Version TV slaan handen ineen

Nieuw initatief geeft Rotterdams talent een online podium

Tekst: Bas Bosboom ,

Popunie ging onlangs een samenwerking aan met Re:VERSION TV. De samenwerking geeft lokaal talent een (online) podium om zichzelf te etaleren. 3voor12 zuid holland sprak met twee van de initiatiefnemers, en dat ging zo:

1. Job, jij vertegenwoordigt de Popunie. Wat is je rol hier en wat is de missie van de Popunie?
“De Popunie is een stichting die sinds 1985 actief is in de popsector. Voorheen gericht op de provincie Zuid-Holland, vanaf 2013 met de focus op Rotterdam. We organiseren projecten voor en verlenen diensten aan popmuzikanten, popfestivals, podia, de gemeente en andere geïnteresseerden. Inmiddels vertegenwoordigt de Popunie ruim 2.500 bands / acts. De kerntaken van de Popunie zijn talentontwikkeling, verlevendiging binnenstad, informatievoorziening, promotie en stimulering cultureel ondernemerschap.
Naast muzikanten richt de Popunie zich ook op podia, festivals en gemeenten. We helpen bij het ontwikkelen van popbeleid, verstrekken informatie en advies, verrichten onderzoek en brengen partijen met elkaar in contact. Ik werk sinds 2013 bij de Popunie en ben projectleider van Meet The Pro (sessies over verschillende onderwerpen uit de pop business), de Rotterdamse Popweek (van 8 – 17 november), MyStagePlan (website waar bands een stageplan kunnen maken) en Popunie Live (waar de Re:Version clips onderdeel van zijn).”


2. Margarita, jij bent een van de grondleggers van Re:VERSION.TV. In het kort, wat doen jullie?

Re:VERSION is een Rotterdams initiatief dat sinds oktober 2012 bestaat. We bieden een video web platform waarin artiesten de kans krijgen om een uitgeklede versie van een of meerdere van hun nummers te spelen met als achtergrond een Rotterdamse locatie. In kort "sessions on location". Ons doel is de muzikale performance uit de gewone concert omgeving te halen en in een alternatieve setting te plaatsen. Het resultaat is een intieme film die de akoestiek van de omgeving meeneemt en op een filmische manier wordt geproduceerd. We hebben tot nu toe 30 sessies gedaan. De bands die wij benaderen zijn een goeie mix tussen lokale en internationale artiesten. We vinden het erg belangrijk om een platform te kunnen bieden waarin we een audiovisueel mozaique vertonen van alle goeie bands die in Rotterdam spelen . De muzikale scene van een stad is niet alleen muziek die lokaal geproduceerd wordt maar ook internationale muziek die de lokale scene beïnvloedt.

3. Onlangs zijn jullie een samenwerking gestart onder de werktitel: Locals Only. Wat is de gedachte hierachter en wat is jullie ambitie?

“Job: we zagen eind 2012 de mooie clips van Re:VERSION voorbij komen en dachten; hier moeten we iets mee vanuit de Popunie, maar dan met Rotterdamse acts. Vandaar dat wij, in samenspraak met Re:VERSION, 10 bands hebben gekozen die we in 2013 in het zonnetje zetten, onder de noemer “Locals Only”, oa. door ze een clip aan te bieden die Re:VERSION opneemt. Inmiddels zijn er 5 clips online gekomen -die er supermooi uitzien en goed klinken-, de rest volgt de komende maanden. Daarnaast proberen we deze bands op aansprekende festivals/podia te krijgen, zo speelden een aantal acts al op Oerol en Metropolis via dit project. De 10 bands zijn Herrek, Wolf In Loveland, We Sell Guns, Ziggi,Ming’s Pretty Heroes, The Maydays, Angela Moyra, Dichter, The Cosmic Carnival en Special Steve.”
Margarita: Wij vonden het heel tof om door de Popunie benaderd te worden. Dit is voor ons de beste manier om een goed idee van de locale muziek scene te krijgen en onze video’s aan een breder publiek te tonen.

4. Hoe zouden jullie de Rotterdamse pop/muziekscene omschrijven?

“Job: De scene is altijd in beweging en de veranderingen gaan heel snel; een paar jaar geleden had je hier nog Watt en Waterfront en nog veel meer podia, maar die zijn weer verdwenen en anderen hebben deels hun plek ingenomen, zoals Bar en Roodkapje. Ik merk wel dat er de laatste tijd weer veel gebeurt op kleine plekken, en dat er enorm veel keus is om live bands aan het werk te zien. Alleen missen we soms de samenhang en is de popscene niet zo zichtbaar voor het grote publiek, mede door de kleine schaal waarop de podia programmeren. Er is ook niet echt een muzikantenscene die op één bepaalde plek rondhangt, dat was vroeger natuurlijk Waterfront met zijn oefenruimtes en popzalen. Ik heb daar vroeger ook gewerkt en zo’n plek mis ik wel, net als een permanente plek waar bands spelen die meer dan 300 man trekken. Toch wil ik niet klagen, er gebeurt hier enorm veel en er is veel energie in de stad, met veel leuke feestjes en gigs.”

5. Wat is de huidige status van de samenwerking?

“We zitten midden in het proces, bijna alle clips zijn klaar en worden komende tijd gelanceerd, we zijn nu al weer aan het kijken welke acts we in 2014 in het zonnetje gaan zetten.”

6. Wat voor reacties krijgen jullie op het initiatief. Zowel van pers als van artiesten zelf

“Vooralsnog krijgen we erg goede reacties. Logisch want de clips zijn allemaal op originele plekken opgenomen, met aparte arrangementen (meestal semi akoestisch). De pers moeten we nog wel beter zien te bereiken, bijv. door dit interview!”