Interview met initiatiefnemer Popkantoor, Dave Geensen

Stembussen gaan donderdag 23 mei open

Tekst: Bas Bosboom ,

Wat begon als een plan begint nu erg serieuze vormen aan te nemen. Het Popkantoor moet Rotterdam weer een poppodium van formaat geven en inspelen op de ruimte tussen kleinere podia als Rotown en Bird, en grote locaties als Ahoy. 3voor12 zuid-holland spreekt Dave Geensen, een van de initiatiefnemers van het Popkantoor.

Het zal de Rotterdamse muziekliefhebber niet zijn ontgaan, maar kun je nogmaals kort stilstaan bij het ontstaan van het idee voor het Popkantoor?

In Rotterdam zijn goede kleine podia waar je leuke bands kan zien. Maar zodra de up-and-coming bands ineens een maatje groter zijn, moet je er bijna altijd voor naar Den Haag, Utrecht, Tilburg of Amsterdam. De reis naar een andere stad heb ik er altijd wel voor over om gave acts te zien, maar het is absurd dat die grote stad Rotterdam, waar zoveel gebeurt, geen middelgrote zaal heeft. Bands die een tour in het clubcircuit doen zul je dan ook zelden of nooit in Rotterdam zien. Toen ik vorig jaar de Luchtsingel het Stadsinitiatief zag winnen, dacht ik, misschien weet ik iets waar nog veel meer mensen blij van worden.

Hoe ben je vervolgens te werk gegaan om de droom te realiseren en welke partijen / mensen heb je aangehaakt?

Ik ben in gesprek gegaan met Frans Vreeke (o.a. zakelijk leider van Motel Mozaïque) die als geen ander weet wat de randvoorwaarden zijn om een goede basis te leggen voor een gezond poppodium. Toen hij kansen zag, werd ik alleen maar enthousiaster en is er op een organische manier een team tot stand gekomen. Team Popkantoor is een bont gezelschap van architecten, programmeurs, cultureel ondernemers, marketeers en creatievelingen. Een brede mix van professionals, jong en oud, maar met één gemene deler: de liefde voor livemuziek.  We zijn in gesprek gegaan met Wolff bioscopen met wie we willen gaan samenwerken en de eigenaar van het pand. Zij zien de uitbreiding van het culturele aanbod allebei erg zitten. Nu is het aan ons om te zorgen dat we de middelen krijgen om de bouwkundige aanpassingen te kunnen financieren. Ons plan gaat uit van behoud van de bioscoopfunctie en het aantal zalen, maar ook het flexibel maken van de zalen. Zodat je er naast film ook kunt genieten van muziek.
Daarnaast zijn er veel gesprekken gevoerd met culturele instellingen, festivalorganisaties en mensen van bestaande podia. Popkantoor kan in onze ogen de plek worden die de kleine podia en festivals een uitvalsbasis met een grote zaal kan bieden. Een plek waar liefhebbers van verschillende genres elkaar ontmoeten. Op dit moment werken er meer dan 50 mensen op vrijwillige basis om Popkantoor te laten slagen.

Inmiddels heeft dit geleid tot een finaleplaats (uit 120 initiatieven) in het Rotterdams Stadsinitiatief. Dit zou een vliegende start kunnen betekenen, maar we hebben begrepen dat het geen noodzakelijke voorwaarde is voor de realisatie van een nieuw poppodium in Rotterdam

Ons plan is afhankelijk van het Stadsinitiatief. Op het moment dat wij niet winnen is de ambitie er nog steeds. Er is enorm geïnvesteerd in de planvorming en er is veel losgemaakt in de stad en bij onze partners. Dus afhaken is geen optie, dat zit ook niet in de aard van de Rotterdammer. Wel zullen we een gigantisch gat in onze begroting hebben en op zoek moeten naar alternatieve vormen van financiering. Dat zal ons flink afremmen en betekenen dat Rotterdam nog een paar jaar langer het zonder middelgrote zaal moet doen.

Popkantoor heeft een aantal prominente ambassadeurs aan zich gebonden. Wat is hun rol op dit moment? En hoe vullen jullie de verdere marketingcommunicatie in?

We zijn superblij met ambassadeurs als Dave von Raven (the Kik), Njtam Rosie, Rats On Rafts, Half Way Station, Okkie Vijfvinkel en Manfred Boor (Velvet). Zij hebben meegewerkt aan een reportagereeks, waarin ze vertellen over het belang van een podium voor opkomend talent en een podium. De reeks is voor ons een belangrijk onderdeel van de campagne. De ambassadeurs zijn een steungeluid vanuit de hoek van de artiesten en liefhebbers. Naast de Youtube filmpjes hebben we drie bands (Half Way Station, Goslink, Colonne) bereid gevonden om voor het goede doel te komen spelen tijdens ons kickoff feestje van de verkiezingen. Die bereidheid en support leveren een leuke avond en gave filmpjes op, maar geven ook een sterk signaal af. Verder zijn wij de komende tijd online en offline zeer aanwezig in Rotterdam. Met posters, flyers en promoteams.

Het Popkantoor moet zich niet alleen op binnen- en buitenlandse acts gaan richten, maar ook stilstaan bij de Rotterdamse popcultuur. Kun je wat meer over deze balans vertellen?

We hebben contact met verschillende up-and-coming bands die graag in het toekomstige Popkantoor willen spelen. Ook de SKVR wil graag met ons gaan samenwerken op het gebied van talentontwikkeling. Wij willen regionaal opkomend talent daarmee ook een stap verder helpen. De mix van talent en gevestigde namen maakt het voor ons helemaal af. Die combinatie maakt Popkantoor nog meer tot een plek waar spannende dingen gebeuren. Je kunt er één keer per jaar voor vrienden en familie in een intieme setting spelen, maar het kan ook een opstapje zijn naar the next level.

Maken jullie je geen zorgen over de afname van subsidies, bezoekersaantallen etc. waardoor er al menig poppodium onder druk is komen te staan?

Wat onze businesscase sterk maakt is dat we aansluiten bij een bestaande situatie. We zullen de lasten gaan delen en niet zeven dagen per week gaan programmeren. In onze begroting gaan we uit van twee activiteiten per week. We zetten in op een kleine flexibele organisatie, dus met minimale vaste lasten. Dat maakt het economisch gezien kansrijk. De board (jury) van het Stadsinitiatief heeft de ingediende plannen doorgezaagd. Onze finaleplaats is dan ook een bevestiging van de haalbaarheid. Vanwege deelname aan het Stadsinitiatief mag Stichting Popkantoor overigens geen gebruik maken van subsidie om te programmeren. Dus wij zullen in directe zin geen last hebben van teruglopende budgetten. De Rotterdamse subsidiepot om incidentele evenementen te organiseren is overigens recentelijk juist opgehoogd. Dus als andere partijen middelen hebben om grote acts naar Rotterdam te halen, kunnen wij dat met onze zaal faciliteren.

Hoe ziet de toekomst eruit

Mochten we op 1 juni als winnaar van het Stadsinitiatief uit de bus komen, dan gaan er echt gave dingen gebeuren. Bands die nu aan Rotterdam voorbij gaan komen weer spelen. Ons programmateam staat te popelen om er iets moois van te maken. Het woord is aan de Rotterdammer, stemmen kan tot 1 juni 12:00 via www.popkantoor.nl/stemmen. Je hoeft dus niet eens uit je luie stoel te komen.


Vanaf 23 mei kunnen de inwoners van Rotterdam (12 jaar en ouder) via het Stadsinitiatief stemmen op het Popkantoor en ervoor zorgen dat Rotterdam het poppodium krijgt dat ze verdient. Op zaterdag 1 juni zal de uitslag bekend worden gemaakt en weten we wie de 2,5 miljoen euro subsidie krijgt om het plan te realiseren.

Popkantoor is ook via Facebook en Twitter te volgen.