Mark Lotterman meer americana dan ooit op Funny Mark Lotterman meer americana dan ooit op Funny

maar klinkt nog steeds als Mark Lotterman

, Marin van Campen

Mark Lotterman meer americana dan ooit op Funny

maar klinkt nog steeds als Mark Lotterman

Marin van Campen ,

We kondigden het vorig jaar al aan: Mark Lotterman gaat de studio in om een nieuw album op te nemen. De opnames zijn inmiddels allang achter de rug en het album ligt klaar om zich te laten horen. De liefhebbers zullen echter nog een weekje moeten wachten, want dan komt Funny pas officieel uit.

Funny is het derde album van Lotterman en is geproduceerd door niemand minder dan Frans Hagenaars. In de Sound Enterprise studio van Hagenaars in Muiden werd Funny in januari van dit jaar opgenomen. Lotterman en zijn (nieuwe) band hadden slechts vijf dagen nodig om de tien tracks in te spelen. Het resultaat bewijst dat het in ieder geval geen haastwerk is geweest.

De invloed van Hagenaars op Funny is duidelijk te horen. De nummers op het album klinken iets gelikter dan dat we van Lotterman gewend zijn. Dit uit zich het sterkst in The Shed. Deze song mist het rauwe waar Lotterman bekend om staat, maar gelukkig is het eigen geluid van Lotterman nergens op dit album verloren gegaan.

De thema's waar Lotterman zich altijd mee bezigt in zijn muziek zijn ook gebleven. Hagenaars was enkel de, niet te onderschatten, producer van deze plaat. Teksten en muziek komen beiden op het conto van de muzikant zelf. Zijn verhalende teksten zijn melancholisch, banaal, ontroerend en grappig. Teksten waard om eens goed naar te luisteren. Vooral afsluiter The Ballad Of Johnny White & Katie Spin is een prachtig, mistroostig verhaal.

Een uitschieter op Funny is November. Het nummer doet direct denken aan How Wrong Can You Be? van Lotterman's vorige album Better Things To Do. November is overigens de enige up-tempo track op de plaat en is zelfs voorzien van een refrein dat uitnodigt tot meezingen. Love Is A Mountain Too High springt er ook uit, ware het niet direct. Het opvallende aan dit nummer is dat het een klassieker lijkt te zijn, rechtstreeks van een 'Best Of' Tom Waits-album. Dit nummer is er mede verantwoordelijk voor dat Lotterman op Funny meer Americana klinkt dan in zijn eerdere werk.

Funny is een puik stukje werk van Lotterman, zijn band en Hagenaars. Helaas is hier en daar het rauwe een beetje verdwenen, maar de identiteit van Lotterman niet! Die identiteit kenmerkt zich door Lotterman's donkere stem. Een stem als Tom Waits, Nick Cave of Leonard Cohen, bij wie Lotterman zich met Funny steviger tussen positioneert. Mark Lotterman zal Funny presenteren op zaterdag 10 november in De Unie. Uit ervaring kunnen we je vertellen dat Lotterman live nóg beter is dan op zijn cd's. En met een toegangsprijs van nul euro, zien wij geen reden om niet te gaan.

Luister zelf naar Funny op de Luisterpaal!

Tags

nu op 3voor12