ROTTT brengt markante geluiden naar Roodkapje

Programmeur Dagmar Veenstra: "Er is hier nog zoveel mogelijk."

Tekst: Jasper Willems Foto's: Robert Tjalondo ,

Sinds een jaar of twee wordt er fervent muziek geprogrammeerd in Roodkapje, de expositieruimte dat tegenwoordig gekoppeld is aan restaurant De Burgertrut. Een van de terugkerende muziekavonden is ROTTT, een initiatief van Dagmar Veenstra en Marijn Verbiesen. Het Groningse label Subroutine was in het begin een belangrijke katalysator, maar ROTTT ontwikkelt zich steeds verder als bakermat voor regionale, nationale én internationale artiesten. Veenstra en Verbiesen spraken met 3voor12/Zuid-Holland over de totstandkoming van en de functie die ROTTT vervult binnen de lokale muziekscene.

Het is tegenwoordig moeilijk het cynisme te bedwingen over de stand van zaken binnen het huidige Rotterdamse popklimaat. Zaaltjes gaan links en rechts failliet - met EXIT, Heidegger en De Nieuwe Oogst als meest recente voorbeelden. Deze week incasseerde muziekliefhebbend Rotterdam opnieuw een zware klap: de twee belangrijkste alternatieve festivals van uit de regio, Motel Mozaique en Metropolis, krijgen vanaf 2013 geen subsidie van het Fonds Podiumkunsten (FPK). Desondanks blijven er altijd een aantal plekken in Rotterdam waar muziekcultuur en community ijverig in stand gehouden wordt. WORM aan de Witte de With boekt de meer avantgardistische, cutting edge muziekstromingen, maar ook Roodkapje timmert behoorlijk aan de weg als eigenaardig podium en culturele instelling.Een van de terugkerende evenementen is ROTTT: om de twee weken zijn er bijzondere muziekacts te ontdekken in een intieme, laagdrempelige setting, duidelijk geïnspireerd op het underground-circuit in Berlijn. 'Ik wil heel erg graag dat mensen open staan voor andere dingen', aldus co-programmeur Dagmar Veenstra.

Dagmar is altijd al nauw betrokken geweest met de muziek in Rotterdam, als muzikante (AC Berkheimer, S As In Assassins) maar vooral ook als cultureel onderneemster.Naast programmeur en host in Roodkapje werkt ze onder andere als project coordinator bij Motel Mozaique. Dagmar: 'Ik heb een paar jaar geleden voor een kunstproject aan de Coolsingel in een studio gewerkt, waar mensen met dierengeluiden muziek konden maken. Daarvoor nodigde ik elke week een bandje uit voor een live optreden. Dat vond ik zelf heel erg leuk, maar dat project hield op. Daardoor kreeg ik - omdat ik ook zelf in een band speelde - veel connecties. Veel bands vinden het leuk om in Rotterdam te spelen, maar er zijn heel weinig plekken. Anderhalf jaar geleden was ik naar een concert van Eklin geweest in Roodkapje, voor hun laatste albumrelease."
"Toen dacht ik, "Er hangt hier zo'n goede sfeer, hier zouden vaker bandjes moeten spelen!" Er was niemand binnen Roodkapje die dat oppikte, dus heb ik zelf toegehapt. Met een vriend van mij, Chaim Smallengange - werkzaam bij Roodkapje - hebben we een plan bedacht en uitgewerkt. Ik wilde in ieder geval eenmalig een avond organiseren voor Subroutine Records - gewoon drie bandjes vragen en kijken hoe het werkt. Van daaruit - als het aanslaat - kijken of het op regelmatige basis mogelijk is met andere bands uit andere plekken te kunnen doen, vanuit heel Nederland. Dat sloeg inderdaad aan: er kwam publiek op af. Toen zijn we met Roodkapje verder gaan programmeren, subsidie aangevraagd en het eerste jaar ingegaan."
 
Om Roodkapje beter te berusten voor live muziek, heeft Dagmars vriend Tammo Kersbergen - sound engineer, producer en muzikant in I Am Oak en Lost Bear - bijvoorbeeld eigenhandig akoestische panelen ontworpen en opgehangen. Roodkapje kun je daardoor een podium voor muzikanten, dóór muzikanten noemen. 
In het promofilmpje dat ROTTT maakte voor crowdfunding-platform Voordekunst wordt LUIK-gitarist Gerrit van der Scheer aan de tand gevoeld. Hoewel LUIK in recensies van het succesvolle debuut 'Owls' als Rotterdamse band wordtbestempeld, zijn geen van de bandleden van oorsprong Rotterdammer. De roots van LUIK liggen vooral in het noorden bij Groningen en omstreken.
Volgens Dagmar is de haast symbiotische vriendschap tussen Groningse en Rotterdamse bands  een van de belangrijke grondbeginselen van ROTTT: ''Ik vind het grappig, omdat ik met mijn eigen bands bij Subroutine zit - Subroutine is van origine een Gronings label. Dankzij AC Berkheimer had ik daar heel veel contacten. Groningen is een beetje de tweede thuisstad geworden voor veel bands uit Rotterdam, niet alleen voor ons. Daar kende ik die scèneook van, omdat wij vaak in Groningen speelden. Michiel Klein van Eklin - die ik van Vera ken - is een van de eerste die naar Rotterdam is verhuisd. Vervolgens is de hele groep hier naartoe gekomen, waaronder ook LUIK. Allemaal met het idee van: "Er is hier nog zoveel mogelijk."'
 
Ook co-programmeur Marijn Verbiesen is sinds een jaar van Utrecht naar Rotterdam verhuisd. Hoewel het cultuur en muziekaanbod in Utrecht groot is, wilde zij liever iets vanaf het startpunt helpen opbouwen: "Het feit dat hier onwijs veel kansen zijn, dat is heel inspirerend, omdat je overal weer iets kan beginnen."
"Ik wil het daarom ook niet opgeven." vult Dagmar aan. "Maar daarnaast vind ik het moeilijk om mensen binnen te krijgen. Roodkapje is een van de weinige plekken in Rotterdam waar je niet alleen mogelijkheden kan creëren, maar ook de kans krijgt om nieuwe dingen uit te proberen, grappige ideeën die je daadwerkelijkheid uit kunt werken."
 
Bands als I Am Oak, Rats On Rafts, Lost Bear, LUIK, Kim Janssen, Space Siren zijn regelmatig in Roodkapje te vinden. Al deze getalenteerde binnenlandse muzikanten zien de ruimte als creatieve broedplaats en sociale ontmoetingsplaatswaar alles in de vrije loop kan en mag. Herrek - de nieuwe band van Gerrit van der Scheer - is bijvoorbeeld ontstaan uit de hechte muzikale correlaties die plaatsvinden. Ook Lost Bear presenteert er talloze zijprojecten met bevriende muzikanten onder de noemer Shaky Maracas. Naast ROT(T)T worden er in Roodkapje externe evenementen gehost door onafhankelijke muziektijdschriften als Subbacultcha! en Incendiary Magazine.
 
Marijn en Dagmar focussen zich vooral op alternatieve acts die te klein zijn om Rotown te vullen, maar er heel goed een voorprogramma zouden kunnen verzorgen. Dagmar: ‘Maar ja, daar is Rotown geen ideale zaal voor, waardoor er bijna geen locaties over blijven in Rotterdam waar het wel mogelijk is. Het zijn kleine, beginnende bandjes die wel al bezig zijn een naam neer te zetten. Niet een bandje dat nog maar net uit de oefenruimte komt. Eentje die al een EP'tje of een eerste plaat uit hebben gebracht.' Terwijl Dagmar en Marijn een helder beeld hebben wat voor muziek ze willen neerzetten, worden ze regelmatig door bands benaderd. 'We krijgen best veel aanvragen binnen van internationale acts die Roodkapje kennen van naam, zelfs voordat Roodkapje echt een podium had. Ik denk dat wij zo'n vijf aanvragen per week binnen krijgen. Voor een zaaltje dat niet als officieel poppodium wordt erkend is dat best veel.'
 
Volgens Dagmar was het Helmondse Nouveau Vélo een van de meest enthousiaste bands die tijdens ROTTT heeft gespeeld. 'Ik ben ze toevallig tegengekomen', beweert ze. 'Samen met Katadreuffe had ik ze hier geprogrammeerd. Daar kwam alleen niemand op af. Tegenwoordig speelt Nouveau Vélo wel vol volle zaaltjes uit het kleine circuit. Ze hebben een hele toffe EP uitgebracht, en ze doen dit jaar mee met de Popronde.' Samen met Kleinindustrie staat Nouveau Vélo opnieuw Roodkapje tijdens de Rotterdamse Popronde op 14 september. 'Ik zei toen tegen Francis (Pronk, coördinator Popronde Rotterdam), "als niemand ze in Rotterdam boekt, dan wil ik ze hebben!" Mét publiek erbij, want de Popronde trekt sowieso volk. "Juist omdat Nouveau Vélo zo enthousiast was, ondanks de teleurstellende opkomst, verdiende de band volgens Dagmar een tweede kans. "Francis heeft vervolgens een lijst met andere namen doorgestuurd, daar stond Nouveau Vélo gelukkig bij!"
 
Nu de kwaliteitsstempel van de ROTTT-concerten is gezet, is meer naamsbekendheid volgens Dagmar van groot belang. “Roodkapje doet zelf maandelijkse nieuwsbrieven, maakt events aan op Facebook. We hebben nu een muziekladder van alle programmering die hier plaatsvindt, zowel eigen als externe evenementen. Tijdschriften en kranten worden benaderd om ROTTT iets beter in de markt te zetten.' Avonden waar bekendere namen als I Am Oak en Rats On Rafts speelden werden tevens goed bezocht. Het aantrekken van publiek bij relatief obscure, onbekendere bands blijft volgens Veenstra een grote uitdaging. 
"Op het moment dat je alleen lokale dingen gaat neerzetten heb je altijd wel publiek dat er op afkomt, mensen komen altijd wel op vrienden af. En dat hier heel erg: mensen komen op hun eigen groepjes af, het is toch moeilijker mensen te enthousiasmeren voor wat anderen doen. Men blijft toch net iets teveel op hun eigen eilandje zitten. Dat is in andere steden ook zo, maar hier is niets overkoepelend. In andere steden heb je plekken waar sowieso iedereen -altijd- komt." In Rotterdam is vooral Rotown de plek die het meeste alternatieve publiek trekt. 'Bij Rotown weet iedereen altijd, o ja, dáár ga je heen - dáár zijn mensen, dáár zijn bekenden, daar kun je eten, bier drinken én er zijn bandjes. Hier bij Roodkapje en de Burgertrut kun je ook eten en bandjes kijken en leuke feestjes organiseren; maar zolang zij er niet aan herinnerd worden, dan zit het niet in het systeem."
 
De tot nu toe aangekondigde programmering van ROTTT voor de komende tijd:
 
25 augustus   : The Sugarettes | Labasheeda | Dj's Antti en Dilli  €5,-
14 september : Popronde > Nouveau Velo | Kleinindustrie | de PimPamPettes Dj'ettes
20 september : Album release Rooie Waas | Bismuth |DJ Elle Bandita
27 oktober     : Kin | Mr Heart (UK) | DJ's
 
Meer info over ROTTT vind je op de website van Roodkapje.