Roosbeef regeert Rotown

Nieuwe nummers slaan goed aan

Tekst: Francis Pronk Foto's: Roy van der Burg ,

Na het spraakmakende album 'Ze Willen Wel Je Hond Aaien, Maar Niet Met Je Praten' heeft Roosbeef het tweede album 'Omdat Ik Dat Wil' uitgebracht. Roosbeef is de band met frontvrouw Roos Rebergen uit de categorie 'Like It Or Not'. Eigenlijk heeft ze alle mensen die haar muziek afkraken een klap in het gezicht gegeven, want Rotown is vanavond volledig uitverkocht.

Nieuwe nummers slaan goed aan

Na het spraakmakende album 'Ze Willen Wel Je Hond Aaien, Maar Niet Met Je Praten' heeft Roosbeef het tweede album 'Omdat Ik Dat Wil' uitgebracht. Roosbeef is de band met frontvrouw Roos Rebergen, een aparte verschijning met een aparte stem. In de categorie 'Like It Or Not'. Eigenlijk heeft ze alle mensen die haar muziek afkraken een klap in het gezicht gegeven, want Rotown is vanavond volledig uitverkocht.

Rotown heeft een primeur, want dit is het eerste optreden van Roosbeef met de nieuwe bassist. De gitarist is inmiddels ook een bekende voor velen, want hij is de frontman van de band Krach. Met 'Pulpo', van het nieuwe album, beginnen zij hun set. Roos met haar aparte dansjes en onnozele blik in haar ogen weet het publiek te boeien met de (voor velen) nog onbekende nummers. Soms lijkt ze te zweven en even van de wereld te zijn. Back to reality staat ze in een propvol Rotown, waar nieuwsgierigen benieuwd zijn naar de liveversies van de nieuwe nummers. Roos mag dan een aparte vogel zijn, maar ze is uniek. Er is maar een Roosbeef in Nederland en de mensen met kritiek op de muziek moeten toch eens gerichter naar de teksten luisteren.

Van het eerste album worden er maar drie nummers gespeeld: 'Onder Invloed', 'Te Heet Gewassen' en 'Meisjes'. Deze nummers zijn bekend bij het publiek en worden daarom ook meegezongen. Roos gebruikt veel diepzinnigheid en humor in haar teksten (die bijna neigen naar poëzie). Een voorbeeld hiervan is de zin "Geen loverboy wil me hebben, al leg ik er zelf een gouden ketting bij" uit 'Onder Invloed'. Achter haar keyboard lijkt ze zich het meest thuis te voelen. Ook pakt ze een tamboerijn tevoorschijn, maar haar trekzak heeft ze vandaag thuis gelaten. De nummers van het nieuwe album slaan goed aan. Rustige liedjes zoals 'Twijfelaar' en 'Denk Aan Jou'' vervelen niet en de uitspringers zijn 'Niet Uitmaken' en 'Als Je Me Zoekt'. Prima tekst, melodieus en 100% Roosbeef. 'Hersens' wordt aangekondigd als "titeltrack van het album, maar dan met een andere titel".

Nog steeds blijft het jammer dat er zo vaak gepraat wordt tijdens een optreden. Het is niet alleen vervelend voor de mensen die naar Rotown komen om van de muziek te genieten, maar ook voor de artiest. Vandaag was het weer zo ver en Roos maakte er nog een grapje van door hysterisch "Sssst!" door de microfoon te roepen, met als gevolg "Grapje hoor". Maar het werkte wel, voor even dan. Natuurlijk zullen er mensen zijn die de muziek van Roosbeef nooit zullen waarderen. Iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening. Roosbeef heeft een nieuw publiek te pakken. Buiten de tieners en twintigers staan er ook wat oudere mensen in het publiek die zichtbaar genieten van Roos en haar vier mannen. 'Schone Schijn' en 'Boerderij deel II' zijn de twee toegiften en Roos komt nog terug om 't Is Weer Voorbij Die Mooie Zomer' te zingen als grap. Helaas ontbraken ''Boerderij deel I'' en ''Het Leven van een Kunstenaar' in de set, die zij altijd met haar accordeon speelde. Ondanks dat was het een zeer vermakende show. Het zou mij niets verbazen als dit optreden eindigt in de Top 5 van Rotown dit jaar.