Frisse en energieke set van The Crookes

Britpopsensatie weet aandacht Rotown vast te houden

Tekst: Niels van den Ouden ,

The Crookes is samen met soortgelijke bands als The Vaccines en Frankie and the Heartstrings de nieuwe Britpoplading van dit moment. Frisse rock met een flinke knipoog naar de jaren 80 van The Smiths. Waar het bij Frankie and the Heartstrings vorige week echter nog relatief leeg was, is Rotown vanavond bij het concert van de Britten uit Sheffield bijna uitverkocht.

Britpopsensatie weet aandacht Rotown vast te houden

The Crookes is samen met soortgelijke bands als The Vaccines en Frankie and the Heartstrings de nieuwe Britpoplading van dit moment. Frisse rock met een flinke knipoog naar de jaren 80 van The Smiths. Waar het bij Frankie and the Heartstrings vorige week echter nog relatief leeg was, is Rotown vanavond bij het concert van de Britten uit Sheffield bijna uitverkocht. Na een eerder sterk optreden op EuroSonic deze winter, staat er op een zonnige maandagavond een goed gevulde Rotown. En niet voor niets, blijkt later op de avond. The Crookes levert met veel passie en energie een veelbelovende set af.

De set wordt ingeleid met het trage ‘City of Lights’, maar slaat al snel over op uptempo nummers als ‘Bright Young Things’ en de nieuwe single ‘Godless Girls’, van het in maart uitgebrachte debuutalbum Chasing After Ghosts. Sterke nummers met opvallend sterke lyrics. Nu is the Crookes niet de eerste band uit Sheffield met sterke lyrics, (Arctic Monkeys, Reverend and the Makers, Milburn zijn andere bands) maar het valt op zoals in het sterke ‘Godless Girls’, waar zanger Waite sterk excelleert met zijn romantische teksten: ‘How she now sits oddly with the times’. De Britten spelen lekker en klinken fris. De sound is goed op elkaar afgesteld en de band vult elkaar goed aan.  De jonge gasten van the Crookes komen nog in stijl op, met dichtgeknoopte bloesjes en vetkuiven, maar lang zal het niet duren. Het is vanavond bloedheet en daar komen ook de Britten snel achter. Het zweet druipt er met bakken vanaf. Als zanger George Waite voorzichtig vraagt hoeveel losse knoopjes toegestaan zijn in Nederland, gaan ze al snel los.

Warm of niet, the Crookes speelt stug door. Nummer na nummer wordt in het enthousiaste publiek gespeeld tot een hoogtepunt wanneer het nummer met de prachtige titel ‘The Crookes Laundry Murder, 1992’ wordt ingeluid. Een heerlijk nummer met veel potentie om de zomerhit van 2011 te worden. Het debuutalbum wordt met volle overtuiging gespeeld. ‘I Remember Moonlight’, ‘Bye The Seine’. Stuk voor stuk frisse en energieke nummers. Als het einde van de set nadert komen de ‘klassiekers’ als ‘Yes Yes, We’re Magicians’ en publiekslieveling ‘Backstreet Lovers’ voorbij.  Aan de energie en overtuiging ligt het dus zeker niet bij het viertal. Vraag is alleen hoelang deze muziek, enigszins vernieuwend maar toch erg Smiths-like, relevant blijft. Met concurrerende bands als Frankie and the Heartstrings en The Vaccines zijn ze bovendien niet de enige in hun soort. Debuutalbum Chasing After Ghosts is vooral live erg goed maar mist een echte knaller zoals ‘Backstreet Lovers’, die helaas niet op het album stond. Alhoewel ‘The Crookes Laundry Murder, 1992’ en ‘Godless Girls’ potentie hebben, missen zij het catchy-gehalte om aan te slaan bij het grote publiek. Dat maakt het optreden vanavond natuurlijk niet minder, maar schept vraagtekens voor de toekomst.

The Crookes is een nuchter viertal zonder te veel kapsones. Een flesje water op podium, het vriendelijk bedanken en na het optreden CD’s signeren brengt de band dichterbij het publiek. Een goede eigenschap. Daarnaast is de band uit Sheffield live gewoon erg sterk. Het klinkt goed, loopt lekker door en slaat goed aan. Wat de toekomst brengt zal de tijd ons leren, vanavond is the Crookes in ieder geval goed in geslaagd het publiek in Rotterdam te overtuigen. Laten we hopen op een terugkeer bij de zomerfestivals.