Op 4 april zou de grootste editie van het Booster Festival tot nu toe plaatsvinden met een overvloed aan panels, demodrops en livemuziek in de binnenstad van Enschede. Maar liefst 59 talentvolle Overijsselse en Gelderse acts stonden op het programma. Maar toen het coronavirus ons land in haar greep nam, leek het allemaal in het water te vallen. Booster liet in eerste instantie ook weten dat het festival dit jaar helaas niet door kon gaan, maar niks was minder waar. De grootste editie van Booster vond in zijn geheel online plaats en was daarmee misschien ook wel de meest memorabele editie.

Dagprogramma (Muzikantendag)

In amper twee weken tijd stampte het Booster team een website uit de grond waarop de bezoekers 4 verschillende livestreams konden volgen. Zo waren er als het ware 4 podia gecreëerd, waarvan er tijdens het dagprogramma één gebruikt werd. Twee medewerkers van Booster hosten daar van 13:00 tot 17:00 de muzikantendag die op een soort radioshow leek. De verschillende delen werden netjes aan elkaar gepraat door de presentatoren, er werd tussendoor gebeld met bezoekers, acts en professionals en er was een chat om contact te houden met de vele mensen die aan het kijken waren.

Convenant
Als eerste kwam het convenant ‘Van Basis Tot Booster’ aan de orde. 2 fietscoureurs fietsten die dag 270km om op een coronaconforme manier handtekeningen te verzamelen van alle betrokken partijen. Dennis Platvoet van het Burgerweeshuis vertelde in de livestream dat dit convenant tot stand is gekomen om alle kennis over talentontwikkeling van oost Nederland te bundelen en zo het resultaat te optimaliseren. Het volledige convenant is hier te vinden.

Talentontwikkeling
Wat perfect bij het convenant aansloot was de keynote van Harold de Boer over talentontwikkeling in Overijssel. In een half uur legde hij aan de hand van een interview wat hij samen met Rob Kramer van Snelle afnam, uit hoe Overijssel haar talenten helpt om zich te ontwikkelen van leek tot professional.

Harold schetste de muziekindustrie als een driehoek met daarin 4 fases:

  • In fase 1 wordt er gericht op de grote massa die geïnteresseerd is in muziek en het misschien wel zelf wil gaan maken. Dit kan bijvoorbeeld zijn door middel van muziek in het basisonderwijs.
  • In fase 2 richt men zich op het ontdekken en ontwikkelen van (dan nog) hobbymatige artiesten. Denk hierbij aan muziekwedstrijden als Stairway to Hedon en Hiphophard.
  • In fase 3 worden de potentiële professionals verder ondersteund door middel van beursen en showcases om de artiesten het laatste zetje te geven.
  • In fase 4 is de muzikant een professional met landelijk succes. In deze fase is de ondersteuning van talentonwikkelingsprogramma’s niet meer nodig, maar blijf je als poppodium/talentontwikkelaar ambassadeur van de artiest.

Harold de Boer liet zien hoe Snelle deze fases stap voor stap doorlopen heeft en aan welke ontwikkelingstrajecten hij deelnam.

Harold de Boer (Links) met Snelle en Rob Kramer

Prestatiedruk
Een ander belangrijk subject van het dagprogramma was prestatiedruk. In een interview met artiest Jan-Merijn Versteeg, beter bekend als Snareskin, en psycholoog Daisy Gubbels werden oorzaken en gevolgen van prestatiedruk behandeld.

Een van de dingen waar veel artiesten moeite mee hadden, was dat ze zich anders voordeden dan ze waren om daarmee hun doelgroep niet te verliezen. Dit gevoel had Jan-Merijn ook. Hij liet zich leiden door het beeld wat anderen van hem hadden. Dit werd met elke show meer en meer versterkt, waardoor het bij hem op een gegeven moment niet meer goed voelde. Hij besloot terug naar de tekentafel te gaan om zijn presence dichter bij hem zelf te houden.

Daisy vertelde dat deze prestatiedruk ook te maken had met dat mensen constant veranderen en artiesten dus ook. Als je als artiest een succesfactor hebt gevonden, ben je geneigd daaraan vast te houden. Het is lastig te accepteren dat je na een aantal jaren weer anders bent en dat je behoefte hebt aan het maken van andere muziek. Als je wel met je veranderingen mee wilt gaan, moet je continu het risico nemen dat het publiek je helemaal nier meer interessant vindt. De oplossing voor dit probleem is volgens Daisy om hiermee leren om te gaan. Alleen door de ervaring aan te gaan, vind je een manier die voor jou wel werkt.

Hoe kom ik mijn stad uit?
Op deze moeilijke vraag probeerde Benjamin Thode (Mr.Weazley) samen met zijn gitarist Andrej Bragin en boeker Jasper Bax antwoord te geven. ‘Het is belangrijk om eerst je eigen stad achter je te krijgen, een goed netwerk op te bouwen en dan langzaam uit te breiden’, vertelt Benjamin. Je kan hierbij heel veel gewoon zelf doen. Zo hielden de bandleden van Mr.Weazley een stickeroorlog om ervoor te zorgen dat door heel Arnhem hun logo te zien was.

Jasper Bax benadrukt het belang van livevideo’s. Zelf ontdekte hij Mr.Weazley doordat hij een video van hun eerste show tegenkwam. De zaal stond vol en werd plat gespeeld. Jasper wist meteen dat hij dit op heel veel festivals kon neerzetten. Die festivals weten dan ook meteen wat ze kunnen verwachten als ze een band boeken.

Om uiteindelijk uit je stad te komen, kan Popronde ook goed helpen. Daarmee laat je je gezicht zien aan heel Nederland. Zorg ook dan dat je de mensen een aandenken meegeeft, zoals een sticker. Als de mensen dan ’s ochtends brak wakker worden en ze zien die sticker, dan zullen ze je weer herinneren en wellicht volgen.

Tussendoortjes Dagprogramma
Tussen de grotere onderwerpen door werden video’s van STOMP (Stichting Onafhankelijke Muziek Producenten) Academy getoond. Dit is een educatief platform voor en door independent platenlabels. De onderwerpen die aan bod kwamen waren: streaming, live en media.

Ook werden 2 PAMM podcasts getoond. PAMM is de organisatie die het Booster Festival organiseert en wekelijks maken Pim Kokkeler, Arris Roordink en Rob Kramer hiervoor een podcast over de dingen die spelen in de Overijsselse muziekwereld.

Tegelijkertijd met het dagprogramma wat voor het publiek te zien was, lieten de geselecteerde muzikanten hun demo’s horen aan professionals uit de muziekindustrie om feedback te krijgen of om eventueel gescout te worden. Dit was normaalgesproken voor alle bezoekers mogelijk, maar dat was in deze korte tijd niet te organiseren.

Avondprogramma (Showcasefestival)

Om 19:00 startten op de 4 verschillende podia livestreams met regionaal talent. De podia hadden allemaal hun eigen genre en werden gehost door leden van de organisatie. Het was mooi om te zien dat zo veel van de artiesten creatief met de omstandigheden waren omgegaan. Zo werden er compilaties, videoclips, liveoptredens of speciale quarantainegigs getoond. De professionals die overdag de demospreekuren deden, waren samen met 2500 andere muziekliefhebbers ingetuned om het geheel te aanschouwen. Hieronder een kort verslagje van een aantal acts.

LUCA
De corona-maatregelen zorgden ervoor dat Booster de eerste live-show werd van Luca Janzen samen met zijn band. De popmuzikant uit Enschede viel op met zijn originele video waarbij zijn bandleden als een soort schilderijen in zijn kamer hingen. Hij liet op een mooie manier zien je elektronische popmuziek met een liveband uitvoert. Zijn performance is hier terug te zien.

Vault
Dat live-muziek bekijken ook best online kan, bewees Vault toen ze hun EP releaseten op 14 maart. Maandenlang hadden ze toegewerkt naar dit optreden, maar de dag voor hun show werd alles gecanceld. Razendsnel besloten ze de release via een livestream te doen en dat was zeer geslaagd. Op Booster toonden ze een live-video die ze in Metropool opnamen eerder dit jaar.

Isa Zwart
Isa Zwart en haar bandleden namen thuis allemaal individueel hun partijen op en voegden dit samen tot één geheel. Het was mooi om te zien en horen dat ondanks dat het niet samen ingespeeld was, het toch als één geheel klonk. De band speelde mooi dienstbaar waardoor haar zachte stemgeluid goed tot uiting kwam.

Writist
Na vier succesvolle jaren als solo-artiest werd het tijd om uit te groeien tot een band voor Writist. Ook hij liet een video zien waarbij hij en zijn bandleden alles thuis hadden opgenomen. Hierin was een meer elektronische en meer alternatieve sound te horen dan wat we van hem kenden met veel synhts. De performance kwam overtuigend over en er was goed nagedacht over de sound. Een deel van de performance is hier terug te kijken.

Sheverine
Sheverine is een alternatieve rockband uit Eindhoven/Enschede. Tijdens Booster lieten zij livebeelden zien van een optreden van voor het coronatijdperk. De band geeft een strakke performance waarin het refreinen met scheurende gitaren en hammonds afwisselt met sfeervolle bridges waarin alles weer op zijn plek valt. 

KWINI
KWINI liet tijdens Booster hun videoclip (met livebeelden) zien van het nummer ' Don't Judge My Way'. Hieruit bleek dat de band een fijne popmix tussen jazz en soul maakt. Het arrangement, de onderlinge partijen, de blazers, de keysolo en de zanglijnen maken het een super strak en swingend geheel.

Afterparty
Rond twaalven deed Lauringer het licht van de livestreams uit, maar daarna vonden er nog veel zoom/skype/facetime sessies plaats. Bij een tof festival hoort immers ook een goede afterparty. Hulde voor Booster en al haar medewerkers voor de flexibiliteit en het enthousiasme. Ondanks deze lastige tijden heeft iedereen een enorm leuke dag gehad!