Impressie van een uitverkocht Dauwpop 2015

Gevarieerd programma haalt 10.000 bezoekers naar Hellendoorn

Tekst: Karin Spanjersberg / Foto's: Tineke Klamer. ,

Dauwpop bleek dit jaar in de aanloop al een succes: drie dagen voor Hemelvaartsdag kon de organisatie melden dat de 21e editie uitverkocht was. Het festival in Hellendoorn verwelkomde daarmee maar liefst 10.000 bezoekers. De regen die eerder nog was voorspeld bleef weg en voor uitvallers werden waardige vervangers gevonden.

Bij aankomst worden we verwelkomd door King Khan & the Shrines in The Barn. Een negenkoppig internationaal gezelschap staat hier op het Pinguin Radio-podium, zwart gekleed en toch kleurrijk. Met zijn grote verentooi steekt King Khan overal met kop en schouders bovenuit. Binnen de kortste keren lopen bandleden – ook de toetsenist – met instrument en al het publiek in. In de chaos gaat soms wat mis met het geluid, maar dat zijn details. Was je nog niet wakker, dan ben je het nu.

Van The Barn naar de Jack’s King King. Swinder speelt daar liedjes over alledaagse dingen, met titels als Vekaanzie ("dat is vakantie in het Gronings") en Spiet ("Gronings voor spijt"). Er zijn veel fans uit het noorden van het land en de band lijkt ook goed te vallen bij de rest van het publiek. Misschien had de tent wat voller gemogen, maar de concurrentie is groot: op het hoofdpodium staat Dotan. “Het is maar goed dat jullie hier staan en niet bij Dotan. Het volgende liedje gaat over landbouwmachines. Dat vind je niet bij Dotan.”, aldus frontman Bas Schröder. Swinder is overigens één van de bands die dit jaar is geselecteerd voor de Popronde.

Kensington moest afzeggen vanwege stemproblemen, maar in Douwe Bob heeft de organisatie last minute een waardige vervanger gevonden. Aan de families met kinderen van alle leeftijden merk je hier goed dat Dauwpop een festival voor jong en oud is. Naast zijn bekendste liedjes speelt Douwe Bob veel van zijn tweede album Pass It On, dat deze week verschijnt. Twee jaar geleden stond de nu 22-jarige Douwe Bob al eens op Dauwpop. Toen speelde hij in The Barn, dit jaar laat hij zien dat hij met zijn net zo getalenteerde band uitstekend tot zijn recht komt op het hoofdpodium.

Op elk festival komt er een punt waarop je jezelf maar wat graag zou willen splitsen. Daar zijn we nu beland. Hoe leuk festivals ook zijn, aan keuzes ontkom je nu eenmaal niet. Terwijl Douwe Bob nog staat te spelen op de Jupiler Mainstage lopen we naar de King King waar PAUW zich opwarmt. Kersverse winnaars van de Popprijs Overijssel, net terug uit Portugal en dit jaar weer te zien op vele festivals, waaronder Lowlands. "Niet lullen maar spelen" lijkt het motto van de band. De lange nummers lopen vloeiend in elkaar over terwijl de tent uitpuilt en het podium gehuld is in rook en gekleurd licht. Een ideale sfeer voor de fraaie psychedelische klanken van PAUW.

Onderweg terug naar het hoofdpodium proberen we een staartje mee te pikken van John Coffey. The Barn blijkt gelukkig een oerdegelijk bouwwerk: voller dan vol, maar het staat nog fier overeind. Binnen gaat het los. Hier en daar hangt iemand aan de stalen constructie en op de etage boven het podium staat een peuter met felgroene oorbeschermers enthousiast te dansen. Wij constateren dat het goed is en vervolgen onze weg.

Tussen alle Nederlandse acts op het hoofdpodium is dEUS de enige band uit het buitenland, hoewel België nu ook weer niet zó ver weg is. Op weg naar Hellendoorn reden ze "grandioos verkeerd", maar dat had wel een voordeel: “Wat een prachtige streek”, verzucht frontman Tom Barman. De band is al meer dan 25 jaar actief en speelt als een geoliede machine. Klassiekers als 'The Architect', 'Instant Street' en 'Roses' komen langs. Deze mannen houden van wat zij doen en het publiek houdt van hen. dEUS mag vaker naar deze prachtige streek komen.

Na dEUS is de mainstage voor Typhoon. Hij wordt aangekondigd door zijn goedlachse broer, die het publiek meteen flink aan het werk zet. In het daarop volgende uur davert er een vloedgolf van woorden en energie over het podium, overgoten met een flinke lading liefde. Zijn album Lobi Da Basi dat vorig jaar verscheen leverde de rapper uit Zwolle diverse awards op. Met zijn band was hij in Suriname, vertelt Typhoon: “Muziek maken zal daarna nooit meer hetzelfde zijn.” Hoe hard zijn show er ook om vraagt om te blijven, we verlaten Typhoon om nog twee acts uit de regio te kunnen zien.

Een omweg via The Barn, waar Bökkers praktisch een thuiswedstrijd speelt. Ook nu is de houten schuur afgeladen vol. De band presenteert het nieuwe album Blixer Elixer en zoals we dat van Bökkers gewend zijn is het bij de eerste klanken al feest. De confettimachine is de kers op de taart. We springen nog even mee om vervolgens Paceshifters te bezoeken in de King King. Nog meer talent van Sallandse bodem. De band uit Wijhe is net terug uit LA, tourt binnenkort door Duitsland en is te zien op festivals als EXIT. Maar nu eerst Dauwpop en daar wordt stevig gespeeld. Paceshifters waagt zich zelfs aan een cover van Nickelback. Aan het eind wordt het nog even druk op het podium als de band daar ‘iedereen’ uitnodigt. Na afloop wijzen de goedkeurende reacties uit het publiek op een geslaagd optreden.

In de Dancekuil was het eerder op de avond lekker druk bij Back To The 90’s. Nu staat Cairo Liberation Front er mensen te vermaken. In de King King valt Nobody Beats The Drum in voor het geblesseerde Magnus en op het hoofdpodium vinden we Anouk. Onze eigen afsluiter staat in The Barn: Dead Moon, de legendarische Amerikaanse garagepunkband die groot was in de jaren negentig. Officieel sinds 2006 uit elkaar, maar momenteel bezig met een reünietour. Vanavond spelen ze hun enige show in Europa en daarmee heeft Dauwpop een unieke slotact in huis gehaald. Dead Moon trekt nog best wat publiek terwijl ondertussen het terrein langzaam begint leeg te stromen. We kunnen alweer gaan uitkijken naar Dauwpop 2016.