De opkomst was uitstekend. Zeker 50 mensen zorgden voor een volle zaal die ruim twee uur ademloos luisterde naar de inzichten van Pieter Both (Beef), Anneke van Giersbergen (ex-The Gathering, Agua de Annique), Martijn Westerholt (Delain) en local hero Tim van Doorn (Clueless). Ook werden er regelmatig vragen gesteld uit het publiek, waarop de discussie van panel hier weer op inhaakte. Als alle adviezen in één zin zouden moeten worden samengevat: ‘Creëer een mythe om je band heen, en zorg in alles dat je net iets beter/sneller/gepassioneerder bent dan de rest’.
Iedereen was het er, zo bleek, wel over eens dat de basis van een goede en succesvolle band ligt in de muziek en de passie waarmee die gebracht wordt. Hier houdt het echter niet op. Om echt succesvol te worden dient aan flink wat randvoorwaarden te worden voldaan. Een idee dat steeds terugkwam in verschillende onderwerpen was het creëren van een mythe. Hiermee werd bedoeld dat er een verhaal moet zijn waarover door pers smeuïg kan worden geschreven en door het publiek kan worden gepraat. Een voorbeeld dat Pieter Both aanhaalde: toen Beef net begon heeft de band zelf een verhaal de wereld ingestuurd dat de band oorspronkelijk ontstaan was als illegale radiozender. Een ‘hook’ zoals dit helpt volgens het panel enorm bij het promoten van je band.
Als je dan een image hebt gekozen is het zaak deze te ondersteunen door het maken van goede persfoto’s, het in elkaar zetten van een leuk en professioneel uitziend promopakket (doe bijvoorbeeld als Clueless en stuur een aansteker met de bandnaam mee). Onder andere Tim raadde aan in eerste instantie vrienden (tegen een vriendenprijsje) in te schakelen voor dingen als techniek en sjouwwerk. Zelfs opnames kunnen vaak geregeld worden via je eigen vrienden en kennnissen.
Natuurlijk kan je zelf niet de vereiste promotie en distributie doen om je CD tot een succes te maken, daar heb je een label voor nodig. Een aantal vragen uit de zaal zorgde voor een klein debat over de voor en nadelen van labels in het algemeen en kleine vs grote in het bijzonder. De algemene consensus was dat het voor een beginnende band op dit moment sowieso moeilijk is een contract bij een groot label te krijgen en dat kleine labels (door meer aandacht en meer toegespitst zijn op je muziekstijl) vaak de beste keus zijn. Het is wel belangrijk te zoeken naar een label dat bij de stijl en aspiraties van de band past.
Een laatste punt over het zoeken naar een label werd gemaakt door Martijn. Huur ALTIJD een gespecialiseerde advocaat in bij het onderhandelen over een contract. Zeker in de huidige onzekere tijden in muziekland zal een label proberen het contract zo goed mogelijk voor zichzelf op te stellen. Veel informatie over de zakelijke kant van het artiestenbestaan is te vinden op de site van het Nederlands Pop Instituut (zie de links).
Samenvattend kan gezegd worden dat het artiestenbestaan er niet makkelijker op geworden is de laatste jaren. Door de invloed van internet bevind de industrie zich in een overgangsfase. Het is dus des te belangrijker je zaakjes als band goed voor elkaar te hebben. Maar uiteindelijk blijven er ook veel dingen hetzelfde. Succes in de muziek hangt nog steeds af van hard werken, passie, talent en doorzettingsvermogen. En een beetje geluk.
Bands & Beyond geeft kijkje in de keuken
Een avondje praten over muziek als beroep in Atak
Wat voor label moet ik kiezen? Hoe kom ik aan optredens? Kom ik eigenlijk nog wel aan de bak als muzikant? Deze en vele andere vragen werden 21 november beantwoord in Atak te Enschede. (ex-)leden van The Gathering, Clueless, Beef en Delain deelden hun zuur verdiende wijsheid met een volle zaal muzikanten.