Last Emperor, Maylay Sparks en Chief Kamachi in Hengelo

Drie verschillende hiphoppers uit dezelfde hometown.

Robin Kwakman, ,

‘In West-Philadelphia born and raised, on the playground is where I spend most of my days…’ Zo begon ooit Will Smith zijn carrière als rapper Fresh Prince. In de line-up van 19 februari staat Philadelphia centraal als de stad waar Chief Kamachi, Maylay Sparks (aka Rasheed) en de hoofdact Last Emperor geboren en getogen zijn.

Drie verschillende hiphoppers uit dezelfde hometown.

‘In West-Philadelphia born and raised, on the playground is where I spend most of my days…’ Zo begon ooit Will Smith zijn carrière als rapper Fresh Prince. In de line-up van 19 februari staat Philadelphia centraal als de stad waar Chief Kamachi, Maylay Sparks (aka Rasheed) en de hoofdact Last Emperor geboren en getogen zijn. De heren zijn bezig met een grote tour die op 2 februari in Zwitserland begon en nu dus Hengelo aankwam. Zoals gezegd dus drie acts. Chief Kamachi, Maylay Sparks en de hoofdact Last Emperor volgden elkaar op, of beter gezegd: ze losten elkaar af. Weinig samenhang dus. De grootste overeenkomst was dat ze uit Philadelphia komen. Het leek wel alsof het afgesproken was: Kamachi trapt af, om precies 24 uur. Zowel recorded als on stage is zijn manier van rappen agressief. Op ‘The Edge’ rapt hij: “Day by day with everybody around me falling apart. Alone in the dark / when i put the chrome to my hearth / with the heavenly weed that i know that the angels spark.” Harde beats waarvan ‘The Best’ mij het fijnst in de oren klinkt, maar jammer dat deze ook versjes van Guru bevat zodat live de track snel ophield. Het publiek leek de rapper flink te voelen, want er werd flink met de hoofden geknikt en ‘when i say: I love hiphop & I’ll kill for hiphop...’ werd luid nageroepen. Hij deed ongeveer negen tracks en had een half uur het woord samen met zijn back-up mc. De groep mensen die voor het podium stond was even een drankje gaan halen en een beetje onverwachts stond Maylay Sparks al klaar om zijn ding te doen. Deze man heeft samen met zijn back-up mc een kwartier muziek gemaakt, omdat hij helaas last had van zijn keel. De back-up mc deed weinig onder voor Rasheed, wat iets zegt over de kwaliteit van deze helper waarvan ik de naam niet weet. Hij kreeg zelf een paar keer de ruimte om zijn zegje te doen. Samen deden ze zes tracks en het overbrengen van de rijms gebeurde veel rilekster dan de manier van Kamachi, maar dit is natuurlijk een persoonlijke mening. Ik heb een 12” van Rasheed (Internal Affairs) waar ik zijn flow ook redelijk opgefokt en eentonig vind. De dj die de gehele avond de md-speler bediende en de skratches verzorgde was dj Illegal uit Duitsland. Bij de refreintjes regelde hij die dope cuts en het bewijs is wederom geleverd:‘the backbone of hiphop is the dj’. Toen om kwart voor één Last Emperor on stage kwam, was ik al een beetje bang dat ik het niet af kon zien. Mijn laatste trein ging om half 2 en ik moest dus om kwart over 1 de zaal verlaten. Toch was een half uur Last Emperor genoeg om te snappen hoe zijn muziek in elkaar zit. Hij begon met een a capella waarin hij ons even meeneemt in zijn gedachtegang. Ik weet zijn precieze woorden niet meer, maar hij zegt ‘meer te zijn dan die gast die met Krs de CIA heeft gedisst’ en hij dankt Prince Paul voor het maken van dikke beats. Geen back-up mc. Die a capella legt meteen de lat even lekker hoog neer. Vergeleken met de acts die voor hem kwamen was dit toch echt waar het mij om ging. De stem is meteen herkenbaar, het uitspreken van de woorden is heerlijk helder en op het moment dat de eerste beat in komt zetten is gewoon duidelijk dat deze man voor een ander niveau kiest. Hij versprak zich nog even toen hij na een paar nummers ‘Da Haque’ (Den Haag toch) ‘a real live audience’ vond. Iemand uit het publiek zei de beste man even dat hij in Hengelo stond en hij bood heel erg netjes zijn verontschuldigingen aan en zei dat hij verkeerde informatie had gekregen en herhaalde ‘Hengelo’ en paar keer. Ja, dat soort dingen vind ik toch wel lief. Toen iemand ‘Freestyle!’ schreeuwde wachtte hij ook rustig even met de volgende beat en begon a capella weer zijn ding te doen. Waar ik echt op hoopte was: ‘Secret Wars’, de classic track waarop hij de luisteraar een fictionele battle tussen hiphop emcees en zijn favoriete stripboek helden. Wel heb ik mijn andere favoriete track gehoord, ‘Do you remember’, die hij aankondigde met: ‘Go back in time..think about the times when you was ten of eleven. And the time when you first got into contact with hiphop music.’ Deze track is erg dope en ik zou alleen al naar Hengelo zijn gekomen om deze track live te horen en te zien. Verder deed hij ‘Animalistics’ en ‘Prisoner’, maar toen hij zes tracks had gedaan moest ik helaas weg om mijn trein te halen. The Last Emperor heeft een hele brede kijk op de wereld en wil deze heel graag delen met de mensen via zijn muziek. Hij is één van de emcees die dit alles erg fijn overbrengt op de mensen en daarbij niet een preker of een muzikaal aapje wordt. Hij zit precies op de juiste plek en ik hoop dat hij nog een flinke tijd door gaat zodat ik zijn show ooit een keertje kan (af)zien.