Column: Vrouwen in de muziekindustrie / PYN Column: Vrouwen in de muziekindustrie / PYN

Platen maken

, PYN / Pien Breeuwsma

Het aantal dames dat op de podia staat of achter de schermen werkt, is nog altijd vele malen kleiner dan het aantal heren. Maar rocken doen ze er zeker, die dames. En wat ons betreft mogen ze ook best wat meer in beeld. Daarom bieden we iedere maand een ander vrouw in de muziekindustrie een online podium. En laat ze zien wat haar zoal bezig houdt.

PYN

Naam: Pien Breeuwsma

Werk: muzikant

Werkt voor: PYN

UItgebrachte muziek: EP ‘The Rider’ '16, EP ‘The Water’ '17

Komt uit: Haarlem

Bezig met: Na het maken van twee EP’s ben ik op dit moment bezig met het schrijven van mijn debuut album, wat betekent dat ik nu aan het schrijven, schrijven, schrijven ben. Ik heb super veel zin om deze persoonlijke plaat de wereld in te slingeren, maar zo ver is het nog niet. Ik zit nu nog midden in het maakproces.

 

 

Afgelopen zondag bezocht ik de ‘My Name Is Prince’ tentoonstelling in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Ik had hoge verwachtingen en was erg nieuwsgierig naar het verhaal rondom deze mega muzikale man. Meteen bij de ingang overviel dit superieure gevoel me, toen ik alle platen aan de muur zag hangen die Prince gemaakt heeft. 39 studioplaten, serieus? En dan zijn de live, compilatie albums en EP’s nog niet meegerekend.

Bizar hoeveel muziek Prince ons heeft achtergelaten.. Prince heeft als geen ander laten zien hoe belangrijk een plaat is om je verhaal en sound te kunnen vertellen. Hij was eigenwijs, innovatief en gefocust, waardoor hij met elke plaat weer een andere richting koos. Een ander verhaal wilde vertellen of simpelweg zijn muziek wilde laten horen.

Mooi om dit te ontdekken, nu ik er zo mee bezig ben. Natuurlijk weet ik al veel langer dat een plaat maken erg waardevol is, maar soms moeten dingen eerst groeien. Zelf moest ik ook nog groeien als mens, muzikant en verhalenverteller. Tot nu toe heb ik alleen nog maar EP’s gemaakt. Een EP is kort en bondig wat fijn is, omdat het proces wat er aan vooraf gaat, overzichtelijk is. Maar daardoor is het ook vluchtig en je hebt niet de tijd om echt wat meer verdieping te geven. Omdat een EP sneller klaar is, kiezen de meeste artiesten op dit moment voor het maken van een EP.

Toch ben ik erachter gekomen, dat wanneer je echt je verhaal wilt vertellen, je dit veel beter op een plaat kan doen, nog steeds. Het heeft een grotere waarde voor jezelf als artiest, maar ook voor de luisteraar. Het is natuurlijk erg belangrijk dat je constant zichtbaar bent met alle snel veranderde sociale media en platforms van nu. Toch geloof ik dat wanneer je een plaat hebt, je echt met een levenswerk komt dat een stukje van jezelf is. En je dat geeft aan het publiek. Ik geloof dat wanneer iemand je muziek echt vet vindt, dat iemand echt wel de hele plaat gaat luisteren. Ik doe het zelf ook dagelijks met nieuwe en oude platen die ik ontdek.

Thanks Prince voor wederom een flinke portie inspiratie om vette muziek en vooral platen te gaan maken. Het uiteindelijk helemaal zelf produceren van mijn eigen albums is ook iets waar ik uiteindelijk naar toe wil, maar ook dit is een langdurig proces waarin ik me wil ontwikkelen. Eerst maar eens mijn eerste plaat afschrijven. Het is misschien een langer en intensiever proces, maar als je dan zo’n LP in handen hebt, betaalt het zich allemaal uit. Op naar de 40 studioalbums. ;)

nu op 3voor12