3mix12!: De analoge wereld van SAAM

"Ik denk dat er wel €5.000,- in mijn muziekstudio zit"

Quintin van der Spek ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste mensen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in Noord-Holland voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week spraken we met dj en producer SAAM uit Alkmaar

Hij is pas negentien jaar oud, maar heeft nu al verschillende releases uitgebracht waaronder een EP - en sinds afgelopen maand ook een LP - op het Berlijnse label ‘Wall Music’. Daarbij geniet hij sinds een tijdje ook nog eens van een residency bij de jonge honden van de Amsterdamse techno-organisatie 'Ravage'. Genoeg aanknopingspunten om met deze ambitieuze liefhebber van analoge techno aka SAAM eens aan tafel te zitten.

In Alkmaar zijn er redelijk wat DJ’s, maar niet iedereen produceert. Jij doet beiden. Ben je begonnen met draaien of met produceren?

Ik ben begonnen met draaien. Ik luisterde vroeger al veel naar dancemuziek en toen ik dertien werd mocht ik van mijn ouders kiezen tussen voetbal en dj-lessen: Die keuze was snel gemaakt. Ik begon met het volgen van dj-lessen bij Dave Delacosta. Twee jaar lang draaide ik elke week in zijn dj-winkel met vinylplaten. Ik luisterde daarvoor veel commerciële house, maar Dave draaide alleen maar techno. Het was eigenlijk mijn eerste aanraking met technomuziek. Daar ben ik hem nog steeds erg dankbaar voor.

Veel mensen leren draaien door het gewoon zelf te proberen. Waarom heb jij gekozen om lessen te volgen?


Voor ik begon met lessen volgen draaide ik wel eens op eigen houtje, maar ik was jong en wilde er alles van weten. Tijdens die lessen heb ik veel geleerd. Voornamelijk dat het niet alleen gaat om de muziek, maar ook om de platenkeuze en het publiek. Ik stond regelmatig alleen in de winkel te draaien en soms kwamen er dan mensen langs. Dan stond je toch ineens voor een paar man te draaien. Ik heb toen geleerd om daar op in te spelen. Je kan wel draaien wat je zelf wil, maar als het niet aanslaat bij je publiek dan is het slim om wat anders te proberen.
Ik heb nog ontzettend veel andere dingen geleerd. Standaard beatmatching dingen, dat je om de acht maten moet mixen bijvoorbeeld. Of dingen over opbouw. Mijn eerste optreden begon met een track van 135bpm. Ik merke dat dat niet echt werkte (lacht). Het zijn allemaal standaard dingen, maar als je jong bent en het niet weet dan kan dat zaken knap lastig maken.

Hoe ben je op het idee gekomen om te gaan produceren?


Een paar jaar nadat ik begonnen was met draaien zag ik eens een aflevering van Het Klokhuis waarin DJ Isis werd geïnterviewd. Ik zag haar aan het werk met haar apparatuur en ik had gelijk zoiets van: ‘Dit wil ik ook’. Ik was gelijk verkocht en vanaf dat moment ging het balletje rollen.

Dus Isis is een groot voorbeeld voor je geweest?

Niet echt om eerlijk te zijn, het ging mij meer om de apparatuur. Echte idolen heb ik nooit gehad, maar als ik dan toch een aantal bronnen van inspiratie moet noemen zijn dat voornamelijk Blawan, Speedy J en Chris Liebing geweest, en dan voornamelijk hun oude werk. Verder raak ik erg geïnspireerd door analoge apparatuur an sich: Je drukt een knop in en er gebeurd wat, alles wat je doet heeft gelijk effect en daar raak ik erg creatief van. Het is een stuk intuïtiever dan hoe de meeste software werkt. Ik ben sowieso niet iemand die graag uren achter de computer zit. Ik kan het wel, maar ik vind het een stuk leuker om wat kabeltjes te prikken en aan wat knoppen te draaien. Misschien wel iets te leuk: Ik werk al een paar jaar bij de Albert-Heijn naast mijn studie en al het geld dat ik daar verdien gaat in mijn studio. Ik denk dat er inmiddels wel 5000 Euro aan apparatuur in zit, exclusief mijn laptop.

Heb je je album ook analoog geproduceerd?

Ja. Niet alleen om de werkwijze, maar ook om het geluid. De bron van het geluid klinkt al anders: super dik, vol en de effecten klinken veel helderder. Je hoeft er qua mix een stuk minder aan te doen. Alhoewel ik steeds meer apparatuur heb probeer ik juist met zo weinig mogelijk sporen een zo vol mogelijk geluid te krijgen. Ik denk dat dat met het album wel goed gelukt is.

Helemaal tevreden dus?

Om eerlijk te zijn, 'ja'! Het album is redelijk gevarieerd geworden. Er zitten dub dingen in, maar ook meer experimentele en ambient tracks in. Met een album hoeven het niet allemaal dancefloortracks te zijn. Ik ben altijd wel aan het denken of een track binnen mijn set past, omdat ik veel live draai. Dat ik hierin nu meer ruimte had voelde wel als een bevrijding.

Het album is gereleased op Wall Music, het label van de Berlijnse techno-dj en -producer Mike Wall. Hoe ben je in contact gekomen met hem?

Vorig jaar had ik mijn eerste EP gemaakt en die heb ik als demo op een zondagavond opgestuurd. Dinsdagmiddag kreeg ik een mailtje terug dat we het gewoon gingen doen. De dag erna was de mastering en al het artwork klaar en binnen een paar weken stond de release op Beatport. Onvoorstelbaar! Mike is een hele toffe gast om mee samen te werken en ik spreek hem heel veel. Ik vind het fijn dat hij snel werkt en ook snel op mijn mailtjes antwoord en hij laat me altijd snel weten wat de feedback is van de artiesten. Het is prettig zaken doen met hem.

Wat voor plannen heb je voor de toekomst?

Ik wil me meer focussen op mijn live-set. Voorlopig neem ik dan ook geen dj-gigs meer aan. Ik merk dat ik veel meer energie haal uit mijn live-ding en bovendien motiveert het me om veel nieuwe muziek te maken.

Maar je doet wel een studie. Wil je je dan wel helemaal committen op muziek?

Ik volg een MBO opleiding Music Production. Hierin leer ik de technische kant nog beter begrijpen en ik zou mezelf uiteindelijk ook kunnen specialiseren in het afmixen van tracks voor anderen. Filmmuziek zou ik ook graag willen maken. Maar mijn echte passie is nu toch echt het produceren van mijn eigen nummers.

Meer van SAAM? Volg hem op Soundcloud of like hem op Facebook

SAAM by 3voor12nh on Mixcloud