Marjolein Hoppen, in de volksmond MAYO, heeft binnen drie jaar in zowat alle clubs van Amsterdam gedraaid, waaronder Paradiso, Club Up en Chicago Social Club. Ook op festivals zoals Mystery Land en Solar heeft ze bewezen een scherp oor voor stevige house en sfeervolle techno te hebben. MAYO weet met een brede muzikale achtergrond en een onstilbare honger naar nieuwe geluiden keer op keer te verrassen. We gingen in gesprek met MAYO om te checken of haar leven net zo veelzijdig is als haar setjes.
Een lekkere flauwe vraag om mee te beginnen. Je artiestennaam is MAYO omdat je zo van mayonaise houdt?
Dat vooral haha. Ik houd heel erg van mayonaise. Maar nu eet ik het wat minder want het is zo ongezond. Ik word echt al sinds ik me kan heugen Mayo genoemd, omdat Marjolein niet echt matcht met mijn persoon. En het bekt simpelweg een stuk lekkerder. Maar mayonaise is wel echt mijn lievelingssaus ja.
Wanneer ben je eigenlijk begonnen met dj’en?
Drie jaar geleden. Toen begon ik met van alles te draaien, ook rock & roll bijvoorbeeld. Dat was bij Aangebrand, een feestje van een vriend van me in Winston. Ik kon eigenlijk nog helemaal niet draaien maar ik zei gewoon dat ik het kon. Achteraf was dat niet zo'n groot succes haha. Het was voornamelijk zoeken naar wat ik vet vond en wat niet. Daarvoor ging ik vooral naar bandjes toe en speelde ik zelf ook in een bandje. Maar op een gegeven moment kon ik niemand meer vinden om muziek mee te maken. Dj'en gaat natuurlijk heel makkelijk in je eentje. Ik ging ook meer naar house- en technofeesten en begon die muziek steeds meer te waarderen. Mijn sound verandert dus nog wel veel, doordat ik zo kort geleden ben begonnen.
Je hield eerst dus ook van bandjes, maar bent nu overgestapt naar voornamelijk house en techno?
Ja totaal. Bandjes verveelden me na een tijdje dus een beetje. Binnen de house en techno heb je echt zoveel platen, haast een oneindig aantal. Daardoor blijft het voor mij altijd fris. Wat ook leuk is: platen uit de jaren negentig die je beluistert en waarvan je niet meteen kunt horen of het nu of toen gemaakt is. Dat tijdloze vind ik geweldig. Er is gewoon nog veel te ontdekken voor mij. Af en toe draai ik bijvoorbeeld wel nog wat hiphop-plaatjes op Riff Raff, een feestje van vrienden van me. Dat is vooral beats en het gaat soms richting bass. Wel even wat anders dus.