3mix12!: Snel verveelde MAYO experimenteert er rustig op los 3mix12!: Snel verveelde MAYO experimenteert er rustig op los

'Er is gewoon nog heel veel te ontdekken voor mij'

, Ruben Boyd

3mix12!: Snel verveelde MAYO experimenteert er rustig op los

'Er is gewoon nog heel veel te ontdekken voor mij'

Ruben Boyd ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste mensen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in Noord-Holland voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week namen we een uitstapje en spraken we in Amsterdam-West met MAYO, die maar niet lijkt te kunnen kiezen.

MAYO by 3voor12nh on Mixcloud

Marjolein Hoppen, in de volksmond MAYO, heeft binnen drie jaar in zowat alle clubs van Amsterdam gedraaid, waaronder Paradiso, Club Up en Chicago Social Club. Ook op festivals zoals Mystery Land en Solar heeft ze bewezen een scherp oor voor stevige house en sfeervolle techno te hebben. MAYO weet met een brede muzikale achtergrond en een onstilbare honger naar nieuwe geluiden keer op keer te verrassen. We gingen in gesprek met MAYO om te checken of haar leven net zo veelzijdig is als haar setjes.

Een lekkere flauwe vraag om mee te beginnen. Je artiestennaam is MAYO omdat je zo van mayonaise houdt?
Dat vooral haha. Ik houd heel erg van mayonaise. Maar nu eet ik het wat minder want het is zo ongezond. Ik word echt al sinds ik me kan heugen Mayo genoemd, omdat Marjolein niet echt matcht met mijn persoon. En het bekt simpelweg een stuk lekkerder. Maar mayonaise is wel echt mijn lievelingssaus ja.

Wanneer ben je eigenlijk begonnen met dj’en?
Drie jaar geleden. Toen begon ik met van alles te draaien, ook rock & roll bijvoorbeeld. Dat was bij Aangebrand, een feestje van een vriend van me in Winston. Ik kon eigenlijk nog helemaal niet draaien maar ik zei gewoon dat ik het kon. Achteraf was dat niet zo'n groot succes haha. Het was voornamelijk zoeken naar wat ik vet vond en wat niet. Daarvoor ging ik vooral naar bandjes toe en speelde ik zelf ook in een bandje. Maar op een gegeven moment kon ik niemand meer vinden om muziek mee te maken. Dj'en gaat natuurlijk heel makkelijk in je eentje. Ik ging ook meer naar house- en technofeesten en begon die muziek steeds meer te waarderen. Mijn sound verandert dus nog wel veel, doordat ik zo kort geleden ben begonnen.

Je hield eerst dus ook van bandjes, maar bent nu overgestapt naar voornamelijk house en techno?
Ja totaal. Bandjes verveelden me na een tijdje dus een beetje. Binnen de house en techno heb je echt zoveel platen, haast een oneindig aantal. Daardoor blijft het voor mij altijd fris. Wat ook leuk is: platen uit de jaren negentig die je beluistert en waarvan je niet meteen kunt horen of het nu of toen gemaakt is. Dat tijdloze vind ik geweldig. Er is gewoon nog veel te ontdekken voor mij. Af en toe draai ik bijvoorbeeld wel nog wat hiphop-plaatjes op Riff Raff, een feestje van vrienden van me. Dat is vooral beats en het gaat soms richting bass. Wel even wat anders dus.

Ik durf te stellen dat je 3mix12 de meest diverse is die we tot nu hebben gehad.
Ja, ik kan gewoon niet kiezen. Ik vind alles vet en dat draai ik dan. Ik wil met mijn sets ook een soort muzikale leidraad zijn voor mensen. Misschien komt het ook wel doordat ik pas twee jaar naar deze muziek luister. Een stijl als minimal techno is bijvoorbeeld best wel eentonig. Dat twee uur lang aanhoren vind ik gewoon saai. Ik probeer in mijn sets dus te variëren tussen stijlen. Als ik een set opneem heb ik het zelf niet altijd door, maar als ik terugluister denk ik soms wel 'wow, dit is echt heel anders dan hoe ik begon'. Toch zit er vaak wel enigszins een opbouw in mijn sets. En natuurlijk is het belangrijk dat de overgangen ook een beetje oké zijn.

Het klinkt alsof je erg beinvloed bent door Engelse producers.
Dat klopt. Toen ik net begon draaide ik ook voornamelijk UK-house. Vooral die kick-basslines wat Shadow Child doet. Maar dat ging me vervelen na een tijdje dus toen ben ik er vanaf gestapt.

Wat ben je nu dan in plaats daarvan gaan doen?
Nu ben ik toch wel meer bezig met producties die een wat meer analoge sound hebben. Maar ik weet het niet echt eigenlijk hoe ik het moet omschrijven. Misschien wat rauwer? Minder overgeproduceerd in ieder geval, iets groezeliger.

Waarom denk je dat vrouwen zo ondervertegenwoordigd zijn in de elektronische muziek?
Ja ik heb eigenlijk geen idee. Misschien omdat het vrij technisch is, met knopjes enzo. Vooral het produceren denk ik. Je kan niet in één keer alle hardware hebben die je wilt, dus ga je het eerst op een computer leren. Over het algemeen staan vrouwen er ook niet echt om bekend dat ze hele dagen achter de computer zitten te programmeren. Want dat is uiteindelijk wat je doet, met beats produceren.

Ben jij daar wel mee bezig dan, produceren?
Op dit moment ja. Ik maak veel tracks, maar er is nog geen nummer waar ik honderd procent tevreden mee ben. Ik heb het daarom ook nog niet aan anderen laten horen. Perfect wordt het waarschijnlijk nooit, dat moet ik ook los gaan laten. Het is in ieder geval iets waar nu en in de toekomst hard aan gewerkt wordt.

Wat kunnen we er ongeveer van verwachten?
Het is hetzelfde geval als mijn mixtapes: er valt niet echt een omschrijving van de sound te geven. Laatst heb ik een hele diepe technoplaat gemaakt, maar een paar dagen geleden ook een meer chicagohouse-track. Soms maak ik ook meer deephouse, met een Innervisions-achtige sound. Het komt erop neer dat ik er nog niet echt uit ben. Uiteindelijk wil ik wel een EP uitbrengen, maar dan heb ik wel vijf tracks nodig die dezelfde stijl zijn, anders wordt het niets natuurlijk.

Je wil verschillende geluiden draaien en produceren, maar je zegt wel dat je vijf tracks van ongeveer dezelfde stijl op een EP wilt hebben. Denk je dat variatie op een EP niet werkt?
Dat denk ik inderdaad. Wat je wel ziet is dat de B-side met een rare ambient-track begint en de A-side een echte beuker heeft. Maar verschillende stijlen zie je eigenlijk nooit. Als een label iets wil releasen moet dat namelijk aansluiten bij de eigen sound. Je hebt niet veel labels die heel gevarieerd zijn eigenlijk. Maar goed, ik ben mezelf ook nog aan het uitvinden. Die EP komt er pas als ik een eigen stijl heb gevonden. Als je een plaat uitbrengt, word je daar namelijk vaak op vastgepind.

Op 18 Oktober staat MAYO op ADE met de Bangers & Mash Agency Showcase in het ’T Blauwe Theehuis waar je vanaf 14 uur je kater kan wegdansen 

nu op 3voor12