3mix12!: Karma Initiative gaat voor donker en dromerig

"Het is af en toe best wel serieuze muziek"

Ruben Boyd ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste mensen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in Noord-Holland voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week spraken we in Haarlem met Karma Initiative, die voor ons een duistere set heeft opgenomen.

Karma Initiative by 3voor12nh on Mixcloud

De 22-jarige Tim Franke uit Haarlem is de veelzijdige alleskunner achter Karma Initiative. Hij is een drijvende kracht achter de Nederlandse dubstep-scene en heeft onder andere samengewerkt met Underslung Audio en DUSK FM. Naast het draaien en producen is hij werkzaam bij Red Bull Studios en studeert hij dit jaar af als Audio Engineer aan de SAE Amsterdam. Zijn hypnotiserende sub-bass en uitdagende ritmes grijpen terug naar het old school dubstep-geluid waardoor je je voor eventjes in een donkere, bass doordrenkte club waant.

Waarom ben je begonnen met het maken van elektronische muziek?

Ik was bevriend met Rein Kooyman, een fotograaf. Zijn broer draaide vaak dubstep en liet me voor het eerst artiesten als Burial horen. Hierdoor kwam ik erachter dat elektronische muziek toch wel vet kon zijn. Daarvoor vond ik het door mijn achtergrond in metal bij voorbaat niet cool omdat het met een computer en niet met echte instrumenten werd gemaakt. Het was voor mij ook voornamelijk interessant omdat ik stuitte op een stroming die totaal iets anders deed dan het conventionele wat ik kende van techno in clubs. Een muziekstroming die bovendien gebruik maakte van hele andere maatsoorten en geluiden. Zo ben ik er een beetje in gerold. Na verloop van tijd ging ik het steeds meer luisteren en wilde ik het zelf ook maken. Dat ben ik dus uiteindelijk gaan doen.

Je vond dus voornamelijk dubstep interessant?
In eerste instantie wel, maar ik houd ook van drum 'n bass, reggae en dub. Verder werk ik voor mijn werk bij Red Bull Studios veel met house- en techno-mensen en ook die muziek ben ik steeds meer gaan waarderen. Normaal gesproken heb ik daar niet veel aansluiting bij, maar het wordt wel steeds interessanter. Je ziet dat veel genres samen smelten in een soort hybride vorm. Ik vind het vet om meerdere invloeden in producties terug te horen. Op die manier wordt het breder dan het uniforme wat bij genres snel om de hoek komt kijken.

Die genres boeien je niet zoveel in de zin dat je meer op zoek bent naar een bepaald geluid?
Een soort sfeer ja. Ik vind altijd dat je bij muziek een bepaald beeld moet krijgen. Dat is ook mijn doel wanneer ik iets mix of produceer. Muziek is voor mij voornamelijk emotie. Dat is ook wat je uiteindelijk wilt overbrengen toch? Als je muziek opzet kies je het doorgaans niet uit op genre maar meer op de sfeer. Of het bijvoorbeeld ochtend is of dat je naar een feestje gaat. Het gevoel wat je er bij krijgt is wat ik het belangrijkst vind. Ik denk niet dat dat echt in een genre of een hokje zit.

Wat mij opviel is dat de tracks die je zelf produced meer mellow zijn dan de tracks die je in je 3mix12! selecteert. Wat zit daar achter?
Ik heb nooit echt de insteek dat ik iets maak voor de dansvloer. Misschien is dat ook wel mijn probleem. Ik probeer wel vaak rond de 140 bpm te werken. Dat vind ik een mooi tempo, en ik hou van de opbouw en structuur van dubstep. Bij het maken van tracks haal ik bovendien veel inspiratie uit andere muziekstijlen. Omdat ik vroeger veelal in bandjes speelde, benader ik het maken van een nummer ook heel anders. Een melodie die ik in een nummer gebruik zou ik bijvoorbeeld eerder schrijven op gitaar dan op piano, omdat ik daar veel vaardiger in ben. Maar de hele structuur van spelen is voor zo’n instrument anders. Hierdoor creër je wel een kenmerkend geluid. Uiteindelijk dwingen de dingen die je vroeger hebt geleerd je dus om in bepaalde paden te componeren.

Je 3mix12! komt erg donker en dromerig op mij over. Hoe zou jij je sound omschrijven?
Ik zie het ook wel zo. Het is af en toe best wel serieuze muziek. Het is niet echt muziek waarop je bijvoorbeeld in het zonnetje heel erg vrolijk kan gaan doen met je vriendinnetje. Daar is het echt niet voor bedoeld. Voor mij is het muziek voor in een donkere club met een grote sound system waar je met zijn allen op een lekkere bass kan viben. Ik zou het ook wel regenachtig noemen. 's Nachts teruglopen van een club terwijl het miezert. Zo’n gevoel wil ik overbrengen.

Was dat ook je voornaamste doel bij de trackselectie van je 3mix12!?
Ik wilde voornamelijk veel Nederlandse artiesten erin verwerken. Dubstep in Nederland is namelijk een steady scene en niet echt gigantisch. Er zijn best wat aanhangers, maar het aantal producers is niet hoog. Het leek mij daarom interessant om die geluiden van Nederlandse bodem tentoon te stellen. Mijn insteek was om dit te combineren met een aantal tunes die in de scene bekend zijn maar daarbuiten compleet niet. Dat laatste heb je met elektronische muziek heel snel. Je hoort tracks weleens op feestjes maar lang niet iedereen herkent of kent ze.

In je 3mix12! speel je ook veel met ritmes waar je best een geluisterd oor voor moet hebben om het te kunnen waarderen.
Haha dat klopt. Ik hou van producers als Gantz en VGB die dat ook doen en gewoon schijt hebben. Als een nummer 1-2-3-4 telt, dan zitten de geluiden overal, maar niet op de 1-2-3-4. Ik vind dat heel interessant. In een cultuur waar juist alles tot op de microseconde strak gezet wordt op de cue, en mensen dan toch daarin gaan zitten schuiven. Het is heel mooi als je in een club bent, een zaal inloopt en het gewoon even duurt voordat je snapt hoe het ritme in elkaar zit. Dat je even staat en denkt: 'What the fuck gebeurt hier'? Dat is een vibe die ik vet vind. Die percussie komt er zo sterk in terug omdat je dat effect daar het makkelijkst mee kan bereiken. Ik zoek dat expres op.

Je studeert nu aan de School of Audio Engineering, waar je veel met geluid bezig bent. Zie je jezelf meer als dj, producer of audio engineer?
Meer als audio engineer. King Tubby, een innovatieve dub audio engineer, zei ooit: 'Dub is where the engineer becomes the artist'. Dat is ook wel hoe ik het zie. Juist de manier van dub maken is het herinterpreteren van dingen en het gebruik maken van technologiën om geluid aan te passen. Dat is natuurlijk ook voor een groot deel wat je aan het doen bent als producer. Je bent in principe 'geluidscode' aan het manipuleren om daar iets uit te halen waar mensen van kunnen genieten of op los kunnen gaan. Die connectie tussen producer en engineer is dus heel sterk.
 
En hoe gebruik je die kennis daarvan in de praktijk?
Tijdens het produceren bijvoorbeeld. Je leert heel veel over mixen, het creëren van een product en over de muziekindustrie zelf. Dat zijn dingen die ik heel interessant ben gaan vinden. Je begint op een andere manier naar jezelf als artiest te kijken en je probeert er wat meer uit te halen. Technisch gezien haal je er ook veel uit, want je leert bijvoorbeeld tot in het diepe hoe een compressor of een reverb werkt. Ik denk dat als je weet wat er onder de motorkap gebeurt, je dat in je eigen voordeel kan gebruiken.
 

11 april draait Karma Initiative voor Underslung Audio in de Effenaar in Eindhoven met onder andere Adder en Devnik. Verder staat hij op 20 April in Patronaat samen met Dub Trio en Television's Most Popular Art Instructors