De 22-jarige Tim Franke uit Haarlem is de veelzijdige alleskunner achter Karma Initiative. Hij is een drijvende kracht achter de Nederlandse dubstep-scene en heeft onder andere samengewerkt met Underslung Audio en DUSK FM. Naast het draaien en producen is hij werkzaam bij Red Bull Studios en studeert hij dit jaar af als Audio Engineer aan de SAE Amsterdam. Zijn hypnotiserende sub-bass en uitdagende ritmes grijpen terug naar het old school dubstep-geluid waardoor je je voor eventjes in een donkere, bass doordrenkte club waant.
Waarom ben je begonnen met het maken van elektronische muziek?
Ik was bevriend met Rein Kooyman, een fotograaf. Zijn broer draaide vaak dubstep en liet me voor het eerst artiesten als Burial horen. Hierdoor kwam ik erachter dat elektronische muziek toch wel vet kon zijn. Daarvoor vond ik het door mijn achtergrond in metal bij voorbaat niet cool omdat het met een computer en niet met echte instrumenten werd gemaakt. Het was voor mij ook voornamelijk interessant omdat ik stuitte op een stroming die totaal iets anders deed dan het conventionele wat ik kende van techno in clubs. Een muziekstroming die bovendien gebruik maakte van hele andere maatsoorten en geluiden. Zo ben ik er een beetje in gerold. Na verloop van tijd ging ik het steeds meer luisteren en wilde ik het zelf ook maken. Dat ben ik dus uiteindelijk gaan doen.
Je vond dus voornamelijk dubstep interessant?
In eerste instantie wel, maar ik houd ook van drum 'n bass, reggae en dub. Verder werk ik voor mijn werk bij Red Bull Studios veel met house- en techno-mensen en ook die muziek ben ik steeds meer gaan waarderen. Normaal gesproken heb ik daar niet veel aansluiting bij, maar het wordt wel steeds interessanter. Je ziet dat veel genres samen smelten in een soort hybride vorm. Ik vind het vet om meerdere invloeden in producties terug te horen. Op die manier wordt het breder dan het uniforme wat bij genres snel om de hoek komt kijken.
Die genres boeien je niet zoveel in de zin dat je meer op zoek bent naar een bepaald geluid?
Een soort sfeer ja. Ik vind altijd dat je bij muziek een bepaald beeld moet krijgen. Dat is ook mijn doel wanneer ik iets mix of produceer. Muziek is voor mij voornamelijk emotie. Dat is ook wat je uiteindelijk wilt overbrengen toch? Als je muziek opzet kies je het doorgaans niet uit op genre maar meer op de sfeer. Of het bijvoorbeeld ochtend is of dat je naar een feestje gaat. Het gevoel wat je er bij krijgt is wat ik het belangrijkst vind. Ik denk niet dat dat echt in een genre of een hokje zit.