3mix12!: Muziek mag wel vies zijn volgens Just Regular Guys

"Van een mooie melodie krijg je zo snel jeuk"

Ruben Boyd ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste dorpelingen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in de polder voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week spraken we in Haarlem met de down-to-earth gasten achter Just Regular Guys.

Just Regular Guys by 3voor12nh on Mixcloud

Jeroen Stam en Thomas Hoenselaars draaien al sinds 2009 samen onder het alias Just Regular Guys. Deze samenwerking heeft ze geen windeieren gelegd. Zo zijn er al meerdere EP’s uitgebracht en hebben ze met hun rauwe en eclectische geluid menig club in binnen- en buitenland onveilig gemaakt. Ook wonnen ze een DJBroadcast mixtape wedstrijd, waardoor het duo op het toonaagevende Exit Festival in Servië mocht spelen. De toekomst lijkt er verder rooskleurig uit te zien. Naast een aantal vette gigs zijn de heren namelijk druk bezig met het opzetten van een liveshow die ons een andere kant van Just Regular Guys gaat laten zien. 
 
Hoe hebben jullie elkaar eigenlijk leren kennen?
Thomas: Ik werkte in Stalker en Jeroen liep daar volgens mij stage.  
Jeroen: Ik draaide regelmatig bij Stalker. Via mijn stage was ik daar binnengekomen. We deden daar vooral veel klusjes. Basically een paar jonge gasten die met muziek bezig zijn in een club.
Thomas: Dat zegt het eigenlijk wel. Het zijn overigens dingen die we tegenwoordig nog steeds doen. Door die klusjes kwamen we elkaar vaak tegen en zo raakten we dus aan de praat.
Jeroen: Thomas had rond die tijd een dubstepremix gemaakt van Major Lazor - Hold the line die hij aan ongeveer iedereen in Stalker liet horen. Ik kwam oorspronkelijk echt uit de house scene, maar ik vond die remix echt heel vet. Daarnaast vond ik het heel interessant om te ontdekken dat er ook andere dingen waren naast house. Een paar dagen later besloten we vanwege die belangstelling samen naar Rusko te gaan in de Patronaat.
Thomas: Dat was onze eerste date, haha. Sindsdien zijn we vrijwel onafscheidelijk.
Jeroen
: Het is wel nogal een vergroeiing geworden inderdaad.
Thomas: No homo, haha.

De producties en remixen die jullie hebben gemaakt zijn van een vrij kenmerkend karakter door een mix van house, techno, electro en hiphop. Wat vormt jullie inspiratiebron?
Thomas
: Als ik voor mezelf spreek komt het door het hebben van een diverse muzieksmaak. Ik luister bijvoorbeeld veel naar hiphop en vroeger ook naar eightiesrock. Voor jou hetzelfde toch?
Jeroen: Omdat ik eerst veelal house draaide heb ik heel lang in een hokje gezeten. Op het moment dat ik zelf muziek ging maken heb ik dat eigenlijk allemaal achtergelaten. Ik had daardoor de vrijheid om niet bezig te hoeven zijn met hoe iets zou moeten klinken. Ik kon dus gewoon iets maken en kijken wat er gebeurde. Dat is denk ik de basis geweest, en ik denk dat je dat nog steeds kunt terughoren in onze sound.
Thomas: Ja. Gewoon consequentieloos kijken wat we tof vinden. Dan kan het hiphop zijn, een technotrack of iets anders.
Jeroen: Op die manier kun je inspiratie halen uit alles wat je hoort.
Jullie 3mix12! bestaat ook uit een vrij uiteenlopend spectrum van elektronische muziek. Streven jullie actief naar die afwisseling in jullie setjes?
Thomas
: Wat ik met het draaien of bij het bezoeken van feesten vaak merk is dat ik, ongeacht stijl, na verloop van tijd de muziek monotoon vind worden. Daarom kiezen wij ervoor om na een aantal techno- of houseplaten even te onderbreken met een ander genre.
Je moet mensen dan niet té veel op een verkeerd been willen zetten, want dan gaan ze niet meer zo lekker. Toch moet je proberen om mensen in de tent een beetje wakker te schudden. Zodat ze denken 'huh, dit is geen techno'.
Jeroen: Het gevaar bij bijvoorbeeld de technoscene is dat iedereen een beetje hetzelfde trucje doet. Sommigen zijn daar heel erg goed in geworden, maar er is veel meer dan alleen die tunes die iedereen tof vindt en dus ook vaak gedraaid worden. Heel veel mensen hoeven denk ik niet alléén naar techno of house te luisteren op een avond. Het moeten gewoon toffe tracks zijn waar je lekker op kunt dansen en er moet ook genoeg gebeuren om het muzikaal gezien interessant te houden. 
Thomas: Het gevoel en de groove van een technotrack kun je ook terugvinden in bijvoorbeeld een discoplaat. Het gaat meer om de essentie die je probeert over te brengen op het publiek. Die essentie is weer in verschillende genres terug te vinden.

Jullie willen dus vooral een bepaalde essentie overbrengen op het publiek?
Jeroen:
Nou ja, we willen het in eerste instantie altijd goed doen. En bij Stalker zijn we erg geconditioneerd om te draaien voor het publiek.
Thomas: Je moet een heel lastige afweging maken. Hoe laat je jezelf zien zonder dat je het publiek iets opdringt? Als je enkel voor het publiek kiest kun je namelijk heel laf gaan draaien. Daarom moet je een balans zien te vinden tussen bijzondere, orginele tracks en de flow van het publiek.
Jeroen: Dat is een fijne lijn. In Italië hebben we een boeking gehad waar we de avond moesten afsluiten en dat was echt insane. Het publiek vond alles wat we deden geweldig. Dat gebeurt helaas vaker niet dan wel. Afgelopen donderdag hadden we zo’n setje waar we moesten openen en heel erg begonnen voor het publiek. Na een uur merkten we dat de mensen al goed aan ons bleven plakken. Toen zijn we geswitcht van het delicaat omgaan met een vollopende zaal naar tunes die we meer voor onszelf draaiden. Hierdoor ontstond er aan het eind van ons setje een echte partysfeer. Ik denk dat het kunnen combineren van die dingen een van onze sterke punten is. Dat kunnen we goed.

Het combineren van zowel goed kunnen openen als afsluiten?
Thomas: Ja. Het is wel zo dat de belasting van het draaien voor een lege zaal vrij hoog kan zijn. Toen we begonnen met draaien zijn we zo geprimed om bezig te zijn met wat het publiek ervan vindt dat je daar af en toe in vast loopt. Dat je denkt: 'fuck, wat willen ze nu weer horen'.
Jeroen: Veel mensen staan niet zo stil bij dat opwarmen. Die denken dat het eerste uurtje niets uitmaakt en pakken op goed geluk wat oude platen uit de kast. In mijn ogen is het openen juist waarmee het staat of valt. Als het druk is weet ik wel wat ik moet draaien, dat is geen enkel probleem. Juist een vollopende zaal is het meest delicate wat er is.
Thomas: Je hoeft maar één ding fout te doen, en je kunt de hele sfeer van de avond verpesten. In dat opzicht is het daarom ook heel rewarding om een openingssetje te draaien als dat juist goed gaat. Ik vind het daarom ook echt heel vet om te doen.
Jeroen: De afwisseling is ook wel leuk. Je draait tijdens een openingsset compleet andere tunes dan bij een afsluiter. Dat werkt ook de muzikaliteit in de sets in de hand. Je kijkt veel breder naar muziek wanneer je dat onderscheid moet maken.
 
Hoeveel tijd zijn jullie dan kwijt aan het zoeken en maken van muziek?
Thomas:
De meeste tijd besteden we aan het produceren. We zijn ook in eerste instantie artiesten die muziek maken en het draaien is op dit moment de manier om die muziek te uiten. Het zoeken naar muziek gebeurt vaak de dagen voor een feest, zodat ik een beetje op de hoogte ben van nieuwe tracks. Ik zou nooit claimen dat ik elke dag van de week helemaal op de hoogte ben van alles wat iedereen heeft uitgebracht. Ik ben meer bezig in de studio om zelf iets te creëren.

Dus daar ligt ook jullie voorkeur? Produceren boven optreden?
Jeroen:
Ja. We maken muziek en natuurlijk moet dat geuit worden. Mensen vragen ernaar en dus moet je kunnen optreden. Draaien is nu de makkelijkste manier om je eigen tracks ter gehore te brengen. We zijn nu wel bezig met het opzetten van een liveshow met muzikanten erbij. Daaraan zitten nogal wat haken en ogen. Het vereist heel veel voorbereiding en repetities.
Thomas: We zijn nu in de fase waarin besloten moet worden welke synths en instrumenten we standaard in de show gaan gebruiken. We kunnen nog niet vertellen wanneer we er klaar mee zijn maar het is wel een project waar we onze focus op proberen te leggen. Daarnaast blijven we natuurlijk wel draaien want dat vinden we ook hartstikke tof. Bovendien wil niet elke venue jou als liveshow boeken.
Jeroen: Ik denk ook dat we meer te bieden hebben dan alleen een dj-set. Dat kunnen we door middel van een liveshow beter aan mensen laten zien.

Dus zo zien jullie ook de toekomst van Just Regular Guys?
Thomas: Ja. Dan zijn er gewoon twee manieren van performen. Een dj-set en een liveshow, waarbij de liveshow puur bestaat uit eigen nummers. Je geeft dan een showcase: 'dit is wie wij zijn'. Dat kan je met alleen draaien niet altijd doen. We zijn nu voornamelijk bezig met de manier waarop we extra synths en drumcomputers bovenop de orginele tracks kunnen gaan gebruiken. Op die manier kun je het live nóg interessanter maken ten opzichte van de plaat.
Jeroen: Dat is inderdaad wel een vereiste. Je kunt er voor kiezen om live te gaan zoals veel dj’s en producers nu doen. Vaak blijkt dat het dan alsnog bij twee guys achter een laptop blijft. Wij willen echt die live feel creëren. Het publiek ziet, en hóórt, dat er iets live gebeurt.

Een laatste stelling : ‘Harde bas of mooie melodie?’
Thomas:
Ik ga voor harde bas, want een mooie melodie kan je zo snel jeuk van krijgen.
Jeroen: Als de melodie té mooi is, dan krijg ik er pas jeuk van. Het mag wel vies. Vaak word een melodie heel voorspelbaar, zoals in de meeste popliedjes.
Thomas: Zo’n melodie kan dan in essentie wel mooi zijn, maar het raakt je niet echt. 

Aanstaande zaterdag staat Just Regular Guys met een dj-set in De Patronaat in Haarlem met onder andere Dr. Lektroluv & Mumbai Science