3mix12!: Chrisis verbrijzelt hokjes denken met ongekende variatie

'Ik probeer echt belachelijk veel afwisseling in mijn sets te gooien'

Ruben Boyd ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste mensen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in Noord-Holland voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week spraken we in Hoofddorp met Chris Bijnsdorp voornamelijk over één ding: dubstep.

Chrisis by 3voor12nh on Mixcloud

Chris Bijnsdorp uit Hoofddorp heeft de afgelopen jaren zeker niet stil gezeten. Onder zijn alias Chrisis heeft hij maar liefst twee keer in de grote zaal van de Melkweg gestaan bij dubstep-gigant 50Hurtz, waar hij onder andere veel van zijn eigen producties liet horen. Zijn stijl is vrij ongrijpbaar, wat terug te horen is in de diversiteit van tracks die Chrisis via Soundcloud met zijn fans deelt. Naast produceren en draaien organiseert Chrisis het terugkerende dubstepfeest BEAST in podium Duycker. Het lijkt er op dat Chrisis met zijn bijzonder gevarieerde stijl een breed publiek wil aanspreken en er alles aan wil doen om de haast uitgedoofde dubstep-gekte weer aan te wakkeren.

Waar ben je momenteel allemaal mee bezig in je leven?
Vooral de scriptie voor mijn opleiding afmaken. Dat zorgt er helaas meteen voor dat ik wat weinig tijd heb om te produceren. Draaien kost me opzich niet heel veel tijd. AccessFM, een radiozender waar ik vaak voor draaide, is er ook mee gestopt. Produceren is er nu dus een beetje bij ingeschoten, maar dat komt zeker weer. Ik studeer verder Communication & Media Design en wat daar aan vast zit is het ontwerpen van applicaties en websites. Dat doe ik nu ook als werk. Het komt er eigenlijk op neer dat ik veel tijd achter mijn computer doorbreng haha.

Maar normaal produceer je dus wel veel. Zie je jezelf meer als producer of dj?
Ik begon als eerste met dj'en. Dat draaien begon een beetje te vervelen, omdat ik alleen thuis draaide om te oefenen. Dat verliest op den duur zijn charme. Na verloop van tijd besloot ik om Fruity Loops te downloaden waarmee ik voor het eerst begon te produceren. Aan het begin was alles wat ik maakte natuurlijk crap. Als je die tracks in een mix wilde gebruiken, viel dat altijd erg op door de matige kwaliteit. Tegenwoordig hoor je dat echt niet meer. Als ik bijvoorbeeld bij 50Hurtz een eigen track draai zijn er veel mensen die er echt hard op gaan, ongeacht of ze de track kennen. Dat voelt echt enorm goed. Eigenlijk haal ik nu dus veel meer voldoening uit produceren dan uit het draaien.

Met dat producen heb je je in de loop der jaren aan dubstep, drum & bass en trap gewaagd, welke stijl ligt jou het meest?
Dat is een hele lastige vraag. Drum & bass produceer en draai ik in ieder geval het minste. Voor op festivals vind ik het wel echt ideale muziek, maar de afgelopen twee jaar heb ik voornamelijk dubstep geproduced. De laatste drie nummers die ik heb gemaakt zijn echter meer richting de trap. Ik besloot om deze tracks ook op een ander tempo te produceren, namelijk honderd beats per minute, en merkte dat ik het best wel fijn vond om een keer wat anders te doen. Ik zat altijd vast aan honderdveertig beats per minute zodat ik het in mijn setjes kon draaien. Met trap kon ik echt weer eens goed experimenteren. De afgelopen tijd heb ik dus ook best wat nummers eruit gegooid, omdat dat gewoon aan de lopende band gaat als je nieuwe inspiratie vindt.

Je hoort het ook terug in de set die je hebt opgenomen voor ons. Die verschillende stijlen.
Dat klopt. Er zijn dj’s en producers die daar heel goed in zijn, het vrij constant produceren en draaien van hetzelfde geluid. Daar heb ik ansich wel respect voor, maar ik neig meer naar veel variatie in mijn geluid. Voor mezelf is dat interessanter en ik heb het idee dat de mensen dat ook wel waarderen. Ik probeer echt belachelijk veel afwisseling in mijn sets te gooien, wat ook wel weer een gevaar kan zijn omdat het voor het publiek over kan komen alsof je alles achter elkaar gooit zonder er bij na te denken. Bij het produceren kan het ook wel een gevaarlijk zijn. Je ziet toch wel dat artiesten over het algemeen beter zijn als ze zich op één genre richten. Daarin worden ze dan vaak ook meer gewaardeerd, omdat mensen weten wat ze kunnen verwachten.

Je gaat nu al vrij lang mee in de dubstep scene. Wat is er veranderd sinds jij begonnen bent?
Heel veel. Het wordt voornamelijk een stuk minder populair. Er zijn veel mensen die er vanaf stappen. Het is bijvoorbeeld niet dat ik minder bekend word, maar mijn boekingen worden wel steeds minder. Als je ziet hoeveel organisaties er afgelopen jaar mee zijn gestopt. Dat is vrij triest voor de scene. Het publiek is een ander punt. Het is voornamelijk veranderd van mensen van mijn leeftijd en ouder naar gemiddeld een stuk jonger. Dat is per definitie niet slecht. Het maakt me persoonlijk geen zak uit hoe oud je bent, als je maar van de muziek houdt. Je hebt er nu helaas wel meer, en vooral jonge mensen tussen zitten, die het liefst zoveel mogelijk drugs in hun smoel gooien en bijna niks van de avond en de muziek mee krijgen. Allemaal van die Amerikaanse taferelen, ik houd daar gewoon niet van.

Wat bedoel je precies met Amerikaanse taferelen?
Al dat gedoe met glowsticks, vingerlampjes en verf enzo. Het lijkt meer om drugs en de hele happening rondom een feest te gaan waardoor het op mij overkomt alsof de muziek er minder toe doet. Ik heb daar dus niet zo veel mee. De verandering in het publiek is dus niet heel erg, maar het is wel jammer om te zien dat er een grote groep zich daarom distantieert van dubstep. Die denken dan snel 'dubstep is voor jonge kindjes die graag hun gezicht kapot kauwen.' De muziek zelf verandert ook wel. Er komen tegenwoordig veel meer hiphop- en trap-invloeden in voor.

Waar ligt dan volgens jou de toekomst in de dubstep scene?
Vooral echt die beats die bijvoorbeeld Ganz van Doggtown Records maakt. Een track als Grind Hard doet het erg goed op het internet. Die stijl explodeert enorm. Er is volgens mij alleen nog niet echt een term of label voor. Voor de rest is het heel lastig om te zeggen. Je zult nog steeds de dubstep houden die men nu kent en de wat donkere dubstep die altijd sterk in de underground is geweest. Verder heb je nu de vrij commerciële, veelal Amerikaanse dubstep met refreintjes erin wat eigenlijk gewoon pop te noemen is. Het is niet echt te voorspellen. In ieder geval niet door mij.

Je krijgt best wat support van vrij grote artiesten als Trolley Snatcha, Vodex en Addergebroed. Wat doet dat met jou als je ziet dat zij je tracks draaien?
Dat is echt super tof. Het went na verloop van tijd wel, maar toen ik begon met produceren kon ik echt dagen teren op het feit dat iemand je track draait. Je verwacht het ook niet, omdat zoveel dj’s en producers te arrogant zijn om te reageren. Trolley Snatcha had ik bijvoorbeeld wat tracks gestuurd en ik dacht dat hij niet meer zou reageren. Na verloop van tijd vroeg ik of hij al naar de tracks had geluisterd waarop hij heel nonchalant reageerde met 'ja ik heb er zelfs al een paar gedraaid.' Op zo'n moment moet je echt drie keer die zin lezen omdat je het echt niet gelooft. Het is dus echt heel vet om zulke feedback te krijgen van zulke grote namen.

Last but not least: wat zou voor jou de vetste zaal zijn om te draaien ?
Het vetste lijkt me toch wel Paradiso. Ik vind de sfeer daar altijd zo tof en de locatie is geweldig. De zaal is zo vormgegeven dat als je staat te draaien en het uitverkocht is, je totaal omringd bent door het publiek. Dat geeft een bijzonder gevoel dat je bij weinig zalen terug vindt.

8 Juni staat Chrisis in de Melkweg voor de 3-year-anniversary van 50Hurtz

13 Juni organiseert Chrisis in Hoofddorp het bass-feest BEAST in Poppodium Duycker waar hij alle bekenden van AccessFM heeft uitgenodigd om afscheid te nemen van hun geliefde radio zender