3mix12!: Bas Dobbelaer mikt met oldschool-sound op echte liefhebber 3mix12!: Bas Dobbelaer mikt met oldschool-sound op echte liefhebber

"De deephouse die ik vet vind blijft nog lekker in de underground"

, Ruben Boyd

3mix12!: Bas Dobbelaer mikt met oldschool-sound op echte liefhebber

"De deephouse die ik vet vind blijft nog lekker in de underground"

Ruben Boyd ,

Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden en bleef voor de meeste mensen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in Noord-Holland voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Deze week spraken we met Zaandammer Bas Dobbelaer over onder andere de stand van zaken in de house- en technoscene.

Bas Dobbelaer by 3voor12nh on Mixcloud

Met zijn wortels verankerd in Zaandam en Venhuizen is jonkie Bas Dobbelaer een aanwinst voor de Noord-Hollandse dancescene. Vorig jaar won Bas bijna de TWSTD DJ Contest, een belangrijke wedstrijd voor talent in de Benelux. Niet gewonnen, niet tevreden. Bas blijft aan de weg timmeren om zijn diepe melodieuze geluid aan de man te brengen. Benieuwd naar de drijfveren achter deze jonge hond gingen wij met hem in gesprek.

Wanneer en waarom ben je begonnen met dj’en?

Ik ben op vrij jonge leeftijd al in aanraking gekomen met elektronische muziek doordat mijn vader vaak naar technofeesten ging. Het eerste feestje waar ik heen ben geweest, Earth in Paradiso, was dus ook met mijn pa. Met mijn zeventien jaar kwam ik daar echt als jong jochie binnen, het zoontje van. Het klinkt een beetje als een clichéverhaal, maar na die avond was ik verkocht en wou ik ook op het podium staan. Mijn vader heeft zelf nooit gedraaid maar heeft mij qua muziek dus wel echt aangestoken. Hij luisterde veel Sandrien, John Digweed en Michel de Hey. Het was zo vet om die muziek live te horen en mee te maken. Vrienden van mij luisterden toen eigenlijk nog geen elektronische muziek. Ik denk ook dat techno in die tijd nog niet zo populair was onder de jongeren als dat het nu is.

Wat was er toen populair dan?
Meer de progressive stroming. In die tijd luisterde ik bijvoorbeeld ook veel naar de progessieve kant van Deadmau5. Dat sprak jongeren toen meer aan. Mijn interesse voor de nieuwe muziek van mijn vader kon ik eigenlijk alleen met mijn jongere broertje delen. Met z’n tweeën waren we echt aan het sparren over nieuwe muziek. Door ons enthousiasme staken we elkaar aan. We zijn daarna ook samen begonnen met draaien. Uiteindelijk hebben we allebei wel een eigen stijl gekregen. Hij neigt meer naar de dubtechno en techhouse. Ik ben meer van de deephouse en melodieën. De emotionele man van de twee, haha. In die zin is iets van mijn progressive fase blijven hangen denk ik.

Stoor je je eraan dat het label deephouse vaak geplakt wordt op muziek die ver van het orginele geluid afstaat?
Ik stoor me er niet echt aan dat deephouse in een andere vorm wordt gegoten. Wat je nu merkt is dat bijvoorbeeld die zogenoemde neder-deephouse ineens heel hip is. Maar goed, ik heb altijd zoiets van, "laat dat maar lekker populair worden." De deephouse die ik vet vind blijft zo lekker in de underground. Dus heb ik de echte liefhebbers als publiek. Ook dat hele gedoe met Afrojack die volgens velen zo'n slechte dj is bijvoorbeeld. Dan denk ik: "laat die jongen lekker zijn gang gaan." Er zijn nu eenmaal mensen die dat leuk vinden. Er vormt zich nu zo’n antibeweging tegen EDM, waardoor iedereen ineens techno leuk gaat vinden. Daar ben ik soms wel een beetje bang voor.

 

Je zegt daar bang voor te zijn, maar als je om je heen kijkt is dat toch eigenlijk al gebeurd?
Ja is ook zo. Ik denk dat het binnen vijf jaar tijd enorm populair is geworden onder jongeren. Maar met techno heb je ook lagen van mainstream en underground. Awakenings is daar een heel mooi voorbeeld van. Niet zozeer de artiesten die ze boeken neigen naar mainstream, maar voornamelijk het hele concept eromheen. Ik vind het interessant om die ontwikkelingen te volgen. Soms ben ik wel een beetje bang dat de scene overspoelt wordt met middelmatigheid. Tegelijkertijd ontstaat er vanuit het commerciële altijd weer een sterkere underground. Uiteindelijk krijg je zo een tegenbeweging van een tegenbeweging. Een beetje inception eigenlijk.

En zie je die opkomst van de mainstream ook in Noord-Holland gebeuren?
Doordat het onder jongeren in de grote steden steeds populairder wordt zie je dat het daar ook opkomt. Ik geloof ook wel dat er echt een goede scene kan ontstaan, maar nooit op dezelfde schaal. Er zijn simpelweg niet genoeg mensen. Het gevoel zal dus nooit hetzelfde worden als in de stad. Daarmee wil ik niet zeggen dat het allemaal in Amsterdam moet gebeuren, daar geloof ik ook niet in. Het voordeel van de stad is dat er gewoonweg meer geëxperimenteerd kan worden. Het is ongeveer hetzelfde als in Amsterdam rondlopen met hele gekke kleren. Je zal wellicht wel raar worden aangekeken maar lang niet zo gek als in een dorp. Dat is met de muziek ook zo. Als je besluit ineens 180 graden anders te draaien dan de norm, zal dat in de Amsterdam sneller geaccepteerd worden dan in een kleinere stad of dorp.

Je stond in de finale van TWSTD DJ contest en werd tweede. Een bummer of juist een motivator om door te gaan?
Moeilijke vraag. Toen ik aan die wedstrijd begon was ik nog niet veel verder dan de gemiddelde slaapkamer-dj. Terugkijkend heb ik dus veel van die wedstrijd geleerd. Voor het eerst voor publiek draaien en feedback op een goede manier verwerken bijvoorbeeld. Ik kan het dus elke beginnende dj aanraden. Ik raakte ook echt gemotiveerder door de wedstrijd. Toen die finale dichterbij kwam besefte ik ook pas dat het echt serieus werd, toen wilde ik er echt voor gaan. Al met al was ik graag eerste geworden, maar ik vond de tweede prijs al bijzonder genoeg. Ik had nooit verwacht dat ik zo ver zou komen.

Dj'en kan je dus wel. Alleen je hebt maar één eigen track op Soundcloud. Staat er nog onuitgebracht materiaal op je computer?
Ik ben veel met produceren bezig, dus ja. Op dit moment ben ik er wel wat minder mee bezig, want ik ben aan het afstuderen. Ik heb zelfs studievertraging opgelopen doordat ik teveel aan het produceren was. Ik heb dus zeker wat liggen, maar dat wil ik nog wel verbeteren. Ik ben namelijk erg perfectionistisch. Het moet voor mij dus echt een leveltje hoger komen voordat ik dingen ga rondsturen. Ik vind het wel leuk dat het nummer goed is beluisterd en er leuke reacties bij staan. Toch wel vet om te merken dat sommige mensen al enthousiast zijn over werk wat ik zelf nog niet eens heel goed vind.

Aan de kwaliteit van het mixje dat je hebt opgenomen voor ons is je perfectionisme wel te horen. Wat was tijdens het maken je idee erachter?
Ik deed tot voor kort veel met melodie en weinig met percussie. De percussie probeerde ik in deze mix dus veel meer naar voren te brengen. Hopelijk is dat te horen. Vroeger eindige ik mijn setjes voor mijn doen ook vrij stevig. Bij deze mix wou ik dat radicaal anders doen om zo meer een echte luisterpodcast te maken. Rustig beginnen, pieken en langzaam afbouwen. Ik denk dat dat wel goed gelukt is.

Op 31 Januari opent Bas op Eeuwigheid in Hedon Zwolle voor een van zijn helden Nuno Dos Santos.
En zaterdag 22 november draait Bas voor Perron 9 op een geheime locatie in Enkhuizen.

nu op 3voor12