Met zijn wortels verankerd in Zaandam en Venhuizen is jonkie Bas Dobbelaer een aanwinst voor de Noord-Hollandse dancescene. Vorig jaar won Bas bijna de TWSTD DJ Contest, een belangrijke wedstrijd voor talent in de Benelux. Niet gewonnen, niet tevreden. Bas blijft aan de weg timmeren om zijn diepe melodieuze geluid aan de man te brengen. Benieuwd naar de drijfveren achter deze jonge hond gingen wij met hem in gesprek.
Wanneer en waarom ben je begonnen met dj’en?
Ik ben op vrij jonge leeftijd al in aanraking gekomen met elektronische muziek doordat mijn vader vaak naar technofeesten ging. Het eerste feestje waar ik heen ben geweest, Earth in Paradiso, was dus ook met mijn pa. Met mijn zeventien jaar kwam ik daar echt als jong jochie binnen, het zoontje van. Het klinkt een beetje als een clichéverhaal, maar na die avond was ik verkocht en wou ik ook op het podium staan. Mijn vader heeft zelf nooit gedraaid maar heeft mij qua muziek dus wel echt aangestoken. Hij luisterde veel Sandrien, John Digweed en Michel de Hey. Het was zo vet om die muziek live te horen en mee te maken. Vrienden van mij luisterden toen eigenlijk nog geen elektronische muziek. Ik denk ook dat techno in die tijd nog niet zo populair was onder de jongeren als dat het nu is.
Wat was er toen populair dan?
Meer de progressive stroming. In die tijd luisterde ik bijvoorbeeld ook veel naar de progessieve kant van Deadmau5. Dat sprak jongeren toen meer aan. Mijn interesse voor de nieuwe muziek van mijn vader kon ik eigenlijk alleen met mijn jongere broertje delen. Met z’n tweeën waren we echt aan het sparren over nieuwe muziek. Door ons enthousiasme staken we elkaar aan. We zijn daarna ook samen begonnen met draaien. Uiteindelijk hebben we allebei wel een eigen stijl gekregen. Hij neigt meer naar de dubtechno en techhouse. Ik ben meer van de deephouse en melodieën. De emotionele man van de twee, haha. In die zin is iets van mijn progressive fase blijven hangen denk ik.
Stoor je je eraan dat het label deephouse vaak geplakt wordt op muziek die ver van het orginele geluid afstaat?
Ik stoor me er niet echt aan dat deephouse in een andere vorm wordt gegoten. Wat je nu merkt is dat bijvoorbeeld die zogenoemde neder-deephouse ineens heel hip is. Maar goed, ik heb altijd zoiets van, "laat dat maar lekker populair worden." De deephouse die ik vet vind blijft zo lekker in de underground. Dus heb ik de echte liefhebbers als publiek. Ook dat hele gedoe met Afrojack die volgens velen zo'n slechte dj is bijvoorbeeld. Dan denk ik: "laat die jongen lekker zijn gang gaan." Er zijn nu eenmaal mensen die dat leuk vinden. Er vormt zich nu zo’n antibeweging tegen EDM, waardoor iedereen ineens techno leuk gaat vinden. Daar ben ik soms wel een beetje bang voor.