Danceprogrammeur Victorie wil zo breed mogelijk programmeren

Jeroen van Schie: "Ik vind dat er geen overkill moet zijn aan dezelfde geluiden"

Ruben Boyd ,

Spannende tijden voor Podium Victorie in Alkmaar. In 2016 moet het nieuwbouw pand aan de Pettermerstraat in Overstad in gebruik worden genomen. Victorie hoopt er “een spannende plek van te kunnen maken waar diverse muzikale disciplines elkaar kruisen en versterken”. Klinkt allemaal veelbelovend maar wat houdt het precies in? We spraken met de nieuwe dance programmeur Jeroen van Schie over zijn nieuwe functie en de toekomst van het poppodium.

Je bent de nieuwe dance programmeur van Victorie. Hoe ben je daar terecht gekomen?
Door de jaren heen heb ik veel eigen evenementen georganiseerd op dance-gebied, waardoor ik een waardevol netwerk heb opgebouwd. Begin dit jaar ben ik door een collega binnen de culturele sector voor de vacature bij Victorie getipt. Het leek me een mooie uitdaging om het muzikale beleid op dancegebied te kunnen bepalen en mijn ervaring die ik in het verleden heb opgedaan ten goede te gebruiken binnen de muren van een poppodium.

Wat vind je er zo leuk aan dan, het werk als programmeur?
Het muziekwereldje is iets waar altijd een soort magie omheen hangt. Het is de passie voor muziek wat me hier heeft gebracht. Op 28-jarige leeftijd ben ik in de evenementen branche terecht gekomen. Ik heb de ervaring dat het soms een enorm harde en moeilijke wereld is, maar ook een heel dankbare. Een leven waarin je van je hobby je werk kunt maken, dat heb ik altijd nagestreefd. Als programmeur ben je natuurlijk vaak aanwezig op producties. Het is dan fantastisch om te zien dat iedereen het naar zijn zin heeft. Daar geniet ik van. Verder vind ik het vak uitdagend door de spin in het web die je moet zijn. Ik kan een stukje creativiteit kwijt door eigen concepten in te brengen en die samen met afdeling marketing en productie tot een succes te brengen. Door meer eigen innovatieve concepten en programmering te voeren, hopen we nog meer interessanter voor onze doelgroepen te worden.

Wat voor concepten hebben jullie nu dan lopen?
We hebben nu een vier seizoenen indoor festival concept lopen: Winterpeen, Lente-ui, Zomerkoningen en Herfstraap. Dat wordt erg positief ontvangen. De feesten hebben een brede programmering. We werken samen met host partijen en besteden veel aandacht aan beleving en het product. “Wat we bij zomerkoningen doen bijvoorbeeld is dat je met een doosje aardbeien gratis naar binnen komt, en vervolgens weer later terug krijgt in de vorm van een cocktail. Je merkt dat mensen zich door dat soort acties meer betrokken voelen bij je avond, dus dat zetten we zeker door.

Wat voor concepten kunnen we in de toekomst verwachten?
Volgend jaar gaan we starten met een concept waarin we combinaties programmeren tussen elektronische live acts en dj-optredens. Vrijdag 29 oktober j.l. hebben we bijvoorbeeld Kraak & Smaak gehad met een live act waarbij we een aantal DJ’s hadden geboekt die om die band heen muziek verzorgde. We zagen dat dat echt heel goed werkte, dus dat belooft veel goeds. Het is een impuls die ik als nieuwe programmeur hoop te geven aan het bestaande programma van Victorie en waarbij ik natuurlijk hoop dat mensen in Alkmaar het oppikken. De dance-industrie is inmiddels echt een onderdeel geworden van de huidige popcultuur, hier moet je als podium in mee gaan. Victorie heeft gelukkig altijd bekend gestaan om zijn brede dance programmering. Ik merk dat het beleid hier best vooruitstrevend in ten opzichte van andere podia in Nederland. Die lijn wil ik graag verder voortzetten.

In 2016 gaan jullie naar een nieuw pand waar veel geld voor uitgetrokken is. Dit komt samen met een nieuwe dance programmeur en geruchten dat de sluitingstijd naar zes uur wordt verlengd. Betekent dit dat de balans binnen Victorie voornamelijk gaat hangen richting dance?
Dat wil ik niet zeggen. Natuurlijk is het wat programmering betreft prettig dat we mogelijk iets kunnen verruimen in sluitingstijd. Dat we mensen een iets langere avond kunnen bieden betekent echter niet dat we een uitstraling als nachtclub naleven. We zijn juist heel blij met het nieuwe podium omdat we daardoor ook veel interessanter worden voor bandprogrammering. Onze zaal is nu vrij laag beneden. Als het volle bak is kijk je als bezoeker vooral naar ruggen doordat de zichtlijnen matig zijn. In het nieuwe podium zal dat geen probleem meer zijn. De totaal beleving om een avondje uit te gaan naar Victorie krijgt denk ik echt een boost. We krijgen een dakterras, iets wat ons als podium uniek maakt.

Denken jullie met het nieuwe podium ook de uitstroom van jongeren tegen te kunnen houden die in het weekend allemaal naar de grote steden gaan om te feesten?
Dat proberen we nu ook al maar dat kan en moet natuurlijk nog beter. We richten ons straks op het gebied Alkmaar +40 km. We hopen ook dat we met het programmeren van unieke artiesten mensen uit Amsterdam en Haarlem de moeite nemen om naar ons te komen. Doordat de capaciteit wordt verdubbeld krijgen we ook een groter budget en kunnen we interessantere en grotere dj’s en acts boeken.

Dit is eigenlijk alleen mogelijk doordat de gemeente een keer achter zo’n plan staat, terwijl je vooral ziet dat subsidies in de culturele sector worden ingetrokken.
Klopt. In Delft waar ik vandaan kom moest bijvoorbeeld een poppodium sluiten doordat de geldkraan is dichtgedraaid. Hier staat men juist achter het feit dat er een nieuw poppodium moet komen.

Dat geeft ons bij Victorie echt een goed gevoel en vertrouwen. We zijn ons er daarom ook van bewust dat we echt hele mooie producties moeten gaan neerzetten en we het publiek echt kunnen trakteren.

 

Wil je je als dance programmeur meer gaan richten op mainstream of underground dance muziek?
Beide. Er is al een langere tijd een discussie bezig tussen EDM en de genres binnen de subculturen, iets wat je na ADE ook terug zag komen via diverse mediakanalen. Mensen die stellen dat sommige muziek niet ‘echt’ is, dat is zonde in mijn ogen. Want wie of wat bepaalt nou wat ‘echt’ is? Ik denk dat een poppodium bijvoorbeeld ook Nederlandstalig kan programmeren. In de popwereld geldt er ook een groot contrast tussen commerciële artiesten en de meer alternatievere acts. Daar zit ook veel variatie in. Als dance programmeur heb ik geen probleem om de wat meer mainstream dingen te boeken en ik denk eerlijk gezegd dat meerdere poppodia dat zouden moeten doen. Hun deuren open zetten voor bijvoorbeeld een EDM of meer urban eclectic concept.

Je wilt dus vrij breed gaan programmeren en zoveel mogelijk genres de ruimte geven?
In de programmering moeten we een mooie balans zoeken tussen diverse dance genres. De vaste resident partijen zoals Deja Vu, Het Diepe, Vunzige Deuntjes en Exclusive 90’s krijgen bij mij om de twee maanden een plek. Ik vind dat er geen overkill moet zijn aan dezelfde geluiden. Men moet door onze diverse programmering zin houden om naar avonden uit te kijken, want er is gewoon zo ontzettend veel aanbod in Nederland. Ik denk dat we echt op de goede weg zijn inmiddels en kijk enorm uit naar onze verhuizing straks. Mijn gevoel zegt dat het werk daar nog interessanter wordt dan dat het nu al is.