Wanneer ontdekte je jouw affiniteit met elektronische muziek?
Ik was destijds zestien jaar, en een vriend van mij was al enige tijd bezig met draaien. Op een avond zette hij wat tracks op, en na lang luisteren begon ik de muziek meer en meer te begrijpen. Je kunt stellen dat ik na mijn eerste contact met elektronische muziek meteen verkocht was. Een dag later had ik mijn eerste dj-programmaatje geïnstalleerd. Zo ben ik er een beetje in gerold.
In je set komt voornamelijk de Berlin-technosound naar voren, hoe ben je bij deze stijl terechtgekomen?
Ik begon eigenlijk niet meteen met techno. Ik was eerst meer bezig met de wat easy-going variant: tech-house. Op een gegeven moment ontwikkelt de eigen smaak, en dan wil je toch wat andere dingen proberen. Echte Berlin-techno kon ik eerst niet echt waarderen, het was me te eentonig. Dit veranderde echter compleet toen ik het voor het eerst live bij een feest hoorde. In een zaal komt het toch een stuk harder aan dan op je koptelefoon. Na dat feestje ben ik met een ander oor naar muziek gaan luisteren.
Je hebt nogal wat obscure tracks in je set zitten. Ben je specifiek op zoek naar de wat meer onbekende platen?
Ik ben wel vaak diep aan het zoeken, ja. Dat komt ook omdat die Berlijnse techno wat meer verborgen is, daar kom je niet zo 1-2-3 bij als je net begint met het zoeken van platen. Doorgaans ben ik wel 4 dagen in de week bezig met zoeken naar nieuwe muziek. Dit verschilt van een uurtje, tot 5 uur achter elkaar, het hangt er voornamelijk van af hoeveel tijd ik heb.
Is er een bepaald gevoel wat je middels je muziek over wil brengen op je publiek?
Ik vind dat het publiek in een hypnose moet komen. Ze moeten meegevoerd worden in het verhaal van de set. De Berlin-sound leent zich hier naar mijn mening goed voor. Die eentonigheid, zoals sommigen het noemen, de lange setjes van vaak minstens 5 uur, dat vind ik geweldig. Na verloop van tijd zorgt dat ook voor het hypnotiserende effect. En de duisterheid, ook heel belangrijk. Ik vind die vrolijke platen echt niet relaxt om te luisteren. Ik word er niet vrolijk van en ik vind het vaak vrij irritante toontjes. Het duistere heeft wat meer ziel voor mij, dat gaat wat dieper. Een soort oergevoel wat boven komt. Ik hoop dat mijn publiek dat ook voelt.
Hoe onderscheid jij je van andere beginnende dj’s?
Ik ben erg vaardig met de draaitafels. Er zijn echter dj's die beter draaien, dus daar steek ik qua draaikunsten niet bovenuit. Ik denk dat mijn trackselectie wel heel sterk is, vergeleken met anderen. Dat is voor mij waarschijnlijk wel 70 procent van het werk. Als ik de tracks goed op orde heb, dan zit het met de set ook wel goed. Verder denk ik dat er weinig andere beginnende dj’s zijn die zich vooral focussen op de Berlin-sound, omdat het minder toegankelijk is.
Hoe kijk jij aan tegen de techno-scene in de polder, en hoe verhoudt die zich tot bijvoorbeeld Amsterdam?
In de polder staat techno nog erg in de kinderschoenen. Op muzikaal niveau lijkt het vaak ook wel een beetje achter te lopen. Over het algemeen worden voornamelijk de wat toegankelijkere stijlen van techno gedraaid. De feestjes vind ik vaak ook minder gezellig. Er hangt niet dezelfde atmosfeer die je doorgaans in Amsterdam vindt. Uitgaan in Amsterdam is echt uitgaan, en in de polder voelt het toch vaak meer als stappen of zo. De grote dingen blijven toch wel in Amsterdam, ik zie niet in waarom dat op grote schaal zou overwaaien.
Zijn er bepaalde barrières die je zou willen verbreken binnen het techno genre?
Je weet ongeveer wat mensen willen, wat ze verwachten van je, maar daar moet je net een beetje naast zitten. Je moet niet precies geven wat ze verwachten. En ik hoor toch vaak dat dj’s precies doen wat men verwacht, dat ze het publiek willen pleasen met te makkelijke breaks, en platenkeuze. Dat zie ik liever anders. Als je mensen net niet geeft wat ze verwachten, ontstaat er ook een soort 'wow-effect'. Door telkens een climax net iets uit te stellen, een plaat erin te laten komen, om hem vervolgens weer even snel weg te halen. Ik wil het publiek vooral verbazen. Dat is iets wat ik bij andere dj’s niet zo vaak hoor. Misschien proberen ze het wel, maar ik hoor het niet echt.
Zijn er nog venues waar je gestaan MOET hebben voor het einde van je dj-carrière?
Trouw. Dan ben ik echt een gelukkig man. De vibe die daar hangt, dat vind je nergens...
3mix12!: Verwer wil zijn publiek vooral verbazen
'Als je mensen net niet geeft wat ze verwachten, ontstaat er een soort 'wow-effect''
Elektronische muziek is al jaren bezig met een gestage opmars. Deze ontwikkeling heeft voornamelijk plaats gevonden in de grotere steden, en bleef voor de meeste dorpelingen lang onbekend. We zijn daarom benieuwd hoe het er in de polder voor staat met vooruitstrevende elektronische muziek. Beginnende artiesten krijgen een kans een setje op te nemen, om hiermee hun eigen sound op de kaart te zetten. We trappen af met Thomas Verwer. Geboren en getogen in het pittoreske Aartswoud, is hij onder zijn alias Verwer al enige tijd bezig naam te maken in Noord-Holland middels zijn vernietigende setjes. Hij draaide al bij Simplistiks, UW Vee en op het toonaangevende Magneet Festival.