Met een optreden op 12 oktober heeft Juliet de aftrap gegeven voor een tournee om haar album ‘Uiteen’ onder de aandacht te brengen. Achter Juliet schuilt Julia Schellekens en ze maakt al sinds haar tiende liedjes. Na het afronden van haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam in 2020 heeft ze al wat materiaal uitgebracht.

Van duo naar solo

Taalvaardig waarvoor je de auto aan de kant zet

Ooit heeft Juliet een duo gevormd met Sam van Ommen. In 2021 brengt het tweetal hun debuutalbum uit, maar niet lang daarna verkiest ze het solopad, wat later in 2021 het debuutalbum Naakt Door De Stad oplevert. Het is de weg naar wie Juliet nu eigenlijk is en dat doet ze met Nederlandstalige luisterpopsongs. Juliet weet haar muziek te koppelen aan haar teksten. Eigenlijk kun je zeggen dat ze een tekstdichter is. Wat de Amsterdamse maakt, gebeurt op een plek waar pop en cabaret elkaar ontmoeten. Het is bijna kleinkunst. De taalvaardigheid heeft ze niet van een vreemde, want haar moeder is de bekende thrillerschrijfster Saskia Noort. De kwaliteiten van Juliet zijn niet onopgemerkt gebleven als het gaat om de Nederlandse taal. Radio-icoon Frits Spits zet er zelfs zijn auto aan de kant bij het luisteren van haar hartstochtelijke liedjes. ,,Soms zijn er van die liedjes waarvoor je de auto even stilzet. Tekstueel heel sterk. Verhalend en muzikaal. Ik vind het heel indrukwekkend. Juliet, we moeten haar naam onthouden”, zegt Spits.

Anekdotes met serieuze ondertoon

Album laat zich lezen als een dagboek uit het verleden

Afgelopen maand komt Juliet met haar nieuwe album Uiteen Opnieuw zitten daar doorkijkjes in klip en klare taal. Bovendien weet ze met haar verhalende stem een beeld op te wekken die voor veel mensen herkenbaar is. Als je taal tot een beeld weet te krijgen, dan weet je ook de aandacht vast te houden en dat is nu precies wat er op Uiteen gebeurt. Eigentijdse Nederlandse popsongs en soms, heel soms, doet Juliet je denken aan die andere grote Nederlandstalige liedjesmaker…Fay Lovsky. Die herkenning zit vooral op Zomer, maar wel als je de intro Bergen Aan Zee, 2002 hebt beluisterd. Dat komt misschien ook wel omdat Juliet de piano beheerst als geen ander. Juist die elektronische invloeden die merkbaar zijn op het album klinken als een harmonie in elk nummer. Uiteen schetst het verhaal van jeugdherinneringen en laat zich leiden alsof je een oud dagboek van vroeger openslaat. Ontroerend is bijvoorbeeld Dichtbij. Leg daar de tissues maar alvast klaar.