Videoclips wilde ze eigenlijk niet meer maken, want wie checkt er nog een hele clip tegenwoordig? Nee, het moest iets compacters worden. Het resultaat werd een introductievideo van veertig seconden voor haar nieuwe nummer 'The Water': een samenwerking van drie creatieve genieën, die elk op een ander terrein uitblinken. Ehlana Polgara schoot de beelden, Karel&Kees ontworp de kleding en PYN verzorgde de muziek. Aan 3voor12 Noord-Holland vertelt Pien Breeuwsma over haar nieuwe single die ze op Bevrijdingspop Haarlem uitbracht, het proces achter de introductievideo en haar manier van werken.

Sfeerbeelden van een azuurblauwe zee en PYN in een zwart badpak, terwijl op de achtergrond een kort stuk van PYN's nieuwe single ''The Water'' klinkt. Het lijkt bijna alsof PYN het nummer bij de introductievideo geschreven heeft, in plaats van andersom. Toch was ''The Water'' het uitgangspunt en kwamen de kunsten van Ceóni van Broekhuizen (Karel&Kees) en Ehlana Polgara er later bij kijken. 

PYN kende de twee al een tijdje en wist al dat ze met hen samen wilde werken. Voor ''The Water'' kwam het ineens allemaal samen. PYN: ''Op een gegeven moment kwam ik met het idee van een badpak, maar ik had geen idee hoe werkbaar dat was. Ik klopte bij Céoni aan met de vraag of zij me kon helpen. Ze werkt veel met strakke lijnen en zwart-wit, waar ik zelf ook van houd. Samen zijn we gaan brainstormen. Céoni heeft het patroon ontworpen en kende iemand van het Haarlemse label Donkey Designs die het logo ''PYN'' op het badpak kon borduren. Ik gaf dan weer aan wat ik mooi vond, zo vond ik het tof als het badpak een col zou hebben.'' Het begin van een vruchtbare samenwerking, die resulteerde in een stijlvol, zwart badpak en een witte top in soortgelijke stijl.

Met haar blonde pixie-kapsel en felrode lippenstift ziet PYN eruit alsof ze veel met mode heeft. Toch is dat niet altijd zo geweest. ''Ik heb drie broers, dus vroeger viel dat wel mee'', lacht ze. ''Ik had één Barbie en die is meteen uit elkaar gerukt. Gaandeweg ben ik me steeds meer voor mode gaan interesseren. Ik denk ook dat het echt iets kan toevoegen, zowel op het podium als in een clip. Ook is het gaaf om zelf dingen te creëren, of dat nu muziek of mode is. Je maakt echt iets dat van jezelf is. Ik ben van plan dat vaker te gaan doen.''

Met Ehlana Polgara werkte PYN al vaker samen. De jonge fotografe maakt veel foto's van muzikanten en heeft een authentieke stijl. Beiden houden ze van eenvoud, vertelt PYN. ''Het filmpje is best vaag. Zo gaan Ehlana en ik allebei te werk: niet te veel poespas, maar dicht bij de basis blijven. Dan kun je er in de nabewerking nog wel wat aan doen.'' Hoewel PYN en Ehlana van tevoren wel een idee in hun hoofd hadden, omdat ze de sfeer van het nummer wilden vastleggen, was de opname niet te geregisseerd. Uiteindelijk hebben ze het meeste op de dag zelf bedacht. Ze hadden weinig materiaal en weinig tijd, omdat het water nog behoorlijk fris was. PYN: ''Deze manier van werken sluit aan bij de manier waarop ik liedjes schrijf. Ik probeer altijd veel dingen uit, sfeer is erg belangrijk. Ik wil me niet te veel aan de regeltjes houden. Dat houdt het ook spannend.''

Spannend is de introductievideo zonder meer. Het einde is abrupt en doet je verlangen naar meer. Veel van de mensen die op de video reageerden, verwachtten dan ook dat het om een teaser voor een langere videoclip ging. De duur van de video was een uitdaging, volgens PYN. ''Het is best lastig om in veertig seconden de kleding goed te laten zien, een bepaalde sfeer neer te zetten met de beelden en de muziek tot zijn recht te laten komen. Het mooie vind ik dat het nog niet helemaal ingevuld wordt, op deze manier. Bij een langere video vul je het hele verhaal letterlijk in, terwijl ik met mijn teksten ook altijd probeer ruimte over te laten voor eigen interpretatie. Nu wordt er wel een richting gegeven, maar blijft het vaag.''

PYN is positief over het resultaat en is dan ook van plan de samenwerking met Ehlana en Karel&Kees in stand te houden in de toekomst. Hoeveel projecten het gaan worden, weet ze nog niet zeker. Op haar volgende EP staan vijf nummers, maar niet voor elk nummer is deze werkwijze geschikt. ''Ik wil per liedje bekijken met wat voor dingen ik het creatief kan versterken. Op deze manier wordt één liedje ook nog een soort ontdekkingsreis. Je gaat er nog dieper op in. Ik wil het niet forceren, dat ik ga denken: ik moet nu snel een kledingstuk bij dit nummer gaan bedenken. Het moet wel ontstaan. Als ik door iets beeldends geïnspireerd word dat weer aansluit op het nummer, bijvoorbeeld.''

''Bij ''The Water'' was het concept heel duidelijk'', vertelt Pien. ''Dat gaat over jezelf schoonspoelen van zaken die je meedraagt. De volgende single heet ''Break Walls''. Je kunt je voorstellen dat je daar ook een heleboel mee kan doen'', zegt ze met een knipoog. Wat het trio precies gaat creëren, dat zien we pas in de zomer. Het belooft in ieder geval weer een veelzijdig kunstwerk te worden.

Wil je meer werk checken van Ehlana Polgara, klik hier. Ook benieuwd geraakt naar ander werk van Karel&Kees? Klik hier