Haarlemse sixtiesband The Hype breekt door

Hitlijsten veroveren met nummers in de geest van John en Paul

tekst: Jennifer Aardema ,

"Nu is het echt", vertelt Yorick van Norden, zanger van The Hype. "Naar dit moment hebben we jarenlang toegewerkt." Er staat iets te gebeuren met de Haarlemse band, zoveel is duidelijk. Hoog tijd voor een interview.

Hitlijsten veroveren met nummers in de geest van John en Paul

Eigenlijk voelen ze zich al een beetje bejaarde rockers: zo’n lange tijd zijn de heren van de The Hype al bezig. Op 15 november openden ze het benefietconcert Rigter!live in Haarlem. Wat staat er nog meer op hun naam? Onder andere het winnen van de Rob Acda Award, talloze optredens, 3FM Serious Talent en dan nu ook eindelijk een eerste echte single: Do You Know?.

Zanger Yorick van Norden, gekleed in streepjestrui, en toetsenist Dennis Weijers, zijn krullen nog een beetje in de war, hebben beide nog wat kleine oogjes wanneer ze op een regenachtige zondagmiddag klaar zitten voor het interview. Dat ze nog een beetje moe zijn van weer een week vol optredens, zorgt er niet voor dat enthousiasme ontbreekt wanneer ze vertellen wat hun band de afgelopen tijd heeft bereikt. 

Het laatste puzzelstukje
"Het is eigenlijk net een puzzel; het uitkomen van onze single is het laatste stukje dat nu op zijn plek is gevallen. De timing kon niet beter", vertelt Yorick. Do You Know? is binnen gekomen in de Brand New lijst van MTV en wordt gedraaid bij 3FM en Kink FM, waar het is binnengekomen op nummer 28 in de Kink Top 40. "Nu is het echt. Naar dit moment hebben we jarenlang toegewerkt. Onze ervaring als band, van liedjes schrijven tot aan optreden, is nu op het juiste punt." Dat het goed gaat, blijkt uit onder andere lovende reacties van radio DJ’s als Giel Beelen en Michiel Veenstra.

The Hype heeft al veel optredens achter de rug en scoorde toen vooral met liedjes als Miles Down The Road en Travelogue. Is Do You Know? een totaal nieuw nummer? "Eigenlijk niet", vertelt Dennis. "We hadden het nummer al in ons repertoire, maar ik denk dat we het onbewust gewoon niet zo vaak hebben gespeeld. Daarbij is het ook wel fijn dat we met onze eerste single toch een beetje iets nieuws naar buiten brengen."

Earcandy met diepere lagen
Dat het Beatlesque nummer nog vrij onbekend was, ligt volgens Yorick ook aan het feit dat het lastig live te spelen is. "Wie het nummer voor het eerst hoort, vindt het waarschijnlijk klinken als een ongecompliceerd, simpel maar vrolijk nummer. Dat is goed, want dat is ook de bedoeling. Maar de oplettende luisteraar hoort dat het eigenlijk veel ingewikkelder in elkaar zit." Dennis vult aan: "Dit nummer valt echt onder de term earcandy. Er wordt gebruik gemaakt van heel veel verschillende instrumenten, aparte toetsenpartijen en akkoordjes. Er zitten super veel lagen in."

Met inspiratiebronnen als Paul McCartney en John Lennon is het niet gek dat de liedjes van The Hype allemaal met een jaren ‘60 filosofie in elkaar worden gezet. "We vinden het heel belangrijk dat onze nummers natuurlijk klinken. Dat ze een soort warmte uitademen", vertelt Dennis. "Zo hebben we bijvoorbeeld een aantal nummers ook op band opgenomen, voor een authentiek geluidseffect. Er zijn nog maar weinig bands die dat doen."

Zoek de mandoline

Voor het debuutalbum is de band onder andere afgereisd naar een studio in Brussel. Volgens Dennis een ware speelgoedwinkel voor muzikanten. "Er was daar een onwijs uitgebreid scala aan verschillende instrumenten die we mochten gebruiken. Vox orgels bijvoorbeeld. In een ander nummer hebben we gebruik gemaakt van een mandoline. Hij zit een beetje verstopt, maar als je goed luistert vind je hem terug. Perfect voor de sound die we in onze nummers willen overbrengen." Over het uiteindelijke debuutalbum blijven de jongens mysterieus. Het komt eraan, maar over wanneer de precieze release is, wil de band niks loslaten.

Bedankt voor alle liefdesbetuigingen
In de tussentijd houden ze hun fans dagelijks op de hoogte via elk sociaal medium dat je kunt verzinnen. Twitter, Facebook, Hyves, Myspace: The Hype is van alle markten thuis. "We waren altijd al vertegenwoordigd op het internet, maar nog niet zo intensief als nu. Het moest niet zo zijn dat mensen eigenlijk al een beetje moe van ons waren voordat we echt waren doorgebroken."

Met de het uitkomen van de single kreeg de band er meteen een hoop fans bij; een goed moment om het gebruik van sociale media te optimaliseren. Dennis: "Dat is ook omdat we onze fans enorm waarderen, daarom vinden het  belangrijk om ook echt persoonlijk contact met ze te onderhouden. We bedanken altijd iedereen voor elk berichtje, filmpje, tekening of liefdesbetuiging die we krijgen."

De band is niet bang om het hoofd te verliezen in de roes van het aankomende succes. "Vaak denken mensen dat wanneer een band eenmaal bekend wordt, het een enorm commerciële aangelegenheid wordt. Dat er een heel team van mannen in pakken achter ons staat en eigenlijk alles voor ons beslist. Niets in minder waar", verklaart Dennis.

"We doen precies wat we zelf willen en denken zelf over alles mee. Voor onze videoclip hebben we bijvoorbeeld de hulp ingeschakeld van Laurens Roorda, goede vriend en ook een beetje onze goeroe." Yorick: "Hij heeft altijd ontzettend geestige en creatieve ideeën. We hebben hem ook ingeschakeld bij de videoclip van onze volgende single. Ook daar kunnen we niks over verklappen. Dus: stay tuned…"

De videoclip Do You Know? is te bekijken op www.thehypemusic.nl. Het nummer staat bovendien snel op i-tunes. The Hype treedt 16 december op in het patronaat.