Lowen mag de grote zaal inwijden met een bijzonder ritueel. Deze band heeft zijn wortels diep in zowel de metal als het Midden-Oosten geplant. Zangeres Nina Saeidi, geboren in ballingschap maar geworteld in de Iraanse cultuur, gebruikt haar stem als wapen en als echo van een verleden dat vaak wordt onderdrukt. In het Farsi, Engels of zelfs in dode talen als Sumerisch brengt ze zanglijnen die even betoverend als confronterend zijn. Naast haar staat Shem Lucas, die met gitaar en bas in ongewone maatsoorten het fundament legt, ondersteund door drummer Cal Constantine. Hun laatste album, Do Not Go to War With the Demons of Mazandaran (2024), put uit het Perzische epos Shahnameh en belichaamt een kruising van mythologie, politiek en muzikale intensiteit.
Al bij de eerste tonen horen we dat het een bijzonder optreden gaat worden. De intense stem van Nina Saeidi brengt de zaal tot directe stilte. Haar strakke blik en sierlijke bewegingen wekken het beeld op van een tovenares die een vloek uitspreekt waardoor je elk vermogen tot spraak verliest. Gekleed in een prachtige groen en gouden jurk trekt zij niet alleen met haar stem de aandacht. De muziek wordt gedragen door haar stemgeluid, maar ook de drums zorgen voor een behoorlijke intensiteit. Het gitaargeluid is complex, maar de stem lijkt een soort helende werking te hebben. We krijgen vijf nummers van het nieuwe album, waarbij vooral ‘May Your Ghost Drink Pure Water’ opvalt. Het volledige arsenaal van drums, zang en gitaar wordt op ons afgevuurd. Het is geen makkelijke muziek en ondanks dat het niet heel afwisselend is, blijft je aandacht tot op de laatste seconde op het podium gericht. Verschillende attributen worden getoond bij de nummers. Zo zien we een mes, een geborduurd Perzisch wapenschild en een boek. Afgesloten wordt met het stevige ‘Corruption On Earth’ en ‘Ghazal For The Embrace Of Fire’. Wij ontwaken uit de vloek en constateren dat we nog leven. Een prachtige opening van dit weekend.