Bij aanvang is de zaal jammer genoeg nog opvallend leeg, maar Green Crow Collective laat zich daar niet door uit het veld slaan. De band is een graag geziene gast in de Muziekgieterij. Zij hebben reeds op Bruis gespeeld en hun laatste album opgenomen in de studio van het poppodium. Frontman Roeland Vandemoortele verschijnt in een Midden-Oosters gewaad met de leus “Stop the genocide” in reusachtige letters er op geplakt. Een politiek statement dat meteen duidelijk maakt: deze band komt niet alleen muziek maken, maar benadrukt ook de sociale urgentie.
Ze openen met ‘Tipping Point’ en terwijl de zaal langzaam voller loopt, jaagt de band hun eclectische EuroDada-geluid naar voren. Het is een mix van punky riffs, Oosterse sfeer en Belgische absurditeit. Met ‘Zwin Deu Den Bijt’n’ gaat het tempo omhoog, waarbij vooral violist Andries Boone indruk maakt. Hij gooit er zelfs een Angus Young-move in, waarbij hij al hinkend op één been over de rand van het podium balanceert. De interactie met het publiek is constant aanwezig en je merkt ook dat de band dit nodig heeft. Uiteindelijk krijgen ze iedereen zover om écht vooraan te komen staan.
Bij ‘La Fête de la Mort’ wordt er voor het eerst meegeklapt en bewogen. Het is een nummer dat de combinatie van ernst en speelsheid vangt waar Green Crow Collective om draait. ‘Black Sand’ krijgt een extra laagje door de scheurende electrische versterking van de banjo. Voorafgaand aan ‘Valse Mélancolique’ wordt even een moment genomen om stil te staan bij de slachtoffers van de genocides in Gaza en Soedan. “Wij hebben de tijd, maar deze mensen hebben geen tijd meer”. Het hoogtepunt van deze set is ‘Creatures of Beauty’, een prachtig nummer met een hypnotiserende bas-riff en een heerlijke opbouw. Afsluiter ‘Hard Drive Error’ (titelnummer van het album) laat de zaal achter met een gecontroleerde crash. “Wij zijn zot en jullie zijn ook allemaal zot, dus ga nog één keer lekker los”. Vandemoortele geeft het goede voorbeeld en huppelt met zijn tamboerijn een rondje door de zaal. Conclusie: Green Crow Collective weet, zelfs in een halflege zaal, met sterke interactie en een flinke scheut theatrale energie het publiek mee te trekken.