Iets na vieren wandelen we de Nieuwe Nor binnen, net op tijd om nog een glimp van openingsact Marrowland op te vangen. Al snel is duidelijk: fans van Ben Howard, Bon Iver en pakweg Fleet Foxes zitten hier goed. Verwarmende indiefolk dus – precies wat je wilt op een gure oktoberdag. Zanger Kars Grit haalt met gemak de hoogste noten, terwijl Chimène Hirsch met haar lagere stem de perfecte tegenkleur biedt. Een heerlijk begin van de dag.
De grote en kleine zaal van de Nieuwe Nor wisselen elkaar vandaag in hoog tempo af. Via de foyer – waar Broeibak Records de hele dag vinyl laat ronddraaien – schuiven we door naar de grote zaal, waar NYVE haar set al is begonnen. Geen makkelijke opgave in een nog halflege zaal, maar de soulvolle pop met jazzy accenten vindt toch zijn weg. Denk aan Lianne La Havas en Olivia Dean: warme songs die catchy genoeg zijn om voorzichtig de heupjes op te wiegen. In deze setting, met slechtst drie bandleden, vormt het wellicht niet de meest logische keuze voor een grote zaal, maar NYVE weet wel wat harten te vullen.
We blijven nog even in de intieme hoek met LAHAYE. Het duurt geen halve minuut voordat duidelijk wordt dat Hanna Lahaije een klein arsenaal aan fijne indiepopsongs bij zich heeft. 'I Used to Be Happy' springt er meteen uit: dromerig, melancholisch en ergens tussen Phoebe Bridgers en Taylor Swift’s folklore/evermore-fase in. Lahaije schrijft en produceert alles zelf en zingt met ontwapenende eerlijkheid over het alledaagse: de twijfels, het ouder worden, het zoeken naar houvast als twintiger. Klein, puur, mooi.