#PP09: Klassiekers redden Chris Cornell #PP09: Klassiekers redden Chris Cornell

Pinkpop 2009 / Review 1.1: Kings Of The Day, The Noisettes, Chris Cornell

, Geert Smeets, Ruud Everaerts

#PP09: Klassiekers redden Chris Cornell

Pinkpop 2009 / Review 1.1: Kings Of The Day, The Noisettes, Chris Cornell

Geert Smeets, Ruud Everaerts ,

And. We're. Off. De veertigste editie van Pinkpop is begonnen en tot en met maandagavond lees je hier meerdere malen per dag wat 3VOOR12/Limburg ervan vond. Speciaal voor alle Twitteraars voegen we de hashtag #PP09 alvast toe in de koppen van onze artikels! Retweet!

Pinkpop 2009 / Review 1.1: Kings Of The Day, The Noisettes, Chris Cornell

De veertigste editie van Pinkpop is begonnen en tot en met maandagavond lees je hier meerdere malen per dag wat 3VOOR12/Limburg ervan vond. We trappen af met de ooit-zo-rockende Chris Cornell, de vrolijke dansliedjes van The Noisettes en Nu Of Nooit-winnaars Kings Of The Day! Speciaal voor alle Twitteraars voegen we de hashtag #PP09 alvast toe in de koppen van onze artikels! Retweet!

Pinkpop wordt zoals altijd geopend door de winnaar van Nu Of Nooit, dus dit jaar was het podium voor Kings of the Day. Een band met jongens en gitaren, dus de kans op een dertien-in-een-dozijn gevoel is groot. Wat dat betreft was SAT2D vorig jaar een keuze die de verwende festivalbezoeker eerder op de rand van zijn spreekwoordelijke stoel zou brengen. Maar het publiek van 2009 heeft er gelukkig zin in. Al snel wordt meegeklapt met de band uit Vaals. "Beetje zin om te feesten?" De uitnodiging valt in vruchtbare aarde. Als er enkele dames met violen op het podium worden genodigd is zelfs wat te genieten voor publiek dat verrast wil worden. (RE)


Als Limburgs trots en winnaar van Nu Of Nooit Pinkpop traditioneel voor geopend heeft verklaard, bouwen The Noisettes o.l.v. zwarte parel Shingai Shoniwa in de tent hun eigen feestje. ‘I don’t care if you don’t want me because I’m yours’, roept ze ergens en dit ‘understatement’ vindt dan ook gretig aftrek onder het publiek. Naast haar stemgeluid, ergens in het midden tussen Duffy en Amy, zijn het vooral de bewegingen van de donkere diva die indruk maken. Gekleed in een ultrakort rokje, betreedt ze met bote voetjes vrijwel elk hoekje van het podium. Ook basdrum, monitors en andere stage-attributen worden regelmatig gebruikt als ‘dansvloer’. De luchtige successingle ‘Don’t upset the rhythm’ staat eigenlijk in schril contrast met de rest van de nummers, die scherp, rauw, maar toch zeer soulvol klinken. We horen dus liever de nummers die wat minder radiovriendeijk zijn, want met de punkpop van het debuutalbum gaat The Noisettes pas echt los. Maar als het dreigt te verzanden is daar gelukkig Shingai Shoniwa die kirrend en kraaiend, dan weer heupwiegend met een basgitaar het podium onveilig maakt. (GS)

Monsterstrot en rockicoon Chris Cornell heeft met zijn laatste album ‘Scream’ heel wat credits verspeeld. Eigen schuld, want zelfs als je het even niet meer weet, klop je nog niet bij Timbaland aan. En zeker niet als je Chris Cornell heet. Dus is het hopen op een aantal Audioslave- en Soundgardenklassiekers. Dat moet de tegenwoordig zonnebankbruine zanger ook gedacht hebben: een paar troeven achter de hand houden om dat laatste misbaksel te compenseren. De ex-grungeheld besluit echter om met nieuw werk af te trappen wat inderdaad bloedeloos en zielloos klinkt. Maar vlak voordat we denken dat de man de weg toch echt kwijt is, wordt Temple Of The Dog’s ‘Hungerstrike’ ingezet. Het vlammetje begint langzaam te branden en sporadisch horen we weer die fenomenale uithalen zoals aleen Chris Cornell dat kan. Maar de vermoeid ogende zanger blijft schipperen tussen ‘Scream’ en oud werk, waardoor het een door pieken en dalen gekenmerkt optreden wordt. De hoogste piek horen we tijdens Spoonman dat via een drumsolo overgaat in Led Zep’s ‘Good Times Bad Times’. Misschien kan een Soundgarden reunie het een en ander compenseren. En dan misschien in topvorm terug op Pinkpop Classic. (GS)

nu op 3voor12