Afgelopen zaterdag was de eerste dag van How’s Business; een initiatief van Stichting Popmuziek Limburg (SPL) om gevorderde bands op weg te helpen met hun carrière. De bands die in deze eerste editie van 'How’s Business?' meedoen zijn, The Mad Trist, 21 Eyes of Ruby, Très B en Kings of the Day. De bands waren samen gekomen in de Azijnfabriek te Roermond voor een dag vol workshops
Limburg kent vele goede bands, die regelmatig optreden door heel Limburg. Echter daar houdt het vaak op. De muziek is goed, maar op het organisatorische vlak gaat het vaak mis, wanneer deze bands de stap naar nationale succes willen maken. Daarom heeft SPL het Project 'How’s Business?' gestart om deze bands door middel van een aantal workshops op de goede weg te helpen. 3VOOR12/Limburg was aanwezig bij de eerste workshop in de Azijnfabriek in Roermond
De workshops worden gegeven door Corné Borchers. In de jaren 90 was Corné actief als drummer van de Tilburgse band 'The Brotherhood Foundation'. Thans doceert hij International Events, Music, Entertainement Studies (IEMES) aan de Fonteys Hogeschool. Een ervaringsdeskundige op het gebied van organisatie rond bands. Hij zal de vier gekozen acts op weg helpen met de organisatie van hun band, en hij zal ze de juiste hulpmiddelen hiervoor aanreiken.
Door middel van presentaites en per-band-workshops werd ingegaan op verschillende aspecten die in bands spelen, buiten de muziek om. Hierbij passeerden verschillende onderwerpen de revue. Organisatie van een band, planning, zakleijke aspecten, fiscale aspecten, rechtsvormen en als laatste Imago en uitstraling. Meerdere malen werden de bands met een opdracht weggestuurd, die een half uurtje later per band in een plenaire sessie werd besproken, waardoor interessante disccussies tussen de bands ontstonden.
Laat in de middag was de eerste editie van How’s Business afgelopen, en waren de bands vol met ideëen en naar huis gestuurd. Er werd nog wel een opdracht meegegeven voor de volgende sessie over twee weken, waarin ze alles wat vandaag besproken is kunnen meenemen.
SPL helpt de zakelijke kant van bands te ontwikkelen
Très b, Kings of the Day, The Mad Trist en 21 Eyes of Ruby laten zich graag alles leren
Stichting Popmuziek Limburg heeft het op zich genomen om bands op weg te helpen met de zakelijke kant van de muziek. Afgelopen zaterdag was de eerste dag van 'How's Business?'.