Warm als de herfst en stoer als en teddybeer Warm als de herfst en stoer als en teddybeer

De eeuwigheidswaarde van Fold vastgelegd op ‘Forever And A Day’

, Erik Daems,

Warm als de herfst en stoer als en teddybeer

De eeuwigheidswaarde van Fold vastgelegd op ‘Forever And A Day’

Erik Daems, ,

Fold maakt herfstliedjes voor elk seizoen en is beïnvloed door Motorpsycho, The Cure, Johan en Snow Patrol. Vers van de oude school, verfrissend als een herfstbries en zo vertrouwd alsof het iedere dag op de radio voorbij komt. De band uit Eindhoven met een van origine Panningse zanger zal in het najaar 2008 een volledig album uitbrengen. Als voorloper daarop is er de door Theo Vogelaars (Tröckener Kecks) opgenomen EP ‘Forever And A Day’.

De eeuwigheidswaarde van Fold vastgelegd op ‘Forever And A Day’

“Hitpotentie” was één van de woorden die meteen opvielen in het verslag dat Bodog Music schreef over Fold na de kwartfinale van de Emergenza Band Contest. Dynamische songstructuren, vloeiende zanglijnen, technisch drumwerk, pakkende gitaar-riffs, stemmige akkoorden. Fold heeft de benodigde kwaliteit in huis en verpakt die op ‘Forever And A Day’ in liedjes knisperend als herfstblaadjes. Eind 2008 volgt een full-lenght album, waarvan de productie in dezelfde handen zal liggen als van dit vier nummers tellende schijfje. De eerste tonen van het openingsnummer ‘City Sirens’ stralen meteen een soort van comfortabele rust uit. Luistert zich gemakkelijk weg, ligt prima in het gehoor maar is interessant genoeg om daar nog wel even te blijven hangen. Deze muziek zet je op als je in je huiskamer rustig een boek zit te lezen, maar weet blijkens live-recensies op het podium de vonk naar het publiek wel degelijk over te brengen. Die gedrevenheid is ook terug te horen in ‘Feeding The Fire’, een dynamische up-tempo song waarin drummer Mike zeer ritmisch maar met veel gevoel voor de melodie speelt, de stem van zanger Aran in de coupletten achter lijkt achter te blijven, maar aan kracht wint in de refreinen die verder gevuld worden door stevige maar toch heldere gitaarpartijen. Iets meer plooien zitten er in ‘The Fall’, dat een zeer gelaagde opbouw heeft. De bijna fluisterende zang waait als een mist over de grillige gitaarpartijen en opborrelende drums. Na veel afwisseling van heel open en wat vollere gedeeltes volgt de echte uitbarsting op het einde van dit nummer. Daarna breekt de bewolking open en gaat in ‘Summer’ de zon schijnen. “Nothing’s wrong”, zingen de heren van Fold in de mooie afsluiter van ‘Forever And A Day’. Met de muziek op ‘Forever And A Day’ is ook zeker niks mis, die zit zo goed in elkaar dat het klinkt alsof iedereen het al jaren kent. Het gevaar dat daar in schuilt is dat het ook niet opvalt, omdat aan de muziek op deze EP geen echt opvallende uitsteeksels zitten. Of daar verandering in komt, weten we aan het eind van dit jaar als het volledige album uitkomt. En dan maar hopen dat de hits voor Fold komen voordat de dag na de eeuwigheid aanbreekt.

nu op 3voor12