Rock & Roll-verhalen vanuit de NIEUWE NOR

Marco Roelofs vertelt: De Heideroosjes verrassen triomfantelijke Italiaanse hoerenloper

Kees van den Berg, ,

Hoe tof het kan zijn om muzikanten te laten vertellen over hun ervaringen ‘on the road’ en in de oefenruimtes bleek afgelopen donderdag in poppodium NIEUWE NOR tijdens ‘Rock ON Roll: The Stories’.

Marco Roelofs vertelt: De Heideroosjes verrassen triomfantelijke Italiaanse hoerenloper

Amper anderhalf jaar oud is de NIEUWE NOR nog, een carrière in schril contrast met die van de drie gasten die het podium had uitgenodigd voor ‘Rock ON Roll: The Stories’, een productie/concept van Productiehuis Oost-Nederland (ON) waarin artiesten komen vertellen over hun belevenissen. ‘Terug naar de oefenruimtes waar zij ooit begonnen’, was er dus niet bij, maar gezellig werd het uiteindelijk wel met de verhalen van Jan Smeets, Anneke van Giersbergen en Marco Roelofs. Rond negen uur verzamelen zich ongeveer zestig bezoekers in het café van de NIEUWE NOR. In een hoek van het café staan tientallen kratjes Grolsch, de sponsor van de avond, opgestapeld. Karlijn Ribbers van Productiehuis ON springt op een kratje en roept over de aanwezigen dat zij zodadelijk zullen worden opgedeeld in drie groepen. Iedereen krijgt een routing, kratje om op plaats te nemen én een beugeltje Grolsch en gaat onderweg naar een van de drie ruimtes. In de eerste, een kantoorruimte, zit Pinkpop-baas Jan Smeets in een grote stoel, omgeven door het publiek op kratjes en vertelt honderduit over het huidige pop-klimaat en de miljoenendeals. Ook projecteert hij zijn favoriete beelden op de muur, waarnaast twee posters hangen van de komende Pinkpop Classic op 12 mei en Pinkpop zelf twee weken later. Niet alleen ter promotie, maar ook een reminder voor wanneer hem zou worden gevraagd welke bands er ook alweer allemaal komen. Het podium van de NIEUWE NOR wordt vanavond omgeven door lange zwarte gordijnen. Achter die gordijnen, op het podium zelf gebeurt het namelijk. Daar zit Marco Roelofs. Hij heeft een setlist samengesteld waaruit het publiek mag kiezen. Een verhaal over hoe De Heideroosjes in de Jerry Springer-show kwamen? Hoe ze Lemmy van Motorhead zo ver kregen een intro voor hen in te spreken? Vraag maar raak! Touren in Amerika? Dat is nog niet zo luxe als je zou denken: “Het kapitalisme viert er hoogtij en zo moet je zelf in de club waar je speelt voor je eigen biertje betalen”, vertelt Marco. In Europa, daar worden bands veel beter verzorgd. Maar het grappigste verhaal komt toch wel vanuit de geblindeerde tourbus geparkeerd in een Italiaanse tippelzone waar een prostitué naast de tourbus een trotse Italiaanse klant een pijp-beurt geeft. Wat aanvankelijk begint als een weddenschap over hoeveel minuten het nog gaat duren, gaat na een tijdje vervelen. De Heideroosje verzamelen zich bij de deur van de bus, doen hem open en roepen gezamenlijk: “Hurry up, man!” De eens zo triomfantelijke Italiaan weet niet hoe hij heeft en vlucht snel. De prostitué tevreden achterlatend. Hij had toch al betaald. De meeste interessante verhalen komen van de twee muzikanten. Als laatste is Anneke van Gierbergen aan de beurt. De innemende oud-zangeres van The Gathering, tegenwoordig solo actief in haar eigen band Agua de Annique, heeft op de rode bank in de kleedkamer plaatsgenomen en houdt een betoog tegen touringcar-operator Jan de Wit. Huur er nooit je tourbus, want je wordt met de meest vreselijke buschauffeurs opgezadeld, zo lijkt het. Op het einde van de laatste sessie van de avond pakt Anneke haar nieuwe gitaar en mag iemand uit het publiek kiezen wat ze te horen gaat brengen: een oud Gathering-nummer, een bestaand nummer van Agua de Annique of een heel nieuw nummer? Het wordt het laatste, geïnspireerd op de Portugese fado. En dat zorgt voor kippenvel! En zo eindigt de meest intieme avond in de historie van poppodium NIEUWE NOR, want zeg nou zelf: waar krijg je tegenwoordig nog de kans om zó diep in de belevingswereld van de artiest terecht te komen?