De inschrijving voor de schoolbandjeswedstrijd PopSport is inmiddels weer bezig en 3VOOR12/Limburg draagt een warm hart toe aan dit initiatief, waarbij het niet alleen om de muzikale capaciteiten van de bands gaat, maar ook om andere kwaliteiten die komen kijken bij het muzikantschap. Heeft een band bijvoorbeeld voldoende managementcapaciteiten in huis? Want je werkt met meerdere mensen nauw samen, vaak met verschillende karakters en achtergronden, en die moet je ook gemotiveerd kunnen houden om nieuwe nummers te schrijven en om ieder weekend ergens in een zaaltje te spelen. En hoe promoot je een band voldoende? Het zijn allemaal dingen die behandeld worden in de workshops behorend bij PopSport.
De drijvende kracht achter PopSport is Paul Moerel. Hij is werkzaam bij Buro Pinkpop en organiseerde vanuit Stichting Popmuziek Limburg (SPL) en BraM (voorheen Brabant Pop) de bandwedstrijd PopSport. Inmiddels is PopSport een losstaande stichting. Daarmee haalt Moerel een hoop onduidelijk weg, want PopSport wordt beter zichtbaar, los van SPL en BraM. "Er is nu een centraal punt," zo zegt hij zelf.
Moerel heeft een achtergrond in jongerenwerk. Zo wist hij tijdens een stage in Rotterdam hangjongeren op het rechte pad te houden door ze met muziek in de weer te laten gaan. Voor een latere stage kwam hij in contact met Joery Wilbers, voormalig consulent van SPL, die op dat moment PopSport aan het opzetten was met een andere stagiaire, Roel Kornips (uit Superhero). Er bleek echter te weinig werk te verrichten voor Paul als stagiaire en vervolgens kwam hij terecht bij Buro Pinkpop, alwaar hij meewerkte aan het organiseren van de Limburgse editie van Kunstbende. Tijdens een voorronde van Nu Of Nooit sprak Moerel weer met Wilbers over PopSport. "Joery zei dat als er een vacature vrij zou komen hij het mij meteen zou laten weten," aldus Paul. "En korte tijd later werd ik al gebeld voor een gesprek."
Als organisator weet Paul Moerel duidelijk het onderscheid aan te geven tussen PopSport en andere bandwedstrijden."Het gaat om meer dan alleen muzikale kwaliteit. Voor velen is het een eerste kijkje in de popwereld. We willen bands motiveren! Het draait om het meedoen." Er zijn een aantal workshops, waarvan twee verplicht: Bandcoaching en eentje over MySpace. Die laatste is nieuw, maar zeker niet onbelangrijk. "Iedere band heeft een MySpace," zo weet Paul. "Ik denk ook dat het gewone bandsites zal vervangen. Bijvoorbeeld Lenny Kravitz, die heeft alleen nog maar een MySpace-pagina."
Sinds verleden jaar is het werkveld van PopSport vergroot door ook bands uit Noord-Brabant erbij te halen. Toenmalig BraM-consulent Tom Ketelaar (tegenwoordig programmeur bij Effenaar) vond het een interessant initiatief en ook andere provincies zien mogelijkheden wat betreft PopSport. "Gelderland wilt ook meedoen," zo meldt Paul aan 3VOOR12/Limburg. "Niet de komende editie, maar die erna." Ook Popunie uit de provincie Zuid-Holland toont volgens Moerel "zwaar interesse". Er bestaat volgens Moerel de ambitie om van PopSport uiteindelijk een landelijke competitie te maken. "Het is wel tof om het te zien groeien, weet je."
Verleden editie was Denvis de presentator van het gehele PopSport-gebeuren. Moerel zegt dat Denvis dit jaar niet meer zal presenteren, hoewel dit niet zo zeer gebaseerd is op zijn soms wat botte stijl van presenteren. "Het is niet de bedoeling dat iedereen Denvis als het gezicht van PopSport gaat zien," zo legt hij uit. "Hij is alleen de presentator. Het is belangrijk dat iedereen die met PopSport bezig is, weet dat ze bij mij terecht kunnen. Paul is 't gewoon, haha!"
De man achter PopSport: "Paul is 't gewoon!"
Groeiende bandcompetitie kan nu al op eigen benen staan
“PopSport gaat landelijk,” zo kopte Dagblad De Limburger een paar weken geleden. Die kop is ietwat voorbarig, zo mogen we na navraag bij de organisatie concluderen, maar er bestaan wel degelijk ambities in die richting. Dat liet coördinator Paul Moerel weten tijdens een gesprek met 3VOOR12/Limburg. Het concept van deze bandcompetitie is het sterkste punt. "Het gaat om meer dan alleen muzikale kwaliteit,” aldus Moerel. “We willen bands motiveren! Het draait om het meedoen."