Balkan Beatz komt laat op gang

… Maar gaat door tot sluitingstijd

Pierre Oitmann, ,

Met het uitbreken van de oorlog in het voormalige Joegoslavië vluchtten veel Bosniërs naar West-Europa. Één van de vluchtelingen die in Berlijn terecht kwam, ging in een discotheek oude Joegoslavische hits draaien voor de andere vluchtelingen. Het werd een terugkerend evenement en rond de eeuwwisseling werden de zogenaamde Balkan beats gedraaid in hippe Berlijnse clubs. Inmiddels is er een hele scene ontstaan rondom dit soort Oostblokmuziek. Het dj-duo Balkan Beatz draaide een selectie...

… Maar gaat door tot sluitingstijd

Etnische muziek is hip en zo eens in de zoveel tijd komt er weer eens een genre naar boven borrelen dat het grote publiek nog niet kende. Eind jaren '40 raakt de Cubaanse mambo in swung (en vijftig jaar later opnieuw) onder aanvoering van onder andere Perez Prado. Op het Caribische eiland Jamaica gebeuren ook veel spannende dingen op muzikaal gebied vanaf begin jaren '60. Jimmy Cliff maakt reggae wereldwijd populair met zijn hit 'The Harder They Come' en de bijbehorende speelfilm. Op dat moment is ook de ster van Bob Marley rijzende, die wordt gezien als de eerste popster uit de Derde Wereld. In de jaren '80 is Afrika een populair gespreksonderwerp. Is het niet vanwege de hongersnood in Ethiopië en het daaruit ontstane Live Aid, dan is het wel vanwege de muziek die er uit het continent komt. Mory Kante, Kaoma, Ladysmith Black Mambazo, allemaal Afrikaanse artiesten die wereldhits scoren. Ondertussen laten ook artiesten als Toto en Paul Simon zich inspireren door Afropop. Muziek uit het voormalige Oostblok kende zo'n massale ontdekking door het grote publiek nog niet. Westerse popmuziek heeft ook pas vanaf 1989 officieel zijn intrede gedaan in de (voorheen) communistische landen. De enige popmuziek uit het Oostblok die we sindsdien voorgeschoteld kregen was die van nietszeggende acts die meededen aan het Eurovisie Song Festival. Hoe nietszeggend ook voor 'ons westerlingen', de winnende deelname van de Oekraïne in 2005 gaf een belangrijke impuls aan de economie en cultuur in dat land. Veel traditionele muziek uit het voormalige Oostblok - en met name uit het gebied ten zuiden van het Balkan-gebergte - heeft zich ondertussen vermengd met Westerse muziek. Maar ook Caribische stijlen als reggae, ska en dub hebben hun weg gevonden naar het zuidoosten van Europa, aan of nabij de Zwarte Zee. Het resultaat is een smeltkroes van Slavische en Mediterrane volksmuziek, zigeunersmartlappen, Oostblokreggae, polkapunk en sevdahska. Niet specifiek één genre, maar al deze stijlen bij elkaar worden aangeduid als Balkan beats, of - dankzij het beroemde typetje van de Britse komiek Sasha Baron Cohen - als Borat beats. In de Azijnfabriek wordt een keur aan dit soort muziek gedraaid, alsmede ook meer traditionele liederen uit deze regio. Tussendoor horen we nog obscure Russische discoplaatjes, yodelmetal en zelfs schlagers. De plaatjesdraaiers, DJ Tommi en Gusztav, noemen zich collectief Balkan Beatz en hebben het grootste plezier achter de draaitafels en weten dat goed over te brengen aan de bezoekers. Helaas is het aanvankelijk drukker aan de bar dan op de dansvloer. Pas na 23.00u beginnen er langzaamaan wat meer mensen binnen te druppelen en wanneer het inmiddels al zondag is, staat er dan toch nog een aardige groep mensen te dansen op de klanken uit de Balkan.