Wie van fusion cooking houdt, kan met het album 'What's That Cookin' In Your Head' zijn hart ophalen.

Zwardsick is een al lang bestaande band, of zeg maar gerust: langlopend project, met steeds wisselende samenstellingen. 'What's That Cookin' In Your Head' is hun eerste album in hun nieuwste verschijningsvorm, maar eerder verschenen al 'Skin' (2007) en 'Burdock Bubbles' (2010), plus vier ep's.

What's that cookin' in your head

Zoals bij elke mengelmoes aan genres moet je, zoals bij fusion-koken, goed het recept volgen zodat je klanken (en smaken) niet uit balans raken - het is goed het verschil aan te voelen tussen een mespunt en een snuf zout. Om daarmee te suggereren dat Zwardsick met 'What's That Cookin' In Your Head' een album voor decadente fijnproevers heeft gemaakt, gaat te ver. Het album een goed opgebouwde doch excentrieke hamburger te noemen, is een ge(s)laagdere metafoor. Natuurlijk, het moet net je smaak zijn: grof gemalen vlees dat nog net te rauw is, af en toe een optater van een zinderend zuur augurkje, iets ondefinieerbaar knisperends - het broodje dat het hoogtepunt van elk alternatief festival kan zijn. Veel mensen zullen zich met besmeurde kinnen in het publiek begeven.

De voedselmetafoor is makkelijk, maar het album is oprecht een soort monster van Frankenstein: aan elkaar genaaide stijlen en klanken die op de een of andere manier een heel goede samenhang hebben. Het onheilspellende van de gitaarlijnen, die op zijn zachtst gezegd niet de majeur-harmonieleer volgen, komen op je af als een wandelend schepsel. De opening ('A Live Alive') begint als een oerknal die uitmondt in een bijna funky groove; een prelude op hoe het album vervolgt. Toegegeven: de inkomende stem is weliswaar even wennen door zijn rauwe, doorrookte klank, maar lokt ons, als waren we in de voorzaal van een spookhuis, zo de attractie in. Het zorgt voor een vervreemding, maar nooit voor ongemak.

Zanger Philip Hayden tijdens Peel Slowly And See 2024

Bassist Arie van Duijvenvoorde tijdens Peel Slowly And See 2024

Rauw, maar niet rommelig

Waar drums en bas constant samenwerken als een stug front, verticaal en onvermurwbaar, glijdt de saxofoon er in de lengte overheen. Soms krijgt het instrument ook een wat prominentere rol in een melodische lijn, zoals in 'What!?', waar hij soms, vrij onzuiver trouwens, een lick eruit gooit en even loskomt van zijn samenspel met de gitaar. Ik had nooit verwacht dit te schrijven, maar de onzuiverheid werkt en benadrukt des te meer het rauwe karakter van de plaat. Andere golflengten zijn van grotere waarde.

'Because I Could Not Stop For Death' begint met een wat klassiekere blues-achtige riff en volgt qua schema ook dat van een blues. De saxofoon als scheepstoeter in dit nummer voorspelt dat we halverwege de track onderwater lijken te raken qua geluid. Zo schakelen we in het album vaker naar onheilspellende werelden- 'Categorising' begint met de schaduw van een haai, in 'Daffodils' komen we bij het psychedelische rustpunt tussen alle nummers. En steeds is daar die saxofoon, als een melancholische lijm over alles heen.

De combinatie van stoner, psychedelisch, noise, funk en jazz komt misschien over als rommelig, maar is dat geenszins: het biedt een lekker, ongekunsteld rafelrandje, geraffineerd in alles wat eigenlijk niet hoort te kloppen.

De releaseparty van 'What's That Cookin' In Your Head' is op zaterdag 8 november vanaf 21:00 uur in Muziekcentrum The Box in Katwijk aan den Rijn.