In 1980 kwamen ze samen, en brachten kort daarna hun eerste single 'Steppin' uit. Dit jaar vieren ze samen hun vijfenveertigste verjaardag met een Europese tour, die op zaterdag 8 november tot een feestelijk en funky einde kwam op het podium van Poppodium Boerderij in Zoetermeer.

Eerste set

De zaal loopt steeds voller, en de mensen in het publiek staan vóór de show gezellig met elkaar te kletsen onder het genot van een glas bier of een flesje frisdank. Er zijn vooral volwassenen en ouderen, maar hier en daar zijn ook jongere gezichten te zien. Plotseling klinkt er een gong en dempen de lichten. Zachtjes hoor je vogelgekwetter en dan, conga's! De bandleden van Shakatak betreden in stijl het podium, vergezeld door luid applaus en gejuich van het publiek.  

De Britse band die voor ons opgesteld staat is de originele incarnatie die in 1980 hun carrière startte:; Jill Saward als lead-zangeres, Bill Sharpe op de toetsen, Roger Odell, aangekleed met een fedora hoed en zwarte leren handschoenen achter de drums, George Anderson op basgitaar en Keith Winter op gitaar. Daarnaast is er een zangeres bij die de band enkel op tournee versterkt: Jacqui Hicks. Naast hun zang bespelen Jacqui en Jill ook diverse instrumenten, zoals dwarsfluit, saxofoon en percussie.  

Na een warm onthaal van het publiek zetten ze het eerste nummer 'Invitations' in. Dwarsfluit en percussie vullen de zaal, en de ruimte barst los. Je hoort per direct de ervaring van de band, die met zichtbaar plezier erg strak spelen. Wel hoor je dat de stem van Jacqui Hicks nog een beetje warm moet worden, want bepaalde hoge noten haalt zo nog maar net.  

''Maar één nummer?''
Na het nummer loopt toetsenist Bill naar de microfoon. ''We hebben de afgelopen drie weken door Europa getourd, en vanavond is onze laatste show hier,'' zegt hij, ''en daarom gaan we maar één nummer spelen.'' Het publiek moet lachen. ''Nee grapje, twee'' zegt hij daarna. ''Het volgende nummer wat we gaan spelen heet 'Easier Said Than Done', een van hun grotere hits. Met slappende bas en goede funky groove zetten ze hem in. Gitarist Keith Winter zingt tijdens het nummer backing vocals, en waar zangeres Jill Saward eerst achter haar percussie-set stond neemt ze nu de voorgrond. Een zweverige gitaarsolo wordt op de hielen gevolgd door een synth-solo. De energie komt er goed in bij zowel publiek als band.  

Na nog een nummer speelt de band een instrumentale tune genaamd 'Soul Fuego'. Drummer Roger Odell laat zien hoeveel ervaring hij met de drumstokken is, en Jacqui Hicks tovert een saxofoon tevoorschijn voor een solo moment. Bassist George Anderson heeft het overduidelijk naar z'n zin op het podium; hij glimlacht vrolijk en beweegt gepast met de muziek mee. Bill loopt opnieuw naar de microfoon toe; ''Ik loop wat langzamer tegenwoordig'', grapt hij weer. Naast lenige vingers heeft hij kennelijk ook een goed gevoel voor humor. 

Daarna volgt het vijfde nummer 'Streetwalkin', oorspronkelijk uitgebracht in 1982. Dit nummer neigt meer naar soul, waardoor het voelt alsof je écht naar de jaren '80 wordt teruggezogen. Tijdens de gitaarsolo dansen de gitarist en zangeres Jill Saward rug aan rug. In de tussentijd kan het publiek zelf ook niet stilstaan, en stil blijven. Na iedere uitvoering volgt een daverend applaus en luid gejuich. De interactie tussen de band en het publiek is erg leuk en grappig. Na nog een aantal nummers, waaronder 'A Million Voices', volgt er een pauze van tien á vijftien minuten. ''Wij zitten op de leeftijd waar dat even moet,'' zegt Bill Sharpe voordat de band het podium verlaat. 

''Vijfenveertig jaar zijn wij al samen, en we leven nog steeds'' 

Bill Sharpe

Tweede set

Er gebeurt iets bijzonders voordat de tweede helft van de show begint. Bassist George Anderson betreedt in z'n eentje het podium, en begint een boodschap in het Nederlands voor te dragen, hoewel met een stevig Engels accent. ''Hallo allemaal. Welkom bij onze vijfenveertig-jarige jubileumshow. De anderen slapen allemaal!'' Het publiek moet lachen. ''Wake up!'' roept iemand uit het publiek. George gaat verder ''Dus dit is de bas-solo. Tijd voor een feestje!''  

Wat volgt is een aantal minuten waarin George zijn skills tot het uiterste laat zien. Tijdens een stukje waarin hij de snaren met zijn duimen slapt, begint hij spontaan veel sneller te spelen. Even later voegt de drummer zich bij hem, en zetten ze samen een korte instrumentale set in. Even later komt, ontwaakt uit hun slaap, heel de band het podium op.  

''Vijfenveertig jaar zijn wij samen. Het is een mooie reis geweest, en we leven nog steeds'' zegt toetsenist Bill Sharpe. Hij kondigt daarna het eerstvolgende nummer 'I've Got A Good Feeling' aan. De groove van de eerste helft wordt weer lekker opgepakt. Een hoge synth-solo galmt door de ruimte heen. Bill trekt tijdens al zijn solo's en improvisatie-stukjes een gezicht dat er haast pijnlijk uitziet; kortom, hij kan ervan genieten! 

''Naughty Boy''
Bill loopt opnieuw naar de microfoon toe. ''We brengen jullie terug naar een club in South London in 1980. In mijn broekzak heb ik een verrassing zitten''. Iemand roept iets naar hem, waarop hij lacherig ''Naughty boy'' antwoordt. Plotseling halen alle bandleden fluitjes uit hun zak, en gooien die naar mensen in het publiek die hun hand voor eentje opsteken. ''In het volgende nummer 'Steppin'' zitten een aantal stille stukjes. Dan moeten jullie op die fluitjes blazen,'' zegt Bill. Het wordt snel ingezet. Ook dit is een instrumentale track. Het nummer werd in 1981 uitgebracht, en heeft een lekkere lounge vibe. Wanneer de korte stukjes zonder muziek voorbij komen wordt er luid op de toegeworpen fluitjes geblazen. Na ''Steppin'' volgen er nog een aantal nummers, waaronder 'Day By Day'. De set dendert door en de band, ondanks hun grappen over hun leeftijd, houden de energie er nog steeds in.  

Nu is het moment voor één van hun allergrootste hits; 'Night Birds'. Er volgt een opbouwende intro, waarna het iconische piano-stukje klinkt. Bill hoeft hem echter niet vaak te spelen, want het publiek zingt die voor hem. Dankzij de piano- en synthsolo krijgt de hit haast een futuristisch trekje. Het nummer wordt extra lang gespeeld door de band, en wordt beeïndigd met een crescendo van alle instrumenten door elkaar heen. Er volgt luid gejuich en applaus.  

“Zijn jullie gestoord?” 
Bill loopt opnieuw naar de microfoon toe. ''Willen jullie nog een liedje horen!?'' Luidkeels stemt het publiek voor. ''Zijn jullie gestoord!?'' vraagt Bill hardop. Opnieuw klinkt er goedkeuring en gelach. Het laatste nummer, overigens ook één van hun hits uit 1984, is 'Down On The Street'. Door de echo op de vocals heeft het meer een disco gevoel. Helemaal aan het einde zet de band een mash-up van allerlei nummers in. Zo hoor je bijvoorbeeld een stukje van James Brown's 'Get Up I Feel Like Being A Sex Machine', en andere nummers.  

''Ik denk dat het tijd is voor een foto'' zegt Bill na afloop. Met zijn mobiel maakt hij een aantal foto's, waaronder een selfie. ''Facebook, vijf minuten!''