Opeens zijn er veel releases tegelijkertijd, dus behandelen we in één artikel vier tegelijk: ‘Zie Mij’ van Rhodé Vree, 'Hands' van Gus Walker, 'Stilte’ van Merle en ‘Jungle Bird’ van Mark, Frank & Money.

Rhodé Vree - ‘Zie Mij’

De titel van de debuutsingle van Rhodé Vree, ‘Mond vol Moed’, komt terug in de tekst van haar tweede: ‘Zie Mij’. Zouden de songteksten van haar nummers een ketting gaan vormen?

Bij deze ijle popsong wordt de onschuldig klinkende zang begeleid door indringende beelden. Door de montage steeds een verbinding gelegd tussen een modder-etend Ingmar Bergman-achtig wezen (denk aan De zevende zegel) en Rhodé Vree, met rood kapje op de Noordwijkse kermis. waartussen de beelden voortdurend paralellen trekken door middel van cuts. Die kermis is trouwens spookachtig: een enge vrouwenglimlach, een steen gooien in een donker graanveld verandert in een bal gooien naar blikjes. Dat beeld transformeert dan weer in het wezen dat met modder gooit en die dan opeet in plaats van een suikerspin, zoals de Noordwijkse.

“Zie mij" is trouwens maar een deel van de tekst: “…zie mij gaan, zie mij vallen en weer opstaan.” Het modderwezen is de schaduw, haar wilde, ongetemde kant, en Rhodé zelf de onschuldige kant van plezier maken met een donker randje – net als bij Jung. Het wezen wrijft zich in met modder, Rhodé smeert schreeuwend haar gezicht in met lippenstift, jagend op geluk. Ze wast de opsmuk er in de zee af: “Ik zeg niets / Kijk.” Zo wil ze echt gezien worden.

Regisseur Maarten de Bruijne heeft opnieuw een bijzondere en sfeervolle clip geleverd.

Gus Walker - 'Hands'

De zee speelt ook een rol in de clip van de nieuwe single van Gus Walker, ‘Hands’, waar hij in de duinen staat. Het nummer deelt alleen de titel met de ’90s-hit van Jewel, thematisch en muzikaal zit Gus’ reggaenummer heel anders in elkaar.  Drum, bas en gitaar begeleiden de regelmatig kopstem zingende Leidenaar, die een R&B-randje toevoegt aan zijn song. Hij richt zich de hele tijd tot de camera als een personage. Hij deelt er zijn twijfels en overwegingen mee. Gus strekt zijn armen ernaar uit danst aan het einde op het strand.

Tijdens het nummer verandert “Got the world inside my hands” van het begin in “Got the world inside your hands”, een veelzeggende verandering. Ze begrijpt dat hij meer tijd nodig heeft om zijn verdediging te laten zakken en één te worden, aan het eind komen ze samen. “Feels like you understand” – gelukkig doet ze dat. “Het is de rush van opwinding, gecombineerd met de kwetsbaarheid van het besef dat het tijd is om je hart open te stellen, ook al is dat beangstigend,” licht Gus toe. Giel Beelen was er op de radio al enthousiast over. 

Merle - 'Stilte'

Begeleid door sobere instrumentatie bezingt Merle verlies. Het ontroerende ‘Stilte’ gaat over het gemis dat achterblijft wanneer iemand sterft: “Je vraagt je af waarom ik niet meer hier ben (…) Thuis brandt het vuur nog, maar ik blijf koud (…) Hier ben ik als de stilte, voortaan”.

Helaas is dit nummer sterk autobiografisch. Merle licht toe: "Mijn goede vriend Alexander Haak, de gitarist en co-writer van dit liedje, verloor zijn ouders kort na elkaar. We schreven dit als een herinnering aan het feit dat ook in stilte liefde blijft bestaan." 

Momenteel werkt Merle aan haar tweede EP, die eind 2025 uitkomt.

Mark, Frank & Money - ‘Jungle Bird’

In 2025 won Mark, Frank & Money de tweede editie van bandwedstrijd Alphen on Fire (hier het verslag LINK ter herinnering). Één van de prijzen was een opnamesessie in de Waddinxveense studio Raiko Records. Die studiotijd levert hun nieuwe single ‘Jungle Bird’ op, een vrolijke mix van disco en funk met een hoofdrol voor de synthesizer. Het nummer vertelt over een ontmoeting op de dansvloer; het moment waarop je iemand ziet die zo’n paradijsvogel is, dat je op slag verliefd wordt: “Your colors are quite out of this world”. Een liveoptreden met het nummer staat al gepland: op 19 maart 2026 speelt Mark, Frank & Money in de Nobel.