Jazz met een verhaal
De meeste concerten vinden ‘s avonds plaats, maar voor de verandering is de aanvang hier al om 15:30. Er is vrijwel te veel publiek om in het kleine zaaltje op de tweede etage van het pand te krijgen, en om iedereen een plekje te geven is een puzzelwerk van jewelste. De ruimte zelf is aangekleed met kaarten van de eilandengroep, lampen waaruit warm licht straalt en een tal aan instrumenten, zoals gitaren, piano's en in de hoek een oude tape-recorder.
“Ik ben helemaal ontroerd door deze grote opkomst'' zegt initiatiefnemer en saxofonist Kurt Schwab. Niet ver van hem vandaan staat een bureau, met daarop een computer die ervoor zorgt dat het concert opgenomen zal worden. “Als je dit ooit opneemt, zou je het kunnen filen onder 'jazz met een verhaal' Ik wil hiermee aandacht voor onze persoonlijke verhalen, die deel zijn van een groter geheel”. Dat grotere geheel zijn de Nederlanders met Indonesische roots, en hoe het koloniale verleden hen nog steeds schaadt. ''Nederlanders weten daar geen ruk van,'' zegt hij.
De muziek die gespeeld wordt is kalm en rustgevend. De sfeer in de ruimte wordt alleen maar huiselijker wanneer het buiten begint te stortregenen. Het ensemble muzikanten die met Kurt meespelen zijn als volgt: Jeroen Koning op bas, Django Buiting achter het drumstel en Ewald Ebing op de toetsen. Ewald is overigens ook geschoold in Indonesische taal-en letterkunde, en volgens Kurt is zijn bijdrage ''Van onschatbare waarde'', een uitspraak die Ewald in tranen laat uitbarsten.
''Daar geboren, hier getogen''
Voorafgaand de muziek spreekt verhalenvertelster Cindy Smits, die in als jong meisje met haar familie naar Nederland toegekomen is, het publiek toe. ''Lieve Cindy, ons tropenkind'' klinkt het. Ze vertelt over hoe, desondanks ze opgegroeid is in Nederland, ze nog steeds een enorme verbinding voelt met haar geboorteland: ''Daar geboren, hier getogen''.
Tussen de stukken door spreekt Kurt ook het publiek toe. Hij vertelt over zijn vader, die al vroeg wist wat hij in het leven wilde, maar ook dat hij niet veel sprak over Indonesië. ''Hij wilde ons (zijn zoons) beschermen voor wat hen in Nederland te wachten stond,'' vertelt Kurt. Wanneer hij de naam van zijn vader hardop uitspreekt raakt hij geëmotioneerd. 'Wij gaan nu het enige wat ik van mijn vader uit Indonesië mee heb gekregen voor jullie spelen: een kinderliedje''. Het eerste gedeelte speelt hij in zijn eentje, maar op het juiste moment komt de band bij.
Een ander stuk gaat over de vijf zuilen waarop de onafhankelijke Indonesische staat is gebouwd, de Pancasila. ''Deze zijn door de jaren heen steeds veranderd, vooral door het politieke klimaat' legt toetsenist Ewald Ebing uit. Speciaal daarvoor heeft hij metaalachtige instrumenten in zijn keyboard geprogrammeerd, die het stuk een kenmerkend, Indonesisch geluid geven.