Op Maandrift Op Maandrift

Een experimentele avond voor en door het maanlicht

, Martin Tückermann | foto's: Wouter Buysse

Het is nog volop licht buiten als de muzikanten Brian Sinnema (Beggar Brahim) en Jesper Doolaard het podium betreden en kort uitleg geven over de opbouw van de avond en hun project ‘Maandrift’; muziek en geluid geïnspireerd door en op het licht van de volle maan, die later deze vrijdagavond 9 juni 2017 door het dakraam de bovenzaal van de Vrijplaats Leiden zal verlichten.

Na deze korte introductie over de verdeling van de avond in de drie delen “wat we doen”, “meer daarvan...maar dan gericht op...dingen” en ‘Maandrift’, zijn de eerste noten hoorbaar. Die eerste noten blijken kenmerkend te zijn voor de rest van de avond – de instrumentale en experimentele moderne klassieke muziek gemaakt door klarinet, sopraansaxofoon en effecten – blijken geïnspireerd te zijn door het kraken van de deur naar de zaal.

Na een korte pauze volgt een tweede improvisatie set. De zaal blijft ademloos stil. Er heerst een ontspannen en gemoedelijke sfeer. De bezoekers luisteren zichtbaar aandachtig. Wanneer het langzaamaan donker wordt staan er extra instrumenten, waaronder een oud Duitse zither, op het podium. Enkele bezoekers worden aangespoord en aangewezen mee te doen aan het project waar de avond om draait. Met een instrument – een koebel, een duimpiano en kleine belletjes – in handen en duidelijke instructies – de belletjes mogen maar vijf maal gebruikt worden – wordt er gewacht op een moment van stilte. Een moment van rust vooraf.

Sfeervolle, abstracte, vreemde en toch voldoening gevende, op rituelen gebaseerde, door multimediale samenwerking met muzikanten en passanten tot stand gekomen composities vullen de zaal. Muziek om bij weg te dromen, tot rust te komen, om bij te fantaseren of te filosoferen of juist ingespannen en zorgvuldig naar te luisteren.

Een korte toegift op de zither vervolmaakt de avond. Het aanwezige publiek oogt tevreden en verzadigd. En zoals Jesper aan het begin van de avond beschreef wat hij waardeerde aan het spelen en improviseren, dat het stopt “Er is een moment dat je weet...dat je niet verder kan [spelen]’.

Misschien is het beter de muziek niet te beschrijven of te benaderen, maar vooral te beluisteren, wanneer er weer een volle maan is.

nu op 3voor12