Donderdag 28 december stonden het Amsterdamse stonerdoom damesduo Flowers en het Leidse dbeat/crust trio Crustenunie op de laatste AA avond van dit jaar. Het publiek werd ondanks de dikke rook Dranklokaal de WW uitgeblazen door de dikke sound die ontstond ergens tussen de stoner- en crustpunk.

Flowers gaat voor een goede noise drone start en duidelijk niet voor concessies in het volume. Het Amsterdamse duo stelt Leiden bloot aan doomrock van wisselende complexiteit. Uit een gitaar en een drumstel vloeit de harde muziek door de zaal. Na het eerste nummer wordt de muziek wat psychedelischer en minder noisey. Dat er geen bassist is maakt niet dat de lage tonen ondervertegenwoordigd zijn, in tegendeel zelfs. De snaren van Rosanne hebben het bij vlagen zwaar te verduren.

Niet alleen de snaren, ook de stembanden worden tot het uiterste gedreven. Misschien is het effect van haar zang het beoogde doel, of moet er nog even geoefend worden. Er is onvoldoende female-fronted stoner voor een goed referentiekader en het klinkt hoe dan ook meer als punk en komt geforceerd over.

Gedurende de set wordt er gewisseld tussen geforceerde schreeuwpartijen en gecontroleerde zang. Beide sluiten goed aan op de muziek. Wisselend van harde rock tot verpulverende doom, wat duidt op controle. Dit doet de vraag rijzen of we eerder in de set te maken hadden met een uitschieter of dat er even buiten de lijntjes gekleurd werd. Flowers is een band die zich niet aan alle conventies van genres houdt en zodoende weet te verassen.

In de korte pauze tussen de acts wordt de doorgerookte lucht dikker, de zaal warmer en het publiek drukker. Een drietal pedalen wordt neergezet, een gitaar en bas aangesloten en de bandleden maken zich gereed voor de show.

En dan, schijnbaar ineens, vult de WW zich met politiek en maatschappelijk betrokken, luid vervormde, retestrak gespeelde, vreselijk fantastische dbeat en crustpunk. Nummers van hooguit twee minuten en een veelvuldigheid aan energie; de muziek waar de Crustenunie bekend om staat.

Vanavond is de eerste show die de Crustenunie als trio doorgaat, iets wat niets aan de intensiteit afdoet. De overtuiging en het speelplezier spatten van het kleine, bijna verborgen podium af. Nog geen uur later is de storm voorbij. Dampend verlaat de band na een toegift het podium. De energie die het podium af kwam zal nog lang doorsuizen in de oren. Bij bezoekers en buren.